Studenten installeren laptops voor kansarme gezinnen

01 april 2020

Robin Martijn, tweedejaars Technische Informatica, hielp mee met het installeren van laptops voor kansarme gezinnen. "Ik ben zo blij dat 1600 kinderen weer les kunnen krijgen. Dat geeft voldoening."

Daar staan ze dan, ingepakt en wel. Robin Martijn, tweedejaars Technische Informatica, kijkt nog eens goed naar de 1600 kartonnen dozen met daarin de Chromebooks, die hij met een groep medestudenten gereed heeft gemaakt voor gebruik. Plaats van bestemming: gezinnen met jonge kinderen die zich het niet kunnen veroorloven een laptop aan te schaffen.

Vanwege de gevolgen van het coronavirus zijn ook basisschoolleerlingen aangewezen op onderwijs op afstand. Maar niet iedereen heeft geld om een laptop te kopen voor zijn kind(eren). Daarom sloegen Stichting BOOR en IT Campus Rotterdam de handen ineen in de zoektocht naar laptops. Hun oproep zorgde voor een andere samenwerking: stichting De Verre Bergen en Cool Blue zorgden voor 1600 Chromebooks.

Een warm gebaar. Maar de laptops moesten nog wel gebruiksklaar gemaakt worden voor de kansarme gezinnen. Daar kwamen Robin en veertien andere IT-studenten en -docenten om de hoek kijken. Zij stortten zich twee dagen lang vrijwillig op het uitpakken, installeren en weer inpakken van de Chromebooks. Het resultaat was lokaal vol met opgestapelde dozen.

“De laptops zijn nu klaar voor vertrek”, zegt Robin trots. “De wetenschap dat 1600 kinderen hierdoor geen vertraging op school hoeven op te lopen geeft heel veel voldoening. Wij hebben zelf de luxe dat een computer in huis iets vanzelfsprekends is, maar voor duizenden kinderen is dat niet het geval. In sommige gezinnen telt elke euro, ik kan me dan voorstellen dat er niet aan een laptop wordt gedacht. Het is mooi om te zien dat bedrijven en mensen willen helpen hier iets aan te doen. Ik ben blij dat in ieder geval 1600 kinderen weer les kunnen krijgen.”

Mensenlevens

In de eerste weken van de coronacrisis was het voor hem en medestudenten even zoeken hoe zij een steentje konden bijdragen aan het oplossen van problemen die ontstonden. Dat zorgde soms voor een machteloos gevoel bij de student van Hogeschool Rotterdam. “Studenten uit de zorgsector kunnen helpen in de zorg, al is het maar door koffie te halen voor ander zorgpersoneel, ik noem maar wat. En studenten die de Pabo doen, helpen met de opvang van kinderen die vitale beroepen hebben. Maar wat kunnen wij vanuit de IT-wereld betekenen? Gelukkig kwam de oproep van de IT Campus Rotterdam voorbij en hebben we ons direct aangemeld als vrijwilligers. Het installeren van een Chromebook en koppelen aan het systeem van stichting BOOR is misschien niet heel spannend of ingewikkeld, maar het moet wel gebeuren. Het is niet te vergelijken met mensen die in de zorg keihard werken om mensenlevens te redden, maar ik ben blij dat ik op deze manier toch nog een bijdrage heb kunnen leveren.”

Het initiatief haalde het NOS Journaal, waarna nog meer bedrijven zich meldden om kansarme gezinnen aan een laptop te helpen. De Technische Informatica-student: “Gelukkig is Nederland blijkbaar welvarend genoeg om elkaar op deze manier te helpen. Wij zullen dan ook beschikbaar blijven om laptops te installeren.”

Gemis

Intussen gaat ook het onderwijs voor Robin zelf ‘gewoon’ door. Niet op locatie, maar op afstand. “Dat gaat goed. Toevallig waren we drie weken voordat de coronacrisis hier uitbrak binnen onze opleiding Teams al aan het uitrollen, dus we waren er al bekend mee. Sommige lessen werden al op die manier gegeven. Ik mis wel heel erg mijn medestudenten om mij heen. Maar voorlopig is het nog wel uit te houden op deze manier.”