Studenten overhandigen sleutel van plastic afval aan burgemeester Aboutaleb

’De Schep’ is voor nieuwe gaststad van Eurovisie Songfestival

11 juni 2021

Een prijs winnen in je eerste studiejaar; Stella Dammes en Fleur ter Horst kunnen erover meepraten. De studenten van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts van de Rotterdam Academy hebben het winnende ontwerp gemaakt van de Host City Insignia-wedstrijd van het Eurovisie Songfestival. Afgelopen woensdag overhandigden ze de sleutel aan burgemeester Aboutaleb.

Stella en Fleur genieten nog na van het moment op het stadhuis. Stella: “Het was erg leuk! Burgemeester Aboutaleb vond de sleutel heel mooi. Onderaan de sleutel is een schep te zien, die verwijst naar de wederopbouw van Rotterdam en het graven van de Koopgoot. De burgemeester had een eigen interpretatie. Hij dacht bij de schep aan de aanleg van de dam waardoor Rotterdam kon ontstaan. Die was er natuurlijk eerder.”

Bij het Songfestival denk je niet snel aan een sleutel. Maar al sinds 2007 ontvangt de burgemeester van de nieuwe gaststad een sleutel uit handen van de burgemeester van de oude gaststad. Daarmee wordt gevierd dat het evenement naar die stad komt. Dit jaar was Rotterdam aan de beurt om een sleutel te maken. Voor het ontwerp deed Host City Rotterdam een beroep op de studenten van onze Associate degree-opleiding Arts & Crafts. Ze kregen de opdracht om een sleutel te ontwerpen met een origineel concept en een mediageniek uiterlijk. En een die tegen een stootje kan, zodat de sleutel de reis naar de nieuwe gaststad kan doorstaan.

De kennis die ze in hun eerste jaar hebben opgedaan, kwam goed van pas bij het ontwerpen van de sleutel, zegt Fleur. “Onze docenten stimuleren ons om na te denken over duurzaamheid. Waarom zou je nieuwe grondstoffen gebruiken als gerecyclede materialen net zo goed zijn? Ook leren we over het inzetten van innovatieve productietechnieken. Wij vinden het mooi om te zien dat bij het produceren van de sleutel deze kennis is toegepast. De sleutel is gemaakt van plastic afval en geproduceerd met een 3D-printer.”

Portfolio

“Wij zijn allebei heel gedreven”, legt Stella uit waarom ze samen met Fleur meedeed aan de ontwerpwedstrijd. “En dan kun je beter samenwerken dan het tegen elkaar opnemen.” De twee competitieve studenten dachten ook meteen aan de kansen voor hun portfolio. “Het Songfestival is een internationaal evenement. Een ontwerp hiervoor krijgt veel aandacht, ook in het buitenland”, aldus Stella.

Veel tijd hadden ze niet om een sleutel te ontwerpen. Fleur: “Op 23 april kregen we de opdracht. En drie weken later was al de deadline, omdat de organisatie de sleutel graag wilde opnemen in de aftermovie van het Songfestival.” Het waren daardoor drukke weken voor de twee studenten. “We hadden het heel druk met school. En dit hebben we ernaast gedaan”, vertelt Stella “Maar we zijn er gewoon voor gegaan. Door goed te plannen is het allemaal gelukt.”

Eerstejaarsstudenten Stella Dammes en Fleur ter Horst van de Associate degree-opleiding Arts & Crafts met de winnende sleutel.

‘De Schep’

De jury was onder de indruk van de sleutel, waarbij verschillende elementen van de stad samenkomen. Stella: “Bovenaan zie je het wapen van Rotterdam. Het schild hebben we vervangen door de vorm van de Hofpleinfontein. Daaronder staan twee handen. Die staan voor de menselijke kant van Rotterdam. Onder de handen staat een havenkraan met rechts de ss Rotterdam. En links de floating farm. Dit is de eerste drijvende boerderij ter wereld. We vonden dit zo’n mooi en innovatief initiatief dat we die op de sleutel hebben gezet. Daaronder is een schep te zien waarop staat: ‘When you come to Rotterdam, you come to see the world’. Dit is een quote van burgemeester Aboutaleb. Het geeft aan dat Rotterdam een multiculturele stad is.”

Zoals veel blikvangers in Rotterdam kreeg de sleutel al snel een bijnaam. “Wij noemden hem eerst de multiculturele sleutel”, aldus Stella. “Maar na de presentatie van de tien genomineerde ontwerpen maakte juryvoorzitter Annemieke van Wegen-Delhaas een schepbeweging toen ze de winnaar bekendmaakte. Vanaf toen is ons ontwerp ‘De Schep’ gaan heten.”

Tentoongesteld in Italië

Burgemeester Aboutaleb zal de sleutel overhandigen aan de burgemeester van de gaststad in Italië. Daar wordt de sleutel in het stadhuis of op een andere openbare plek tentoongesteld. Gaan ze hem in Italië bekijken? Stella: “Ja, dat zou gaaf zijn! We hebben nog geen uitnodiging ontvangen om mee te gaan bij de overhandiging. Maar we zouden die zeker accepteren!”