Instroomcijfers: Enorme groei Verpleegkunde en Pabo

22 september 2020

Hogeschool Rotterdam verwelkomt dit jaar ruim 12.500 eerstejaars studenten. Dat zijn er bijna 500 meer dan vorig jaar, een stijging van 3,7%*. De instroom stijgt daarmee iets minder hard dan het landelijke gemiddelde, dat met 4,4%* toeneemt. Opvallend is de grote groei van de opleidingen Verpleegkunde en Lerarenopleiding basisonderwijs (pabo). Verder valt op dat de hogeschool het hardst groeit in de sectoren waar dringend behoefte is aan meer arbeidskrachten met een hbo-diploma.

Verpleegkunde grootste in de Randstad

De opleiding Verpleegkunde is met een toestroom van bijna 800 studenten nu de grootste aanbieder in de Randstad. Het aantal studenten stijgt met 18% ten opzichte van vorig jaar, landelijk is dat 12% voor deze opleiding. De toename is een verdrievoudiging ten opzichte van twee jaar geleden. Collegevoorzitter Ron Bormans vindt het fantastisch dat de opleiding zo in trek is: “De afgelopen maanden is eens te meer duidelijk geworden hoe belangrijk dit vak is voor ons land. Het is een mooie erkenning dat zoveel mensen zich nu voor de opleiding hebben ingeschreven.”

Spectaculaire stijging pabo, 54% meer instroom

Ook de pabo-opleiding groeit dit jaar explosief. Ruim 350 studenten zijn in september met de opleiding gestart bij Hogeschool Rotterdam, dat is 54% meer dan vorig jaar. Landelijk stijgt de instroom voor deze opleiding met 16%. “Ongekend. We zijn daarmee bijna terug op het aantal van voor de landelijke toelatingstoetsen, toen zagen we een spectaculaire dáling van zo’n 400 naar 160 studenten. Kanttekening is wel dat een aantal studenten dit jaar de toelatingstoets nog moet halen, voor 1 december. Dat hoop ik van harte, want ze zijn hard nodig. De scholen staan te springen om deze nieuwe talenten’’, stelt Bormans.

Ook kunstopleidingen groeien, instroom techniek blijft stabiel

De kunstopleidingen van de Willem de Kooning Academie (onderdeel van HR) zijn ook dit jaar populair. De instroom stijgt met 112 eerstejaarstudenten. Dat is een groei van 22% ten opzichte van vorig jaar, landelijk is de stijging bij deze opleidingen 9%. De groei bij WdKA komt in het bijzonder door de stijging bij de opleiding Vormgeving en - opvallend genoeg - de toeloop van meer studenten uit het buitenland.  De instroom van de techniekopleidingen is dit jaar stabiel gebleven op de hogeschool, net als in de rest van het land.

Bormans: “In tijden van laagconjunctuur hebben we de neiging ons erg te concentreren op beroepen die direct effect hebben op de economie en onze maatschappelijke taken. Dat is goed. Maar kunst en creativiteit laten ook steeds zien een krachtbron te zijn waar het gaat om de vitaliteit van onze samenleving, ook waar het de economie betreft. Dus ik vind het wel mooi dat bij ons de groei zich ook bij de kunst manifesteert.”

“Natuurlijk hadden we in de techniek liever een groei gezien, dat blijft een aandachtspunt. In zoverre valt dit tegen en moeten we aan de bak in het nog aantrekkelijker maken van ons aanbod. We zien echter wel een lichtpuntje als we dieper naar die cijfers kijken. Het aantal níeuwe studenten (in de totaalcijfers zijn ook studenten meegenomen die van opleiding zijn gewisseld) stijgt bij de techniekopleidingen namelijk wel met 10%. Als dat het begin van een nieuwe trend van groei is, dan zou dat mooi zijn.”

Lichte daling economie past bij toekomstplannen

De instroom bij de economische opleidingen daalt dit jaar licht met 1%. “Vanuit arbeidsmarktperspectief gaan hiermee niet de alarmbellen af. Vorig jaar hebben we aandacht gevraagd voor de disbalans in aantallen studenten die voor een economie-opleiding kiezen (zo’n 40% van het totaal) versus, bijvoorbeeld, opleidingen in de techniek, IT, zorg. We staan aan de vooravond van een verdere vernieuwing van het assortiment, waarin meer ruimte komt voor de kruisbestuiving met andere disciplines, zoals IT, data-gerelateerde opleidingen et cetera. Een lichte terugloop van het aantal studenten in de economische opleidingen is in dat perspectief niet meteen een probleem, hoewel dat genuanceerd ligt: de meerjarige forse terugloop bij bijvoorbeeld opleidingen als Bedrijfseconomie en Logistiek is minder gewenst vanuit arbeidsmarktperspectief.

In het economische domein hebben we wel te maken met een duidelijk corona-effect wat internationale studenten betreft. Bij de opleiding International Business daalt de instroom met -27%. Deze ontwikkeling is ook te zien bij andere hogescholen die deze opleiding aanbieden.”

* Het gaat om het voorlopige aantal eerstejaars inschrijvingen (ongewogen) in Studielink op 7-9-2020 ten opzichte van 9-9-2019. De onderwijsinstellingen hebben nog tot 1 december de tijd om mutaties door te geven aan DUO. De definitieve instroomcijfers zijn medio februari bekend.