“We willen midden in de stad blijven, daar waar het gebeurt”

CvB-lid Wijnand van den Brink over huisvesting, ICT en strategisch HRM

05 april 2019

Hoe staat Hogeschool Rotterdam ervoor? Is ons onderwijs echt zo inclusief en contextrijk als we beweren? Wat doen we eigenlijk aan onderzoek en waarom? En hebben we over vijf jaar nóg meer locaties, of gaan we juist toe naar één grote campus?

We vroegen aan de drie leden van ons College van Bestuur om terug te blikken op afgelopen jaar, én een doorkijkje te bieden op de toekomst. In deze derde en laatste aflevering: collegelid Wijnand van den Brink. “Het aanpakken van de te hoge uitstroom van docenten is in 2019 het belangrijkste punt op het gebied van ons human resources management.”

Met het sluiten van bouwdeel C van locatie Kralingse Zoom vanwege een gebrek aan Brandveiligheid van de gevelplaten begon 2018 hectisch op het gebied van vastgoed. Bouwdeel C werd gesloten. Reden voor de hogeschool om het huisvestingdossier eens extra goed tegen het licht te houden. “Om eerlijk te zijn werd ik toen best nerveus”, zegt Wijnand van den Brink.

“De gehele portefeuille overziend werd duidelijk dat er bij meerdere gebouwen aanleiding was de komende jaren actie te ondernemen. Denk aan huurcontracten, renovatievraagstukken, et cetera. Voordat we daarop actie gaan ondernemen, hebben we een visie ontwikkeld. De centrale vraag was: hoe kunnen onze locaties beter aansluiten bij de wensen van het onderwijs en de studenten? De belangrijkste conclusie is dat we de sterke binding met de stad willen behouden, net als het contact met de studenten. Daarom willen we niet alle opleidingen op één grote campus in bijvoorbeeld, gekscherend gezegd, een weiland in Barendrecht samenvoegen. Nee, we willen midden in de stad blijven, daar waar het gebeurt. Daarom werken we toe naar vier kernlocaties en verschillen flexibele locaties, die we satellieten noemen. Eerste- en tweedejaars doen op kern-locaties hun basiskennis op en derde- en vierdejaars werken op de satellieten aan maatschappelijke vraagstukken. Het is de bedoeling dat dit alles in 2024 operationeel is.”

Tekst gaat onder de foto verder.

Dat was een belangrijke reden om bouwdeel C niet meer te openen?
“Als er ook maar een zweem van onveiligheid in een gebouw heerst, kan niemand zich er meer thuis voelen. Daarom hebben we het gesloten en gaat het niet meer open. De oplossing die we toen hebben geboden is een compliment voor iedereen die eraan mee heeft gewerkt. We besloten op woensdagavond de boel te sluiten, op donderdag hadden we al een vervangend pand in het WTC gevonden, op vrijdag en zaterdag reden de verhuiswagens door de stad en op maandag werd er onderwezen. Fantastisch.”

Het nieuwe gebouw aan de Kralingse Zoom van de Business School werd genomineerd voor de Rotterdamse Architectuurprijs. Trots?
“Daar zijn we hartstikke trots op. Het duurzame gebouw heeft een waanzinnige uitstraling, maar dat is niet alles. Dankzij de in het oog springende houten trap gaan studenten nauwelijks met de liften, die redelijk achteraf zijn ‘verstopt’. Iedereen gaat met de trap. Dat is niet alleen gunstig voor hun eigen gezondheid, maar ook voor energieverbruik.”

Tekst gaat onder de foto verder.

‘Rookvrij’ was in 2018 een vaak terugkerend thema, omdat er sinds september niet meer gerookt mag worden op het terrein van de hogeschool. Hoe kijk je daarop terug?
“We lopen vooruit op de wetgeving, want pas in 2020 is het verboden om te roken bij instel-lingen en hogescholen. Maar we vonden het belangrijk om het toch alvast in te voeren, vanwege de gezondheid en veiligheid van onze studenten en medewerkers. We hebben veel contact met de gemeente en andere partijen om complete gebieden in de stad rookvrij te maken, zoals bij de locatie Museumpark. Er komen nieuwe lichtingen studenten aan die rookvrij zijn opgegroeid. Het heeft dus nog wel tijd nodig. Toen in het verleden binnen niet meer gerookt mocht worden, veranderde dat ook niet van de ene op de andere dag. Inmiddels is het de normaalste zaak van de wereld dat je in een schoolgebouw geen sigaret mag opsteken.”

Naast huisvesting heb je ook het IT-landschap van de hogeschool in je portefeuille. Wat is er op dat gebied gebeurd in het afgelopen jaar?
“We hebben nauwkeurig gekeken naar de behoefte van het onderwijs. Op welke manier kan IT een bijdrage leveren een de kwaliteit van het onderwijs en aan de manier van onderzoeken? En hoe zit dat op het gebied van de eigen bedrijfsvoering. De conclusie was dat we op het gebied van onderwijs en onderzoek voorop willen lopen en dat we qua bedrijfsvoering genoegen nemen met een degelijk systeem, zodat bijvoorbeeld iedereen op de 25e van de maand netjes zijn salaris krijgt gestort.”

Het was ook het jaar van het strategisch HRM-beleid. Wat is dat?
“Hoe werven we mensen? Hoe professionaliseren we ze? Hoe gaan we om met werkdruk? Hoe behouden we ze? We zijn op zoek gegaan naar de antwoorden en die worden dit jaar verder uitgewerkt. 2018 was dus een voorbereiden jaar op ons nieuwe strategisch HRM-beleid. Het belangrijkste punt wordt de aanpak van de grote uitstroom. Er komen 400 mensen binnen, maar er gaan er ook 312 uit. Het klinkt misschien hard, maar op dat gebied doen we iets niet goed. Daar gaan we in 2019 hard mee aan de slag.”