Menu Zoeken English

Living Labs: de impactvolle structuur voor life-long-learning

Door Walter Baets - lector Values Based Leadership

Business innovaties co-creëren, binnen een omgeving die zinvol life-long learning stimuleert, gestaafd op een intensieve samenwerking tussen bedrijfsleven, studenten en docenten? Dat is de magie die ontstaat binnen de formule van Living Labs! 'Maar, zijn we hier wel klaar voor?' vraagt lector Walter Baets zich af.

Vorig academiejaar waren er een paar succesvolle experimenten met Living Labs[1], locaties waar studenten werken aan een innovatieve oplossingen in co-creatie met het bedrijfsleven en docenten. Het Living Lab is een real-life experiment in pedagogische vernieuwing, gebaseed op design denken en systeemdenken. We bouwen hiermee verder op zowel het bestaande onderzoek naar onderwijsvernieuwing als op onze eigen praktijk in action learning, learning-by-doing en challenge based learning. Terwijl ik al gedurende mijn tijd als Dean van de Graduate School of Business van de University of Cape Town zei dat de Business School van de toekomst een Living Lab zal zijn, lijkt dit toch nog wel een grote stap voor onderwijsland.

Ideaal en interdisciplinair, realistisch en realiseerbaar 

Het idee van Living Labs is o.a. gebaseerd op het derde principe van de PRME. Dit zijn Principles of Responsible Management Education, opgesteld door het UN Global Compact Netwerk. Hierin komt naar voren dat hóe onderwezen en onderzocht wordt net zo belangrijk is als wát er onderwezen of onderzocht wordt. Om de verantwoordelijke burger van de toekomst te vormen zijn de aanpak, het experimenteren, het systemisch bekijken van problemen, multidisciplinariteit en een actieve aanpak van onderzoek (action research) minstens zo belangrijk als de inhoud[2].

En dat is precies waar het bij het Living Lab op aankomt. Het is daardoor per definitie interdisciplinair en staat open voor studenten van alle faculteiten die met het bedrijfsleven innovatieve oplossingen willen co-creëren. Juist deze samenwerking tussen deelnemers van verschillende achtergronden (studenten en professionals) zorgt voor veel toegevoegde waarde aan de uiteindelijke resultaten van het Living Lab.

Vanwege deze waardevolle impact is het Living Lab een ideale ervaring in life-long-learning, en tegelijkertijd een realistische en gemakkelijk realiseerbare vorm. Het kan een belangrijke rol spelen in het personeelsbeleid binnen een bedrijf, want we sturen geen mensen naar opleidingen meer; we gaan al doende leren en dus slaan we twee vliegen in één klap. Hierbij is het mogelijk bepaalde competenties standalone te certifiëren met diploma’s en certificaten. Het Living Lab biedt hiermee dus groot potentieel voor de nodige upskilling van een bedrijf, en zelfs voor de regio[3].

Nationaal op de agenda, regionale pilots

Dat het steeds breder op de agenda staat wordt wel geïllustreerd door het Learning Community Ecosystemen initiatief van EZK-OCW. Twee thema’s passen precies in deze richting: het betrekken van MKB in onderzoeks- en/of innovatie ecosystemen; het betrekken van MBO en HBO in ecosystemen. Dit is precies wat we doen binnen een aantal betekenisvolle pilots, die recent van start gegaan of geïnitieerd. Zo heeft de Minor Digitale Transformatie in samenwerking met het Schiedistrict een succesvol experiment georganiseerd dat momenteel wordt uitgebouwd tot een doorlopend Living Lab, met steun van de gemeente en met interesse en medewerking van de bedrijven. Een echte co-creatie dus en een boost voor de interdisciplinaire samenwerking! Ook Blue City heeft zich gebogen over het opzetten van een Living Lab in samenwerking met Hogeschool Rotterdam. Voor het circulaire gedachtegoed is dit als life-long-learning experiment goed nieuws!

De Master Consulting en Entrepreneurship is een experiment gestart met een Living Lab, samen met Worth, een digitale transformatie leverancier uit Rijswijk. Worth bracht drie wicked problems in en werkte zelf met de studenten en docenten mee aan oplossingen. Ze denken er nu over om een Living Lab structuur op te zetten voor hun klanten op een fysieke locatie, om hun klanten beter te begeleiden bij de digitale transformatie.  

Al met al dus zaak dat we Living Labs meer ruimte bieden en dat deze een steeds groter onderdeel gaan worden van ons onderwijssysteem. Voor nu is het uitkijken naar meer experimenten met Living Labs. die deze keer vooral vanuit het bedrijfsleven gestuurd worden en te kijken wat we daarvan kunnen leren. Voor het bedrijfsleven levert dit niet alleen business innovaties op, maar vooral een omgeving die zinvol life-long-learning mogelijk maakt.



[1] Baets W, Innovation through the lens of values“, Hogeschool Rotterdam Uitgeverij, 2020

[2] Baets W, PRME principle three, 15 years later: how exponential technologies can enhance the quality of impactful and meaningful business education, in Hauser C and Amann W (Eds), Responsible Management Education and the Digital Transformation Challenge, Palgrave Macmillan, 2022

[3] Baets W, Interdisciplinair praktijkleren: Living Labs hebben sterke papieren, in Gijsbertse D, van Klink A and Machielse K, Hoger Beroepsonderwijs in 2030, Hogeschool Rotterdam Uitgeverij, 2020

Auteur

Dit blog is geschreven door

Dr. Walter Baets

Walter Baets is lector Values Based Leadership bij Kenniscentrum Business Innovation. 

Lees meer over de lector

Naar de webpagina van Kenniscentrum Business Innovation.

🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen