23 Innovations in Digital Communication

Justien Marseille en Lotte Willemsen werken mee aan nieuw boek

19 juli 2019

In het nieuwe boek 23 Innovations in Digital Communication van Paul Ketelaar, Jan Aarts en Sanne Demir, krijg je een uitgebreid en actueel overzicht van, zoals de titel al vertelt, verschillende innovaties in digitale communicatie. Het boek beschrijft, bekritiseert en evalueert 23 innovaties die worden gebruikt in media en communicatie, geïmplementeerd om permanente veranderingen binnen deze gebieden te bereiken.

In het boek vind je binnen deze 23 innovaties, de bijdragen van Lotte Willemsen (lector aan Hogeschool Rotterdam, kenniscentrum Creating 010) en Justien Marseille (hoofddocent verbonden aan Creating 010 en oprichter van The Future Institute). Tijdens de boekpresentatie op donderdag 27 juni jl. bij reclamebureau N=5 in Amsterdam, kregen ze de eer het eerste exemplaar in ontvangst te nemen.

Het boek geeft oa. diepgaand inzicht in hoe innovatieve digitale media kunnen worden gebruikt om koopgedrag en besluitvorming te beïnvloeden en beantwoordt vragen als "Hoe maak ik een sterk merkverhaal?", "Wat zijn de effecten van serious gaming?", "Hoe kunnen we VR gebruiken in onze communicatie?", "Hoe verwerken consumenten emotionele verhalen?" en "Is overtuigingsprofilering onethisch?". Hiermee is het boek bestemd voor studenten, docenten en andere professionals in het communicatievakgebied, die het vak communicatie onder de knie willen krijgen.

De aanleiding van de bijdrage van de twee was de aansluiting van hun expertise en onderzoeksgebieden op de behoefte van de communicatieprofessional, om meer inzicht te krijgen in de vraag hoe de digitale communicatie er in 2049 zou uit kunnen zien. Lotte Willemsen is lector Communication in the Networked Society en doet onderzoek naar de consequenties van digitale media. In het boek belicht Willemsen de te verwachte invloed en ontwikkelingen van AI op het communicatievakgebied. In haar hoofdstuk vertelt ze hoe de AI-gedreven toepassingen een snelle vlucht nemen in onze netwerkmaatschappij en wat de gevolgen hiervan zijn. Marseille gaat in haar bijdrage in op de wijze waarop nieuwe ontwikkelingen zich verspreiden en stelt de vraag: hoe kijken we in 2049 terug op de allernieuwste innovaties van vandaag de dag? In haar bijdrage opent ze de discussie over het nog onderbelichte bestaan van een 'wood wide web': een biologisch communicatienetwerk dat wellicht in 2049, een deel van de aandacht voor technologie heeft overgenomen.

Het boek 23 Innovations in Digital Communication ligt ter inzage bij Kenniscentrum Creating 010 en is oa te bestellen bij Bis Publishers en Bruna.