"We leren studenten nadenken over zichzelf en over hun keuzes"

Docent Marleen ter Huurne

24 mei 2019

Samen ontwikkelen, leren en ervaren. In acht open netwerken (WERKplaatsen) komen docenten, lectoren, medewerkers en leidinggeven uit alle delen van Hogeschool Rotterdam bij elkaar om invulling te geven aan thema’s die te maken hebben met inclusief en contextrijk onderwijs.

In een serie interviews vertellen collega’s over hun ervaringen in een van die open netwerken. In de vijfde aflevering vertelt Marleen ter Huurne, docent Maritieme techniek, over de WERKplaats Inclusieve Pedagogiek en Didactiek. Doel van deze WERKplaats is het bundelen, ontwikkelen en delen van kennis rond inclusiviteit, pedagogiek en didactiek, binding, langstudeerders en taalbeheersing.

Mijlpalen

Studiesucces beïnvloeden is een proces van lange adem. Er is niet één ideale aanpak. In de WERKplaats Inclusieve Pedagogiek en Didactiek experimenteren groepjes docenten met inclusieve pedagogiek en didactiek in hun eigen onderwijs. De elf experimenten in studiejaar 2018-2019 waren zeer gevarieerd. Sommige experimenten gaan over het curriculum, zoals flexibeler toetsen of een minor waar de student de regie heeft. Andere experimenten hebben het handelen van docenten als uitgangspunt, zoals intervisie voor afstudeerbegeleiders in het technisch domein. De uitdaging voor docenten is om op een vruchtbare manier te zorgen dat zijn of haar experiment daadwerkelijk wordt uitgevoerd en ook voortgezet kan worden.

Marleen, wat is je rol in de WERKplaats Inclusieve Pedagogiek en Didactiek?
“Ik ben docent en studieloopbaancoördinator bij de opleiding Maritieme Techniek bij het Rotterdam Mainport Institute. In de WERKplaats experimenteer ik met het inzetten van intervisie om studenten te verleiden tot meer reflectie op hun functioneren.”

Waarom is dit belangrijk voor jouw werk?
“Het geeft me de gelegenheid om in mijn onderwijsinstituut meer aandacht te geven aan intervisie. Uit het werkveld kregen we te horen dat onze afstudeerders vaak weinig professionele ontwikkeling meebrengen. Vragen als ‘Welk soort maritiem ingenieur ben jij?’ en ‘Hoe wil je je ontwikkelen de komende jaren?’ konden studenten vaak moeilijk beantwoorden. Voor technici is nadenken over het werk dat ze het liefste zouden doen, en in welke setting ze het beste tot hun recht komen, niet vanzelfsprekend. Studenten waren aanvankelijk sceptisch, maar zien nu dat de intervisie veel oplevert, zoals beter doordachte keuzes maken in de studie.”

Wat heb je geleerd?
“Dat als je een idee hebt, je dat gewoon moet uitvoeren. Er zijn altijd redenen om het niet te doen, maar het heeft mij zoveel opgeleverd! Wel in kleine stapjes, want als je het te groot maakt, werkt het niet in de drukke dagelijkse onderwijspraktijk.”

Wat ga je in komende tijd doen met je opgedane kennis?
“Ik hoopte op een olievlekwerking van intervisie binnen mijn instituut. Die lijkt er nu te komen.”

Meer informatie over de WERKplaatsen en Hogeschool Rotterdam