Maud van de Mosselaar genomineerd voor VEDIS scriptieprijs

Musea als inspiratiebron voor retailers

27 november 2019

VEDIS, een belangrijk platform voor innovatie, inspiratie en kennisdeling in retail, heeft Maud van de Mosselaar genomineerd voor de retail scriptieprijs van 2019. Maud is afgestudeerd in Strategic Product Design aan de Technische Universiteit Delft. De titel van haar scriptie is ‘Changing Mindsets - Museums as an Inspiration for Fashion Retailers to Adopt a Purpose-driven Mindset’. Ze verrichtte haar afstudeeronderzoek binnen Creating 010 en werkt sinds juli 2019 als junior onderzoeker voor dit kenniscentrum van de Hogeschool Rotterdam.

Retailers kunnen volgens Maud hun positie in het veranderende retaillandschap behouden of misschien zelfs verbeteren door inspiratie op te doen bij musea. Eerder onderzoek van de Erasmus Universiteit laat zien dat musea doorgaans een betere reputatie hebben dan reguliere bedrijven. Op basis van eigen onderzoek toont Maud aan dat deze reputatiekloof ook geldt voor musea en retailers in Rotterdam. Ze schrijft dat toe aan het verschil in ervaring die musea aan bezoekers leveren ten opzichte van fysieke retailers aan hun klanten. Bovendien is de maatschappelijke bijdrage die musea in de ogen van bezoekers leveren groter dan die van retailers.

Om hun reputatie te verbeteren zouden retailers net als musea kunnen kiezen voor een purpose-driven approach, gebaseerd op een uitgewerkte set van waarden. Purpose verwijst hierbij naar de fundamentele bestaansreden voor en van organisaties, oftewel hun DNA, niet te verwarren met een missie of visie. De purpose legt de basis voor een betekenisvolle relatie met klanten, maar ook voor de binding van het personeel met de retailonderneming en de motivatie om voor het bedrijf te werken. Een door purpose gedreven strategie leidt uiteindelijk tot een onderscheidende propositie van retailers voor hun klanten en het talent dat op de arbeidsmarkt beschikbaar is.

Een eigen en onderscheidende purpose kan voor retailers leidend zijn voor de talrijke keuzes die ze maken. Zo kunnen bijvoorbeeld keuzes worden gemaakt met oog op de lange termijn en wordt het maken van deze keuzes vergemakkelijkt door vast te houden aan de purpose. Een concreet toepasbaar resultaat van het afstudeeronderzoek is het zogenaamde purpose paradigm, een strategisch model om een purpose driven mindset te introduceren binnen bedrijven. Het model is er onder meer op gericht om gedragsverandering binnen een retailonderneming te stimuleren en beslissingsprocessen te faciliteren. Met als gewenst gevolg een authentieke en betekenisvolle klantervaring.

De criteria die de jury van de VEDIS scriptieprijs, onder voorzitterschap van Kitty Koelemeijer (Hoogleraar in Retail & Marketing, Nyenrode Business Universiteit), hanteert hebben onder meer betrekking op praktijkrelevantie, originaliteit, actualiteit en kwaliteit. VEDIS stimuleert met deze prijs jong retailtalent en bevordert het toegepast wetenschappelijk onderzoek naar relevante retailthema’s. De winnaar van de scriptieprijs wordt bekendgemaakt op de VEDIS nieuwjaarsbijeenkomst op 21 januari 2020 in Orangerie Hydepark in Doorn en mag een prijs ter waarde van drieduizend euro mee naar huis nemen.