Menu Zoeken English

Vijf complementaire pilots met het Living Lab

Blog door Walter Baets
06 oktober 2020

Na mijn openbare les, getiteld “Innovation throught the lens of values”, is het allemaal heel snel gegaan. In mijn openbare les maak ik het punt dat values based innovation een keuze vooraf is, voor een meer systemische benadering, gericht op impact, inclusiviteit, betekenis, bijdrage. Maar als dat je keuze is, moet je natuurlijk ook je aanpak van het onderwijs, innovatie in bedrijven en onderzoek op die leest schoeien.  Het instrument dat ik daar, in nogal wat detail, toelicht om dat te realiseren, zijn we Living Lab gaan noemen.   

Een Living Lab is een ecosysteem, waar alle partijen bij mekaar komen (bedrijven, studenten, docenten, onderzoekers, politiek) om in co-creatie en open innovatie, samen, gebruik makende van hun collectieve intelligentie, oplossingen uit te werken voor moeilijke (wicked) problemen, die er toe doen. Dat gaat niet uit zichzelf, maar dat moet begeleid worden. De aanpak is gebaseerd op een combinatie van design denken en systeemdenken, telkens teruggebracht tot ieders individuele rol in dit collectief proces.  Als we anders willen innoveren, anders willen leren over innovatie, is de persoon daarin centraal. Persoonlijke transformatie krijgt daarom de nodige aanpakdacht. Innovatie wordt sneller, creatiever en meer flexibel. We innoveren niet langer wat we eigenlijk al kennen; we verkennen in co-creatie, alle mogelijkheden. 

‘The proof of the pudding is in the eating’, en terwijl ik zelf wel al wat ervaringen had mogen opdoen, vooral in het buitenland, gaan we nu van start met vijf pilot projecten binnen de HRBS, waarbij het Living Lab als aanpak uitgeprobeerd wordt. Deze pilots zijn onderdeel van de Lean and Mean Innovation Machine (jawel, vroeger de Werkplaats), en hebben o.a. als doel bij te dragen aan onderwijsvernieuwing, impact, co-creatie en open innovatie. Deze vijf pilots worden gemonitord, om dan na afloop, te worden veralgemeend, binnen en buiten de HR. 

De grootste pilot, ongeveer 40 studenten, noemen we de Stagefabriek.  Daarin werken studenten (in groepjes) ter vervanging van hun stage, met een bedrijf aan een innovatieve uitdaging van dat bedrijf. Een zestal bedrijven werken hieraan mee, gaande van een Energy Commons Platform, naar een producent van circulair textiel en binnenhuisinrichting, tot een adviesbureau in soft skills ontwikkeling. In een tweede pilot gaan 4 studenten, binnen de minor Circular Economy, aan de slag met de gemeente Rotterdam rond de problematiek van circulariteit en textiel (de tweede grootste vervuiler). Honors studenten van de RBS (derde pilot) sluiten zich daar bij aan, binnen enkele weken.  De vierde pilot gaat door met een groepje studenten van de minor marketing in een online wereld. Tenslotte wordt de research component van de minor Business and Society ook helemaal op de Living Lab aanpak gestoeld. Dit geeft ons een breed en divers onderzoeksveld.    

Coördinatoren, docenten en studenten zijn deze weken met veel enthousiasme van start gegaan. Een student beschreef het heel mooi: ‘voor de eerste keer mag je iets’. Maar een Living Lab creëert natuurlijk ook een life omgeving voor action research. Vanuit het kenniscentrum gaan we dan deze pilots monitoren, om te leren hoe we het concept verder kunnen verbeteren en toepasbaar maken op meer gebieden: breder, multidisciplinair, en ook buiten de HR. 

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen