Studenten, docenten en werkveld gaan intensief samenwerken en van elkaar leren

Ondertekening samenwerking Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond en Hogeschool Rotterdam
06 december 2018

Onderwijs, onderzoek en praktijk staan centraal in de samenwerkingsovereenkomst die Hogeschool Rotterdam en de Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond (JBRR) hebben getekend op donderdag 6 december 2018. Studenten, docenten en de praktijkbegeleiders gaan intensiever samenwerken en leren op deze manier met, en van elkaar.

JBRR directeur Huub Friele spreekt over een mijlpaal. “Het is geen intentie. Dit plan is gemaakt om uitgevoerd te worden om zo expertise en kennis uit te wisselen.”

Carla Stolk, manager Externe Betrekkingen bij Hogeschool Rotterdam, en nauw betrokken bij de leerwerkgemeenschappen is trots dat er een samenwerking in de praktijk gaat plaatsvinden tussen verschillende disciplines. “Studenten (bachelor Social Work), docenten en praktijkbegeleiders vanuit het JBRR gaan met elkaar de verbinding aan met als doel dat er straks een hele goede professional klaarstaat. Je hebt elkaar nodig om de ingrediënten samen te brengen en zo betekenisvol onderwijs te kunnen realiseren.”

Samenwerking gaat dieper dan een stage

Het is de overtuiging van beide organisaties dat een (intensieve) samenwerking ten goede komt aan de ontwikkeling van de sector, het vak jeugdbescherming, het beroep, de toekomstige en huidige beroepsbeoefenaars en aan de cliënten die nu of in de toekomst begeleid worden in de jeugdzorg. Kennis en ervaringen uit de dagelijkse praktijk verbinden (onder andere door onderzoek) aan een lerende omgeving is ten bate van de professionals in opleiding als de uitvoerende (jeugd)professionals.

In de leerwerkgemeenschap (LWG) die de hogeschool en JBRR sinds september 2016 met elkaar zijn aangegaan, hebben ze verschillende ervaringen hiermee opgedaan met als resultaat deze ondertekening. Ook de samenwerking met Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam en mogelijkheden voor samenwerking met studenten van de Masters Pedagogiek, Begeleidingskunde en Management en Innovatie in maatschappelijke organisaties bieden veel kansen voor iedereen in deze leerwerkgemeenschap.

We hebben mensen nodig die kunnen reflecteren

Friele vertelde dat deze samenwerking in ieders belang is. “Reflectie is één van de belangrijke pijlers van ons vak. Dat kun je niet ineens, dat moet je leren. Wij hebben mensen nodig die kunnen reflecteren. Opleiding en praktijk hebben elkaar nodig om mensen dat te leren. Daarom is deze samenwerking zo bijzonder.”

Social Work student Lotte van As herkende zich hierin. “Dat reflecteren vond ik heel lastig tijdens mijn stage. Het hielp dat mijn docenten bekend waren met de organisatie. Dat merk ik nu ook tijdens mijn afstuderen. Mijn docenten, maar ook het JBRR staan open om mij te helpen. Bovendien onderzoek ik iets waar de organisatie echt wat aan heeft.”

Jeugdbescherming heeft echt iets aan opdrachten

Een van de uitkomsten van deze samenwerking is dat studenten een afstudeeronderwerp kiezen van de onderzoeksagenda opgesteld vanuit het kenniscentrum van JBRR. “Dit om er voor te zorgen dat het JBRR ook echt iets heeft aan de afstudeeropdracht van onze studenten”, verklaart docent Corstin Dieterich. “Ook worden er workshops verzorgd bij ons op de hogeschool waar alle studenten Social Work zich voor kunnen inschrijven. Hierdoor leren ze wat er zich in de praktijk afspeelt. Bovendien kunnen de praktijkbegeleiders vanuit het JBRR naar ons toe aangeven wat er gaande is in de praktijk en wat er nodig is.”

Van links naar rechts: Frans Spierings (Programmadirecteur Kenniscentrum Talentontwikkeling Hogeschool Rotterdam), Shirley Davis (Centrum Kennis en Innovatie JBRR), Carla Stolk (Manager externe betrekkingen Instituut Sociale Opleidingen Hogeschool Roterdam), Corstin Dieterich (Leerwerkgemeenschap docent JBRR Hogeschool Rotterdam), Huub Friele (directeur JBRR)

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.