WERKplaats 2: Taal

In de WERKplaats Taal ontwikkelen en testen opleidingen onderwijsvormen om de professionele taalontwikkeling van studenten te stimuleren.

Taalvaardigheid is een noodzakelijke voorwaarde voor succes in de studie maar ook in de verdere loopbaan. WERKplaats Taal vertrekt vanuit de visie dat de ontwikkeling van taalvaardigheid in het hoger onderwijs praktijkgericht, integraal en doorlopend aangeboden moet worden. Studenten werken toe naar een hoger niveau van taalvaardigheid dan waar ze mee begonnen. Experimenten in WERKplaats Taal richten zich op de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid van studenten en hebben oog voor de meertalige context bij sommige opleidingen.

Wat houdt dit concreet in?

De WERKplaats Taal...

• ondersteunt experimenten van opleidingen met advies, begeleiding en onderzoek. Voorbeelden van experimenten zijn: samen met het team een leerlijn taalvaardigheid ontwikkelen; docenten scholen in taalontwikkelend lesgeven; in samenwerking met het beroepenveld relevante schrijfopdrachten vormgeven.
  • verankert de taalontwikkeling van studenten in de onderwijspraktijk van Hogeschool Rotterdam
  • doet onderzoek naar succesfactoren binnen de WERKplaats en zet deze breder in bij het werken aan taalvaardigheid
  • maakt de opleidingen bewust van het belang van taalvaardigheid
  • wisselt kennis over taalvaardigheid uit binnen en buiten de hogeschool.

Benieuwd naar de afgeronde projecten van de WERKplaats? Bekijk het online magazine Hard/t voor Taal.

Ga naar het magazine

Wie gaan het doen?

Deelnemende opleidingen en instituten, (oud-) deelnemers van project Taal en Studiesucces, docenten van Instituut voor Lerarenopleidingen (IvL), lectoren en onderzoekers van Kenniscentrum Talentontwikkeling, Netwerk Taalexpertise, Onderwijs en Ontwikkeling (OeO).

Regie: Onderwijs en Ontwikkeling, projectteam WERKplaats Taal.

Contact

Meer weten? Of zou je graag kennis of ervaring willen uitwisselen? Mail naar werkplaatstaal@hr.nl.