“Online toetsing zorgt voor studiepunten en dus voor motivatie”

08 april 2020

Het Instituut voor Lerarenopleidingen had binnen een week de basis opgebouwd voor online toetsing. Directeur Els de Bock kijkt vol vertrouwen naar de toetsen die studenten voor het eerst vanuit huis moeten maken.

Het wordt na Pasen best een spannende week, geeft Els de Bock toe. De directeur van het Instituut voor Lerarenopleidingen (IVL) zal nauwlettend de online toetsing volgen. De eerste toetsen vinden vanaf dinsdag plaats. Een cruciaal moment in de wereld van onderwijs op afstand. “Zonder toetsing zou de motivatie onder studenten ver te zoeken zijn. Nu zijn ze blij dat ze dankzij deze digitale manier studiepunten kunnen halen en dus studievertraging kunnen voorkomen. Dat motiveert hen nog eens extra voor blok vier.”

Toen medio maart bekend werd dat vanwege de gevolgen van het coronavirus geen fysiek onderwijs meer mogelijk was, werd bij IVL direct alles op alles gezet om tóch te kunnen toetsen. “We zeiden gelijk: alles gaat door, maar dan in aangepaste vorm. Alleen een toets zoals het practicum gesteente van Aardrijkskunde schuiven we door”, zegt Els. “De verscheidenheid aan online toetsen is enorm. Zo maken we gebruik van openboek-toetsen, opdrachten, mondelingen en RemindoToets. In dat laatste geval worden vragen en antwoorden door elkaar gehusseld en krijgen studenten een tijdslot om het juiste antwoord te geven. Het heeft voor hen geen zin om een WhatsApp-groepje aan te maken waarin ze met elkaar overleggen. Want Pietje krijgt eerst vraag A voorgeschoteld en Suusje begint met vraag D. En de multiplechoice-antwoorden staan ook bij iedereen in een andere volgorde. Dat maakt ‘afkijken’ vrijwel onmogelijk.”

De directeur is trots dat haar instituut er heel snel in slaagde de online toetsing handen en voeten te geven. Binnen een week werd een prima geraamte neergezet. “Docenten, coördinatoren, onderwijsmanagers, de examencommissie, de opleidingscommissie; iedereen moest erover mee beslissen. En op vrijdag om 18:00 uur was iedereen op hoofdlijnen akkoord en konden we ermee aan de slag. In de week erna vond de laatste finetuning plaats en daarna zal in de praktijk blijken wat goed en minder goed werkt.”

Intussen werden de studenten geïnformeerd over de vorm waarin hun toetsen plaats zullen vinden en op welke dagen. De overkoepelende boodschap was helder: alle toetsen gaan door. “Maar we vonden het belangrijk om studenten op maat te informeren in plaats van alleen een algemene boodschap te versturen. Nu weet iedereen precies waar hij of zij aan toe is. Dat wordt blijkbaar gewaardeerd, want de reacties zijn positief. In dit soort situaties hebben mensen behoefte aan duidelijkheid. Dat geldt uiteraard niet alleen voor studenten, maar ook voor docenten.”

Inschrijvingen

Die docenten hebben zo veel mogelijk geïnventariseerd of iedereen in hun klas ‘nog aan boord is’. Ook dat gebeurt op zo’n persoonlijk mogelijk manier. Els: “Docenten hebben zo veel mogelijk één op één contact met studenten, en dan niet alleen via de mail. Het is begrijpelijk dat sommige studenten het de afgelopen periode lastig hebben gehad en zich niet volledig op hun studie hebben kunnen richten. Maar vooralsnog lijkt het erop dat bij de lerarenopleidingen zich net zo veel studenten inschrijven voor de digitale toetsen als bij ‘normale’ toetsen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat de online toetsing goed verloopt.”