Aan de slag met de bibliotheek van de toekomst

Op zoek naar een nieuw businessmodel

26 september 2018

Fictief daar doen we liever niet aan bij Kenniscentrum Business Innovation. De afgelopen maanden hebben derdejaars communicatiestudenten van Hogeschool Rotterdam zich gebogen over een onderzoek naar de ‘bibliotheek van de toekomst’.

Het onderzoek is geïnitieerd door Kenniscentrum Business Innovation in een samenwerking met Bibliotheek Rotterdam. Bibliotheek Rotterdam voelt de noodzaak van verandering en is op zoek naar nieuwe impact op jongeren en nieuwe waarde voor andere relevante doelgroepen van bibliotheken.

Oplossing

Specifiek gaat het onderzoek over nieuwe businesscases, waarden en verdienmodellen voor bibliotheken. De directie van Bibliotheek Rotterdam is op hoog niveau betrokken geraakt bij het onderzoek en is daarin speciaal gecharmeerd van het onderzoek en de oplossingen van derdejaars Creative Marketing & Sales student Andy Koshaba. Andy combineert live-events, een puntenverdienmodel en een digitale applicatie die jongeren en specifiek studenten weer op het rechte bibliotheekpad moet krijgen.

Aan de slag

Inmiddels zijn er verregaande gesprekken met Andy, de directie van Bibliotheek Rotterdam en het kenniscentrum om het concept van Andy verder uit te ontwikkelen, bekostigen en daadwerkelijk te implementeren.