Roland Nijssen: "Lessen, colleges en slc-gesprekken; alles doen we nu online."

Online onderwijs bij Hogeschool Rotterdam

31 maart 2020

Het onderwijs bij Hogeschool Rotterdam gaat door. Onderwijs op afstand, hoe doen we dat? In deze reeks vertellen studenten en docenten over hun ervaringen. Roland Nijssen (docent bij Facility Management): "Help elkaar en vraag hulp als je er niet uitkomt."

Had je al ervaring met het geven van online onderwijs?

“Nee. Mijn docententeam deed wel al mee in een pilot van FIT over het werken met office365 en Teams, dat ging allemaal heel geleidelijk. Maar nu zijn we in één keer ‘om’. We doen alles via Teams: online vergaderen, colleges geven, projectgroepjes en één-op-één overleggen met studenten. Ik geef zelf in deze onderwijsperiode vooral lessen Bedrijfseconomie aan jaar 1 en 3.”

Hoe hebben jullie het onderwijs nu ingericht?

“We handhaven het bestaande rooster. Gelukkig kan dat in deze onderwijsperiode vrij gemakkelijk omdat er net een aantal blokken met theorie aan de beurt is. Voor de derdejaars is de managementstage net achter de rug en ook bij jaar 1 en 2 ligt de nadruk deze periode op theorie. De vaardigheidsvakken, zoals ‘onderhandelen’ hebben we net achter de rug. Dat is een geluk bij een ongeluk.”

Roland aan de slag in Teams. Tekst gaat verder onder de foto.

Hoe geef je les via Teams?

“ Mijn lessen Bedrijfseconomie bereiden studenten voor met een zogenoemd Edu-boek, een online boek waar de stof instaat. In de online les doe ik een paar sommen voor en de studenten kunnen vragen stellen als ze het niet begrijpen. Na elke les stuur ik ook een aantal multiplechoicevragen om te checken of iedereen het begrepen heeft. Met deze lessen doen zo’n 20 studenten tegelijk mee, bij het vak Leiderschap hadden we vorige week hadden we ook een college met 50 studenten. In ons rooster is ook een vragenuurtje opgenomen, dan kunnen studenten binnenlopen als ze vragen hebben over bepaalde lessen, ook dat is verplaatst naar online. Hetzelfde geldt voor de Slc-gesprekken.”

Gaat dat allemaal goed?

“Op een incidentele verstoring na gaat het erg goed. Wel merk ik dat het inspannender is dan lesgeven in de klas. Mentaal vooral. Je moet je goed concentreren en je kunt bijvoorbeeld de reacties minder goed zien. Mijn collega’s gaven het ook aan, na de eerste week waren we allemaal meer moe dan gewoonlijk. Sommige studenten geven aan dat dat ook voor hen geldt. Dat zal met de switch te maken hebben denk ik, het is een goede oplossing voor nu maar je moet er wel aan wennen.”

Hoe zijn de reacties van studenten?

“Tot nog toe vinden zij het o.k.  Hoe dat zal zijn als we een verlenging krijgen van het online onderwijs (dit is inmiddels gebeurd, het onderwijs bij de hogeschool blijft online tot 1 juni) moet nog blijken. We zullen onze studenten dan langere tijd niet zien.”

Hoe zien jullie plannen voor de komende weken eruit?

“We beraden ons erop hoe het moet gaan met de toetsing die aan het einde van de periode moet plaatsvinden. Toetsing is aan regels gebonden en we zijn er nog mee bezig uit te zoeken wat wel en niet mag bij toetsen op afstand. Daarvoor staan regels in het OER, maar mogelijk moeten we daarvan afwijken, zoals je ook bij de middelbare scholen ziet gebeuren.“

Heb je nog tips voor andere docenten?

“Help elkaar en vraag hulp als je er niet uitkomt. Het is voor iedereen nieuw. Mij heeft het bijvoorbeeld geholpen dat ik een testje eerst met een collega kon uitvoeren. Het lukt mij niet om tegelijkertijd mijn powerpoint af te spelen en dan ook de chatfunctie in beeld te houden. Door het met een collega te oefenen is het me wel gelukt. Dat soort kleine tips kan net het verschil maken. Ik voelde me er zekerder door.“

Lees ook de andere interviews