Spelenderwijs betere aansluiting havo-hbo met Rotterdamse Business Case

Emmauscollege wint eerste regiofinale

21 februari 2019

Leerlingen van eind havo 4 en begin havo 5 namen het tegen elkaar op in de regiofinale van De Rotterdamse Business Case, een serie lessen die ontworpen is om de leerlingen voor te bereiden op de economische opleidingen op Hogeschool Rotterdam en InHolland.

Leerlingen met profiel 'Economie & Maatschappij' van het Wartburg College, Melanchthon de Blesewic, Emmauscollege en Hugo de Groot uit Rotterdam hebben de afgelopen maanden gewerkt aan een Business Case. Op 31 januari werd de eerste Regiofinale georganiseerd van de Rotterdamse Business Case. De scholen vaardigden hun beste leerlingen af om op Hogeschool Rotterdam een presentatie te geven.

Een casus voor betere aansluiting met het hbo

Mariska Oudwater van Hogeschool Rotterdam, projectleider van de werkgroep vakinhoudelijke aansluiting economie, legt uit wat het doel is van de Rotterdamse Business Case: “De casus is specifiek gericht op de aansluiting met de Rotterdamse economische vervolgopleidingen. De leerlingen maken door de casus inhoudelijk kennis met de diverse mogelijkheden binnen het hoger economisch onderwijs. Zo ervaren ze hoe een casus in het hbo is opgezet en welke vaardigheden daarbij nodig zijn.”

De casus is ontwikkeld door de Werkgroep Vakinhoudelijke Aansluiting Economie van het samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-hbo’. Binnen dit samenwerkingsverband worden producten en instrumenten ontwikkeld en uitwisseling geïnitieerd om te werken aan een betere aansluiting tussen het voortgezet onderwijs en het hbo.

De leerlingen moesten een duidelijk en onderbouwd advies schrijven voor het management van fietsenfabriek ‘De Fietsende Hollander’: Hoe kan de fietsenfabriek op een succesvolle manier elektrische fietsen of de fietsen voor sportieve doeleinden voor jong en oud op de markt brengen?

De winnaar

Een jury bestaande uit docenten en studenten van Inholland en Hogeschool Rotterdam kende de eerste prijs toe aan het Emmauscollege. De jury oordeelde dat de leerlingen het meest originele idee hadden om kosten te besparen en dat ze de sterkste presentatie gaven. De prijs voor de leerlingen was, toepasselijk, voor ieder een set fietslampjes.

De winnaars

Ook deelnemen aan een Rotterdamse business case?

In mei/juni is het weer mogelijk om met havo 4 deel te nemen aan de Rotterdamse business case. Heb je vragen of wil je je klas aanmelden, neem dan contact op met projectleider Mariska Oudwater.

Bekijk ook