Hoe (on)gelukkig is de HR-student?

20 september 2016

Nieuwsmedium Profielen doet in samenwerking met Kenniscentrum Talentontwikkeling onderzoek naar het (on)geluk van studenten van Hogeschool Rotterdam. De resultaten van de eerste analyses zijn inmiddels gepubliceerd.

Als je het promotiemateriaal van de Hogeschool Rotterdam bekijkt, zie je foto’s van vrolijke, frisse lachende studenten. Anderzijds signaleerden zij groeiende gespreksgroepen voor depressieve studenten. We vroegen ons af hoe (on)gelukkig  de HR-student eigenlijk is in samenwerking met Kenniscentrum Talentontwikkeling begonnen aan een hogeschoolbreed onderzoek.

In het voorjaar van 2016 kregen alle HR-studenten een uitgebreide vragenlijst waarin onder andere gevraagd werd wat hen gelukkig maakt, of ze religieus zijn, of ze ook donkere dagen kennen en of ze weleens zelfmoord hebben overwogen. Uit de meer dan 6000 ingevulde vragenlijsten kwam genoeg data voor een interessant verhaal.

Voor 75 procent van de studenten is het glas (bijna) altijd halfvol. Ze zijn gelukkig (64,2%) en gezond (78,7%). Ondanks dat het leven de gemiddelde HR-student toelacht, is het niet voor iedereen altijd even leuk: 7,1 procent van de studenten vindt zichzelf depressief, 55 studenten deden afgelopen jaar een zelfmoordpoging.

Als we het (on)geluk binnen de verschillende instituten bekijken, is er een groot verschil te zien. Op de Willem de Koning Academie zitten de meeste studenten met depressieve klachten: 15,2 procent vindt zichzelf depressief. De meeste gelukkige studenten studeren aan het Instituut voor gezondheidszorg, slechts 5,9 procent van de studenten aldaar heeft het zwaar.

Volledig artikel Profielen

Bron: Profielen - Tosca Sel