Hogeschool Rotterdam benoemt Ted Veldkamp tot lector Klimaat en Water

03 februari 2023

Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam heeft Ted Veldkamp per 1 februari 2023 benoemd tot lector Klimaat en Water bij Centre of Expertise (CoE) HRTech. In deze hoedanigheid gaat Veldkamp zich richten op onderzoek naar en werk aan waterrobuuste, klimaatbestendige en klimaatrechtvaardige stedelijke delta’s. Zij levert hiermee een bijdrage aan de ambitie van Hogeschool Rotterdam om onderwijs, onderzoek en het verbeteren en vernieuwen van de (regionale) beroepspraktijk intensiever met elkaar te verbinden.

Klimaatverandering zet de weerbaarheid en leefbaarheid van delta’s onder druk, in Nederland en elders in de wereld. Een toename in weersextremen en stijging van de zeespiegel plaatsen ons voor grote opgaven op het gebied van waterveiligheid, (stedelijk) waterbeheer, klimaatadaptatie, stedenbouwkundig ontwerp en ruimtelijke ordening. Hoe richten we onze delta in op een waterrobuuste en klimaatbestendige wijze? Hoe brengen we visionaire toekomstbeelden terug naar de praktijk? En hoe zorgen we voor klimaatrechtvaardigheid?

Dit vraagt om een succesvolle vertaalslag van wetenschappelijke kennis naar praktische inzichten en concrete handvatten voor de praktijk. En om de juiste vakmensen die deze kennis en kunde op het gebied van klimaat en water(beheer) kunnen toepassen in de praktijk. Het lectoraat Klimaat en Water speelt hierin, samen met de betrokken opleidingen, een cruciale rol.

“Met de komst van Ted hebben we een lector die uitstekend past bij één van de maatschappelijke opgaven uit onze strategische agenda: Duurzame Delta”, vertelt Zakia Guernina, bestuurslid van Hogeschool Rotterdam. “De transitie naar een duurzame delta en de hiervoor noodzakelijke klimaatadaptaties zijn voor Rotterdam een belangrijk vraagstuk gegeven de lage ligging aan het einde van een rivier, in een delta, vlak aan zee.”

Ted Veldkamp: “Ik kijk ernaar uit om namens Hogeschool Rotterdam in de rol van lector mijn kennis en ervaring in te zetten op onderzoek voor en werk aan een waterrobuuste, klimaatbestendige en klimaatrechtvaardige stedelijke delta. Door op hoog niveau praktijkgericht onderzoek uit te oefenen, in nauwe samenwerking met het onderwijs en de praktijk, leveren we niet alleen de benodigde praktische kennis en inzichten, maar ook de vakmensen die nodig zijn voor de realisatie van een toekomstbestendige stedelijke praktijk.”

Veldkamp werkt ook als docentonderzoeker Climate Resilient Cities bij de Hogeschool van Amsterdam en als kwartiermaker Kennisecosysteem Amsterdam Climate Neutral namens de Amsterdamse kennisinstellingen. Veldkamp is in 2017 Cum Laude gepromoveerd aan de Universiteit Amsterdam met een onderzoek naar droogte en waterschaarste wereldwijd.