Kom (kennis)maken bij Stadslab Rotterdam

Aan de slag met het profielwerkstuk

08 maart 2023

Een mooi excuus om kennis te maken met de technieken bij Stadslab Rotterdam zou kunnen zijn door er met het profielwerkstuk aan de slag te gaan! In deze werkplaats kunnen leerlingen eigen prototypes maken met apparaten zoals 3D printers, lasersnijders, een digitale borduurmachine of virtual reality headsets.

Door een profielwerkstuk te doen bij het Stadslab komt de leerling in aanraking met het digitale domein en kan zodoende nieuwe vaardigheden opdoen. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals ‘ontwerp een materiaal recycle station’, ‘breng gezondheidsrisico’s van het Stadslab in kaart’, ‘kun je geld verdienen met je eigen NFT’s?’, ‘verdigitalisering van de modewereld’, ‘hoe gaan we naar school in de metaverse?’ of ‘hoe werken hologrammen?’ en ga zo maar door.

We denken graag mee over mogelijke samenwerking om (een deel van) het profielwerkstuk in het Stadslab te doen. Kom met ons in contact via Manon Mostert (sarmh@hr.nl).

Edubadges

Wat is er nu mooier dan zelf iets nieuws leren en daar ook nog een certificaat voor verdienen? Sinds een aantal jaar is dit al mogelijk voor studenten in de vorm van Edubadges. Dit zijn digitale certificaten die aantonen dat je een bepaalde vaardigheid of kennis bezit en binnenkort zijn deze ook te behalen voor leerlingen en leraren. Denk bijvoorbeeld aan de basis van 3D printen, programmeren van een Microbit of iets ontwerpen voor virtual reality. Wil je zelf of willen jouw leerlingen graag met deze technieken aan de slag? Kom met ons in contact via Manon Mostert (sarmh@hr.nl).

Wat is het Stadslab?

Het Stadslab is onderdeel van het Digitale Instituut waar zich 6 verschillende opleidingen bevinden. Studenten van Hogeschool Rotterdam kunnen hier op maandag tot en met vrijdag werken met de apparatuur of deelnemen aan workshops.

Studenten van de opleiding Creative Media & Game Technologies gaan er in hun eerste jaar aan de slag om interactieve robots en games te maken, studenten van Technische Informatica programmeren er een miniatuur lift of een pinautomaat. Studenten van Communication & Multimedia Design prototypen interactieve installaties of ontwerpen een wereld in virtual reality, en Communicatie studenten ontwerpen en testen campagnes voor hun doelgroep. Studenten van Applied Data Science & Artificial Intelligence gaan aan de slag met open data in de stad en Informatica studenten bouwen een race game in virtueel Rotterdam.

Ben je nieuwsgierig geworden naar het lab en wil je eens langkomen? Tijdens de open inloop momenten op dinsdagmiddag en donderdagavond kun je kosteloos gebruik komen maken van onze apparatuur. Op de materialen na is het gratis, maar daartegenover vragen we je te delen wat je maakt, om anderen te inspireren!

Kom jij het maken?

Kijk hier voor meer informatie