Tweeduizend Rotterdamse studenten vergroten kans op slagen in het hbo

Doorstroomprogramma mbo-hbo economische studies

25 september 2018

Betere voorbereiding op het hbo, een bewustere studiekeuze en intensievere studiebegeleiding: dat zijn de drie hoofdingrediënten van het doorstroomprogramma mbo-hbo voor economische studies dat op dinsdagmiddag 25 september werd gelanceerd. Dit gezamenlijke initiatief van Albeda, Zadkine, Inholland, Hogeschool Rotterdam en STC Group richt zich op het vergroten van de kans op studiesucces van mbo’ers die na hun studie verder studeren in het hbo. Over het totale programma doen nu ongeveer tweeduizend studenten mee.

Noodzaak voor Rotterdamse Economie

De deelnemende scholen signaleerden de afgelopen jaren allen dezelfde trend: mbo-studenten die een economische hbo-studie gingen doen vielen bovenmatig vaak uit. ‘En dat terwijl het juist zo belangrijk is het onderwijs toegankelijk te houden voor iedereen’, licht Anky Romeijnders, CvB-lid van projectpenvoerder Albeda, toe. ‘Juist daarom hebben we de handen ineen geslagen om samen te kijken hoe we deze trend kunnen keren in het belang van de Rotterdamse economie. Gezamenlijk tot oplossingen komen is juist dán heel erg belangrijk. Met dit doorstroomprogramma verwachten we de eerste stappen in de goede richting te zetten’, aldus Romeijnders.

Maatwerk

Om de kans op studiesucces van mbo’ers in het hbo te vergroten was met name maatwerk nodig. ‘En dat maatwerk vind je terug in ons programma. Zo leren studenten door middel van assessments aan welke punten ze nog moeten werken, welke studie bij hen past, gaan ze op meeloopstage in het hbo om alvast gevoel te krijgen bij het hoger onderwijs en krijgen ze in het eerste jaar van het hbo intensievere begeleiding. We zien namelijk dat studenten vaak met het juiste zetje in de rug juist kunnen floreren in het hbo’, vertelt projectleider Fahtiga Haddad.

Opbouw programma

Het programma is opgebouwd uit meerdere onderdelen. In het mbo kunnen studenten in jaar twee een ontwikkelassessment doen, waarmee zij inzichtelijk krijgen aan welke hbo-vaardigheden ze nog moeten werken. In het derde jaar kunnen zij een keuzedeel ‘studeren in het hbo’ volgen, waarmee zij inzicht kunnen
krijgen of het hbo goed bij hen past. Na aanmelding bij een hbo-instelling volgt een studiekeuzecheck, waarbij motivatie centraal staat. In het eerste jaar op het hbo krijgen de studenten vervolgens extra begeleiding en zijn er extra mogelijkheden om te werken aan hbo-vaardigheden en bepaalde vakken, zoals rekenen en economie.