"Als docent word je veel meer coach en begeleider"

Docent Arjen Kolk

17 juni 2019

Samen ontwikkelen, leren en ervaren. In acht open netwerken (WERKplaatsen) komen docenten, lectoren, medewerkers en leidinggeven uit alle delen van Hogeschool Rotterdam bij elkaar om invulling te geven aan thema’s die te maken hebben met inclusief en contextrijk onderwijs.

In een serie interviews vertellen collega’s over hun ervaringen in een van die open netwerken. In de zevende aflevering vertelt Arjen Kolk, docent aan het Instituut voor Commercieel Management (COM), over de WERKplaats Economie.

Mijlpalen

Doel van de WERKplaats Economie is de doorontwikkeling van Hogeschool Rotterdam Business School naar een moderne business school met sterke opleidingen, verbonden aan de actuele ontwikkelingen in het economisch beroepenveld.

De vraag daarbij is hoe het onderwijs, de governance en de sturingsfilosofie wordt vormgegeven. Evenals de ondersteuning van opleidingsteams, onderwijsmanagers en het directeurenteam. Die centrale vragen zijn inmiddels uitgewerkt in concrete voorstellen.

De formele reorganisatie zal per 1 september 2019 afgerond zijn. Op dat moment is er een nieuw directieteam geformeerd, een nieuwe supportstructuur ingericht, de centrale dienstverlening geoptimaliseerd en is er een nieuwe governance en sturingsfilosofie uitgewerkt. Ook worden in 2019 concrete voorstellen uitgewerkt voor vernieuwing van het minorenonderwijs en inhoudelijke verbetering van het bacheloronderwijs. Verder starten experimenten voor verbetering van de samenwerking tussen opleidingen.

Arjen, wat is je rol in de WERKplaats Economie?
“In 2018 was er nog geen WERKplaats met experimenten en onderwijsvernieuwing, maar daar waren we al wel mee bezig. Vorig jaar heb ik met mijn collega’s de laatste semesters voor het afstuderen ontwikkeld. In een half jaar tijd brengen we studenten in drie fasen steeds meer in contact met echte praktijkproblemen. In de laatste fase gaan ze helemaal zelfstandig werken. Ze kiezen zelf een ‘wicked problem’ en bedenken een oplossing. Denk je dat de oplossing een app is, zoek dan zelf een geschikte bouwer, bijvoorbeeld bij studenten van de opleiding Communication and Multimedia Design. Op die manier werken onze studenten continue aan vraagstukken uit de praktijk. In de tweede helft van jaar drie ligt de nadruk op het steeds zelfstandiger ‘oplossen’ van complexere vraagstukken."

Waarom is dit belangrijk voor jouw werk?
“Ik vind het belangrijk studenten te helpen zelfstandig en competent te worden. Tot vorig jaar maakten studenten Commerciële Economie voorafgaand aan de afstudeer¬fase bijvoorbeeld een marketingcommunicatieplan. Maar de praktijk is veelzijdiger. We werken nu meer holistisch toe naar de ontwikkeling van een student tot een professional op wie het werkveld zit te wachten.”

Wat heb je ervan geleerd?
“Volgens mij is de traditionele rol van de docent als overbrenger van kennis en kunde grotendeels uitgespeeld. In principe staat dat alles ook online. Als docent word je veel meer coach en begeleider. Ik vind het een uitdaging hoe je die rol invult.”

Wat ga je doen met de opgedane kennis?
“In 2019 studeren de eerste studenten af die in dit programma zijn opgeleid. Hopelijk ‘leveren’ we studenten af op wie de samenleving zit te wachten.”

Meer informatie over de WERKplaatsen en Hogeschool Rotterdam