Samenwerking met Amnesty International aanpak seksuele intimidatie

Hogeschool Rotterdam ondertekent manifest

22 september 2021

Uit onderzoek blijkt dat één op de tien vrouwelijke studenten en één procent van de mannen tijdens hun studententijd seksueel geweld meemaakt. Deze week voeren meer dan tweehonderd activisten van Amnesty International in 33 steden actie om aandacht te vragen voor seksueel geweld in hun hoger onderwijsgemeenschap.

Met de campagne Let’s Talk About YES zetten Amnesty International en studenten zich in voor een cultuur waarin seks met wederzijdse instemming de norm is. Zij vragen hoger onderwijsinstellingen om zich in te spannen voor betere preventie- en ondersteuningsmaatregelen.

Hogeschool Rotterdam ondertekent manifest

Amnesty vraagt instellingen een manifest te ondertekenen waarin zij beloven hun verantwoordelijkheid te nemen. Hogeschool Rotterdam vindt elke vorm van ongewenst gedrag onacceptabel, dus steunt de preventiecampagne van Amnesty International en heeft toegezegd het manifest te ondertekenen. In het manifest staan stappen die hoger onderwijsinstellingen moeten zetten om ongewenst gedrag, waaronder seksueel geweld, tegen te gaan. Er staan specifieke verbeterpunten in op het gebied van preventie, ondersteuning en procedures. Door het manifest te ondertekenen, committeren de instellingen zich eraan een veilige omgeving te creëren voor hun studenten en medewerkers.

Bestuursvoorzitter Ron Bormans, zal de ondertekening namens Hogeschool Rotterdam doen: “Met onze 40.000 studenten en 4000 medewerkers beschouwen we ons als een kleine stad die de maatschappij weerspiegelt en dus spelen maatschappelijke vraagstukken zich ook bij ons af. Dus ja, helaas worden wij ook geconfronteerd met seksuele intimidatie en ander ongewenst gedrag. Dat keuren we stellig af en sluiten we onze ogen niet voor. We werken al aan een verbeterde aanpak van ongewenst gedrag, waarin gerichtere preventie, verbeterde communicatie en persoonlijke ondersteuning centraal staan. Maar ook voor die laatste vrouw of man die met dat vreselijke geheime verdriet bij ons in de klas zit, moet het altijd beter. Ons hernieuwde protocol ongewenst gedrag wordt dit najaar nog bekrachtigd, dus de ondertekening van dit manifest van Amnesty International sluit daar uitstekend bij aan.“

Let’s Talk About YES-actieweek

In de actieweek van 20 tot en met 25 september gaan studenten niet alleen de straat op om hun onderwijsinstellingen aan te sporen snel het manifest te ondertekenen, ook willen zij bewustzijn creëren bij hun medestudenten en zijn er in veel steden trainingen over hoe je kunt reageren als je seksueel ongewenst gedrag ziet of meemaakt.

Meldpunt

Heb je zelf ervaring met ongewenst gedrag of seksuele intimidatie? Blijf daar niet mee rondlopen en zoek contact voor hulp. Bij Hogeschool Rotterdam zijn de vertrouwenspersonen er voor je. Kijk op Hint

Hogeschool Rotterdam hecht grote waarde aan een veilige leer- en werkomgeving voor studenten en medewerkers. Daarom besteedt de hogeschool veel aandacht aan het onderwerp Ongewenst Gedrag. Dit beleid is recent aangepast aan de actuele vraagstukken binnen onze hogeschool en maatschappij.