“We halen alles uit de kast om het onderwijs aantrekkelijk te houden”

Online onderwijs bij Hogeschool Rotterdam

02 april 2020

Het onderwijs bij Hogeschool gaat door. Onderwijs op afstand, hoe doen we dat? In deze reeks vertellen studenten en docenten over hun ervaringen met onderwijs geven en krijgen op afstand. Silvan Floor en Chantal Valentijn geven beide ‘nautische vakken’ bij de opleiding Maritiem Officier. Daarnaast begeleiden ze studenten bij het afstuderen.

Hadden jullie al ervaring met online onderwijs?

Chantal: “De donderdag voordat de hogeschool dicht ging hadden we al wat uitgeprobeerd, want we wilden voorbereid zijn voor het geval veel studenten ziek zouden worden. Ze zouden dan online mee kunnen kijken naar de les.”

Hoe ervaren jullie het om online les te geven?

Silvan: “Voor de theoretische vakken is het prima. Bij de nautische vakken gaat over het beladen van schepen en hoe je het beste met een schip van A naar B kunt komen. De theorie daarachter kun je ook online uitleggen. Normaal gesproken zie je aan de studenten of ze het begrijpen. Dat is nu minder. Het interactieve gedeelte is echt anders, al kunnen ze natuurlijk wel vragen stellen. Ik merk dat ik nu andere dingen uit de kast haal om het onderwijs zo aantrekkelijk mogelijk te maken.”

Chantal: “Toch is het contact met de studenten niet slechter geworden. Studenten stellen nog even veel vragen als eerst, alleen gaat het nu via de mail en whatsapp. De studenten die ik begeleid als SLC’er komen er nog steeds mee als ze ergens mee zitten.”

Geven jullie nu anders les?

Silvan: “De werkvormen blijven hetzelfde. In de les kan ik zeggen: we gaan nu een som maken, daar krijgen jullie een kwartier voor. In de klas kun je het zien als ze binnen vijf minuten al klaar zijn, dat zie je nu niet. Zoals Chantal al aangaf proberen we het contact in stand te houden. We handhaven het normale rooster. Gaven we op dinsdagochtend Elektrotechniek, dan is dat nu ook zo. Op donderdagmiddag hadden we een vragenuurtje voor de keuzevakken, waarbij studenten met allerlei vragen konden binnenlopen. Ook dat hebben we nu digitaal ingericht.”

Welk onderwijs kun je nu niet geven?

Chantal: “Onze eerstejaars zouden in april twee weken gaan zeilen. Dat gaat nu niet, daarvoor moeten we een alternatief verzinnen. De derdejaars kunnen niet aan verschillende veiligheidscursussen beginnen die de komende weken gepland stonden. Onze studenten gaan in de opleiding twee keer een half jaar varen voor hun stage. De studenten die nu onderweg zijn, blijven op het schip waar ze nu zijn. Nieuwe reizen zijn nog niet gepland.”

Silvan: “Er zijn ook de praktijklessen, waar studenten sleutelen aan scheepsmotoren en dergelijke. De praktijk komt sowieso in veel onderdelen van ons onderwijs terug, dat kun je niet online geven.”

Hoe zijn de reacties van studenten?

Silvan: “Ze spreken hun waardering uit, zijn blij dat er wat gebeurt. Maar ik hoor ook terug dat velen zich moeilijk kunnen concentreren, dat ze hopen dat het niet te lang duurt. Twee maanden online onderwijs is wel wat anders dan twee weken.”

Hebben jullie nog tips voor andere docenten?

Silvan: “Blijf actief contact zoeken met studenten. Blijf checken bij ze of alles goed gaat. We zijn blij dat er een platform is waar we les kunnen geven aan de studenten. Teams is niet ideaal, maar het beste wat er op dit moment is.”

Lees ook de andere interviews