Studenten van Hogeschool Rotterdam helpen Centric vooruit met blockchaintechnologie

10 oktober 2018

Blockchain wordt aangeprezen als een van de technologieën die naast de financiële sector ook vele andere industrieën gaat ontwrichten. Centric is in ons land een van de vooroplopers op het gebied van blockchaintechnologie. Om die koppositie te behouden, maakt de IT-dienstverlener geregeld gebruik van de expertise van jonge ambitieuze studenten die zich – in de vorm van een onderzoeksstage – verdiepen in de materie. Twee daarvan – Florian van Herk (Informatica) en Dirk-Pieter Jens (Business Informatics and Management) – hebben onlangs hun onderzoek afgerond.

De investeringen van Centric in blockchain vallen onder de innovatiepraktijk van het bedrijf, waar ook onderzoek wordt uitgevoerd naar AI, (Industrial) Internet of Things en andere opkomende technologieën. Terwijl er al veel geschreven is over blockchain, lopen de toepassingen ervan tamelijk achter op het potentieel van de techniek. “Daardoor zijn er nog volop thema’s die extra onderzoek en praktijktoepassing vereisen”, zegt Ben van Lier, Director Strategy & Innovation bij Centric.

Van Lier – die 2009 promoveerde aan de Erasmus Universiteit is eveneens professor aan de Steinbeis University in Berlijn en als lector verbonden aan het Kenniscentrum Creating 010 van de Hogeschool van Rotterdam. Ook is van Lier actief binnen het onderwijs van het Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) en enkele andere instituten van Hogeschool Rotterdam. Vanuit die positie wordt hij in de gelegenheid gesteld om studenten in het kader van hun afstudeeronderzoek uit te nodigen om namens Centric gerichte onderzoeksvragen omtrent blockchaintechnologie onder de loep te nemen. Florian van Herk en Dirk-Pieter Jens gingen enige tijd geleden in op die uitnodiging: zij liepen de afgelopen periode stage bij de IT-dienstverlener door daar hun afstudeeronderzoek te schrijven.

Algoritmes

Centric heeft reeds een demo gebouwd op basis van algoritmes die de kern vormen van blockchaintechnologie. Met behulp van deze software kunnen gedistribueerd opererende software nodes – oftewel onafhankelijke software-eenheden – gecombineerd met hardware worden verbonden in netwerken en onderling betrouwbaar communiceren. De onderlinge communicatie kan door de software nodes worden gebruikt om gezamenlijk beslissingen te nemen zonder tussenkomst van de mens. Kortom: het principe van blockchain in een notendop.
Van Herk richtte zich op de algoritmische kant van de technologie. Zo bestudeerde hij het zogenaamde ‘Paxos-algoritme’. Dat is een van de oudste en meest veelzijdige algoritmen op het gebied van gedistribueerde consensus (wat feitelijk het kernidee is van blockchaintechnologie). Van Herk licht verder toe: “Bij Centric heb ik de meerwaarde onderzocht van het Paxos-algoritme binnen de context van blockchain. Daarmee werd specifiek gekeken of Paxos voldeed aan de eisen om toegepast te worden in een private blockchain.”

Toepassing van blockchain

Jens focuste zich binnen zijn onderzoek naar blockchain op de logistieke wereld. Op basis van de door Centric ontwikkelde software nodes, werd hij in staat gesteld om te onderzoeken of een betrouwbaar communicatiesysteem tussen software nodes in de logistiek kan worden gerealiseerd op basis van blockchaintechnologie. “Ik heb mij bezig gehouden met een informatieanalyse. Er moest worden onderzocht welke data er nu voor handen zijn binnen de logistieke sector en welke elementen uit die data relevant zijn om een CO2-footprint te berekenen op productniveau”, zegt Jens: “De logistiek is een geschikte use case.” Van Herk vult Jens aan: “Er is al veel onderzoek gedaan naar de toepassing van blockchain in de logistiek, en daaruit blijkt dat er inderdaad veel verlangen is naar toepassingen.”

Volgens Jens zijn er momenteel ook andere branches rijp voor de techniek: “Er zijn ook andere sectoren zoals de financiële sector waarin blockchaintechnologie een grote rol kan gaan spelen. Voor sectoren waarin meerdere partijen betrokken zijn die elkaar niet vertrouwen, kan blockchain een interessante technologie zijn voor datadeling.” Van Herk onderstreept de woorden van Jens: “Zolang we spreken van samenwerking tussen verschillende partijen of verschillende computers die elk dezelfde data nodig hebben, zou een blockchaintoepassing wellicht een oplossing kunnen zijn.”

Dit artikel is een bewerking van een meer uitgebreide bijdrage (volledige verslag) te vinden op consultancy.nl