Innovatie waardecreatie in publieke dienstverlening bij GovJam2016

Kenniscentrum Creating 010 organiseert Rotterdamse co-creatie

26 mei 2016

GovJam, het wereldwijde evenement voor innovaties van de publieke dienstverlening, vindt van 31 mei t/m 2 juni voor de 3e keer plaats in Rotterdam. Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam is opnieuw initiatiefnemer i.s.m. design bureaus Zeewaardig en Being A Designer. In Rotterdam GovJam 2016 werken studenten, docenten, ontwerpers en medewerkers van dienstverleners middels design thinking en service design in co-creatie 48 uur lang aan nieuwe vormen van (semi-)publieke dienstverlening.

Sinds 2011 organiseert Kenniscentrum Creating 010 DesignJams; GovJam is daar één van. Gemeentesecretaris Philippe Raets is enthousiast: “Dit type ontmoetingen moeten we blijven organiseren. Met elkaar aan de slag gaan maakt het beter in de stad” aldus de Rotterdamse gemeentesecretaris na GovJam 2014.

GovJam 2016 laat zien wat design thinking kan bijdragen aan complexe maatschappelijke vraagstukken. In de driedaagse brengt Kenniscentrum Creating 010 ruim 20 dienstverleners, studenten en designers bij elkaar. Dienstorganisaties en overheden krijgen de kans om hun eigen casus mee te nemen en daar met een gedreven team aan te werken. Ontwerpers en studenten van hogescholen en universiteiten leren hoe het is om aan complexe vraagstukken in het publieke domein te werken.

Vraagstukken die tijdens GovJam 2016 centraal staan, zijn onder meer:
- Transitie van verzorgingshuis naar woongemeenschap;
- Alternatieve betaalmiddelen voor o.m. parkeren;
- Stadbeleving van toeristen en bezoekers van Rotterdam.

Doel is om in co-creatie te ontdekken hoe dienstverlening aan burgers geïnnoveerd kan worden. Ontwerpmethoden zoals design thinking en service design geven een ander perspectief op vraagstukken. Experimenteren levert nieuwe concepten op. Denken als een ontwerper en kijken vanuit de eindgebruiker levert nieuwe inzichten op. Op de slotdag wordt het event afgesloten met presentaties van die inzichten voor een ervaren jury en een expositie voor groot publiek.

Belangstellenden kunnen zich voor deelname aanmelden op de website van GovJam.