Menu English

Minisymposium Didactiek van Hoge Verwachtingen

12 oktober 2023

Op 12 oktober van 12.30 tot 17.00 organiseert het lectoraat Didactiek van Hoge verwachtingen een minisymposium. Tijdens deze middag delen de leden van de expertisekring wat hun praktijkgericht onderzoek tot nu toe heeft opgeleverd. Het minisymposium is bedoeld voor docenten en studenten van de Instituten voor Lerarenopleidingen en Gezondheidszorg en van de Willem de Kooning Academie en de praktijkpartners van deze afdelingen.

Programma

12.30 uur Inloop
13.00 uur Welkom door Els de Bock, directeur Instituut voor Lerarenopleidingen
13.15 uur Introductie door Lia Voerman, lector Didactiek van hoge verwachtingen over haar onderzoek naar hoge verwachtingen gedrag in het onderwijs
13.45 uur Inleiding Patrick Sins, lector Leren over zelfregulatie en hoge verwachtingen
14.15 uur Pauze
14.30 uur Workshopronde 1
15.15 uur Wisselen van workshop
15.30 uur Workshopronde 2
16.15 uur Afsluiting
16.30 uur Borrel met verrassing



Workshops

een overzicht van de inhoud

Door: Dr. Lia Voerman, lector Didactiek van hoge verwachtingen bij de lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam

Dit is een introductieworkshop op hoge verwachtingen en de rol van feedback daarin. We gaan het hebben over hoe je met behulp van hoge verwachtingen invloed kunt hebben op de ontwikkeling en de motivatie van je studenten of leerlingen. Dat is echt wat anders dan zeggen dat je hoge  verwachtingen hebt, of denken dat je die niet kunt laten zien als je ze niet hebt. Hoge verwachtingen gaan ook niet over de toekomst, maar over het nu. Je kunt hoge verwachtingen laten zien in elk moment. Over hoe dat te doen gaat deze workshop, waarbij we inzoomen op de rol van feedback bij het laten zien van verwachtingen.

 

Door: Mieke Steenbruggen

Afstudeerbegeleiding blijft een uitdagende taak binnen het hoger onderwijs. Aan de ene kant wil je de student zijn eigen leerproces laten doorlopen en aan de andere kant moet het eindproduct hbo-waardig zijn. Hoe kun je ervoor zorgen dat de student verantwoordelijk blijft voor zijn eigen praktijkonderzoek of scriptie én dat het eindresultaat van voldoende niveau is? En hoe kan didactisch coachen hierbij helpen?

Het afgelopen jaar heb ik onderzoek gedaan naar de effectiviteit van afstudeerbegeleidingsgesprekken. Ik heb onderzocht op welke momenten studenten aan het denken gezet werden en wat de begeleiders deden om dat te bevorderen. Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met interventies didactisch coachen die de student wel of juist niet aan het denken zetten. Een praktisch workshop die je hopelijk direct kunt toepassen bij het begeleiden van afstuderen.  

Door: Karen van der Worp

Als lerarenopleider heb je het beste met je studenten voor. Je houdt van je vak en kunt ervan genieten om studenten zich zo te zien ontwikkelen. Maar… soms is er zo’n student waar je als begeleider bijna ‘op vastloopt’. Misschien herken  je enkele van deze gedachtes:

  • Hij heeft eigenlijk het niveau niet
  • Ze doet niets met mijn feedback!
  • Vakinhoudelijk is hij niet sterk.
  • Als we wat afspreken zegt ze ja maar doet ze nee

…of heb je andere gedachten die hierop lijken. Ze kunnen je jouw effectiviteit als begeleider, maar ook je werkplezier flink in de weg zitten en je begint ook je hoge verwachtingen van deze student wel een beetje te verliezen. Hoe kom je hier uit? Of, iets specifieker: hoe kun je jezelf als begeleider zo reguleren dat je ondanks je lage verwachtingen toch het best mogelijke leerresultaat teweeg brengt? In mijn workshop staat deze vraag centraal!

Door: Shyro van Nieuwenhuijsen

Hoe kan je leerlingen hun persoonlijke kwaliteiten bewust laten inzetten tijdens het uitvoeren van een werkvorm die de groepsdynamica versterkt? En welke vragen kun je achteraf stellen, zodat leerlingen nog beter nadenken over hun rol binnen een klas en hoe die hun eigen leren beïnvloedt? Ook activerende samenwerkingsvormen die inspelen op de bevordering van de groepsdynamica, kan je aanvullen met de principes van de didactiek van hoge verwachtingen. In deze workshop voeren we drie verschillende activerende samenwerkingswerkvormen uit, waarbij we vooraf, tijdens en/of na het uitvoeren stilstaan bij het versterken van de uitkomsten van de werkvorm, met behulp van de principes van de didactiek van hoge verwachtingen.

Door: Gosse Romkes en Luuk van Schie

Didactiek van de Hoge Verwachtingen vraagt van docenten een hoogwaardige interactie met leerlingen/studenten in de les. Met de onderliggende principes van ‘Didactisch Coachen’ kun je als docent meer ‘Leermomentum’ creëren in je lessen waardoor de leerlingen/studenten meer gaan leren. De ‘Rotterdamse Vragenlijst Didactiek Hoge Verwachtingen’ biedt docenten de mogelijkheid om zicht te krijgen op de vraag of en in welke mate zij die onderliggende principes van de Didactiek van de Hoge Verwachtingen in hun lessen toepassen. In de workshop wordt uitgebreid op deze nieuwe vragenlijst ingegaan (interactief!) en de deelnemers kunnen de vragenlijst eenmalig een keer gebruiken in hun eigen onderwijspraktijk.

Door: Rob Nijhuis

Wat zegt de literatuur over effectieve manieren van differentiatie en formatief handelen in de klas? Hoe kun je hierbij handelen vanuit hoge verwachtingen? In deze workshop kijken we zowel naar good practices uit de literatuur als ook een praktische invulling om dit de volgende dag in de les zichtbaar toe te passen.  

Meer informatie

De inschrijving van het symposium is geopend. Je kunt je hier aanmelden. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. 

Details

Datum Donderdag 12 oktober
Tijd 12.30 - 17.00 uur
Locatie

Hogeschool Rotterdam, locatie Museumpark 40
Atrium