Opleiding doneert beschermingsmiddelen voor strijd tegen coronavirus

Verpleegkunde helpt Erasmus MC en Laurens Stadzicht

06 april 2020

Een gebrek aan handschoenen, mondkapjes en spatbrillen. De tekorten in de zorg staan bijna elke dag in de krant. Medewerkers van de opleiding Verpleegkunde besloten om in actie te komen en beschermingsmiddelen te doneren aan twee Rotterdamse zorginstellingen.

Hoe kunnen we helpen? Na de uitbraak van het coronavirus werd deze vraag vaak gesteld binnen de opleiding Verpleegkunde van Hogeschool Rotterdam. Al snel ontstond het idee om beschermingsmiddelen te doneren.

Vanwege de coronacrisis wordt er onderwijs op afstand gegeven en kunnen de practicumlessen geen doorgang vinden. De opleiding heeft de handschoenen, mondkapjes, spatbrillen, mutsen en schorten niet nodig. Zorgmedewerkers kunnen deze spullen goed gebruiken.

Partners

“Intramurale zorg en extramurale zorg. Beiden zijn enorm belangrijk.” Aan het woord is onderwijsmanager Klaartje Potma. Ze legt uit waarom de spullen aan een ziekenhuis en een thuiszorginstelling zijn gegeven: “Op de IC-afdelingen worden talloze patiënten verpleegd die lijden aan het coronavirus. De keuze voor een ziekenhuis lag daarom voor de hand. Maar er zijn ook tekorten in de thuiszorg, en ouderen zijn een kwetsbare groep bij deze crisis. We wilden deze groep mensen niet vergeten. Het Erasmus MC en de thuiszorglocatie Laurens Stadzicht zijn partners van de opleiding. Veel van onze studenten lopen daar stage. Het was vanzelfsprekend om de spullen dan aan deze twee instellingen te geven.”

Voor de helden in de zorg

Verzamelen en versturen. Dit was nodig om de beschermingsmiddelen in de handen van de zorgmedewerkers te krijgen. Practicummedewerker Inge Koper was hier nauw bij betrokken: “Twee medewerkers van FIT zijn de spullen gaan bezorgen. Ze hebben handschoenen, mondkapjes, spatbrillen, mutsen en schorten bij het Erasmus MC afgegeven. En ze hebben handschoenen en mondkapjes bij Laurens Stadzicht afgeleverd. De instellingen waren er erg blij mee.”

Ouderen en kinderen

Niet alleen materiële hulp wordt geboden. De opleiding bekijkt ook wat docenten en studenten kunnen doen bij de strijd tegen het coronavirus. Klaartje: “We zijn aan het inventariseren welke docenten kunnen bijdragen in de praktijk zonder dat het onderwijs hieronder lijdt. Daarnaast kunnen onze studenten zich inzetten via het keuzevak Maatschappelijk relevant vrijwilligerswerk. Ze kunnen boodschappen doen voor ouderen en mensen met symptomen. En door middel van theater kunnen ze aan kinderen leren waarom iedereen anderhalve meter afstand moet bewaren.”

Na de crisis

De opleiding Verpleegkunde heeft niet alle materialen afgegeven. Klaartje: “Dat is ook niet mogelijk. Als we weer praktijklessen kunnen geven, dan zijn handschoenen, mondkapjes en andere middelen meteen nodig bij de opleiding. Ik hoop dat dit moment snel aanbreekt.”