Nieuw! Ad Event & Experience Management en Ad Social Work

Aanbod groeit naar 20 Associate degree-opleidingen

08 maart 2023

Per september 2023 start Rotterdam Academy met twee nieuwe Associate degree-opleidingen: Event & Experience Management en Social Work. Hiermee is het totaalaanbod van Ad-onderwijs binnen Hogeschool Rotterdam gegroeid naar 20 opleidingen.

Ons onderwijsaanbod wordt gevoed door behoeften uit het werkveld; opleidingen zijn afgestemd op functies en beroepen waar vraag naar is op de arbeidsmarkt in en rondom Rotterdam. Zo ook de twee nieuwe opleidingen.

Hoewel Event & Experience Management en Social Work mijlenver uit elkaar lijken te staan, hebben ze tenminste één gemene deler: het maatschappijgerichte karakter. Iets wat in onze veranderende samenleving en wereld steeds meer van belang blijkt. Enerzijds een steeds groter wordende vraag naar professionals die een bijdrage kunnen leveren aan het welbevinden van de medemens en maatschappij, en anderzijds de vraag naar professionals die evenementen en klantbelevingen kunnen organiseren op een duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier.

Beide opleidingen zijn in samenwerking met verwante bachelors ontstaan, waar een duidelijke behoefte bleek voor een tweejarige praktische variant als warme verbinding tussen het mbo en de bachelor-opleiding. Iets waar Rotterdam Academy met haar Ad-onderwijs in uitblinkt en wat in regio Rotterdam nog miste.

Een waardevolle bijdrage aan de maatschappij

Maatschappelijke veranderingen die we ervaren, zoals de decentralisatie van de zorg en de complexiteit en individualisering van de samenleving, dragen allen bij aan een toenemende vraag naar praktisch opgeleide sociaal werkers. En daar spelen we met de tweejarige Associate degree-opleiding Social Work op in. Studenten worden in twee jaar tijd opgeleid tot sociaal werker, een professional die een waardevolle bijdrage levert aan de maatschappij. Het bevorderen van het welzijn en de gezondheid van mensen staan hierbij centraal.

De studenten leren in en over verschillende contexten: over de thuisomgeving van mensen, maar ook over hun school en werk en over gemeenschappen zoals de wijk. Mensen kunnen met diverse vragen en problemen bij de sociaal werker terechtkomen, binnen deelgebieden zoals: wijkgericht werken, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, jeugdzorg, participatie & buurtwerk en vrijwilligerswerk.

Bekijk de opleiding Ad Social Work

De sociaal werkers bevorderen het sociaal functioneren van doorgaans kwetsbare mensen, groepen en gemeenschappen in vaak complexe omgevingen en in wisselwerking met die omgevingen. Dit doen zij met het doel om kwaliteit van leven, sociale cohesie en sociale inclusie te bevorderen.

Beroepsprofiel Social Work, 2022

Voor creatieve en maatschappelijk betrokken organisatietalenten

Evenementen en klantbelevenissen blijken in toenemende mate indicatoren  te zijn voor zakelijk succes. Er is dan ook een groeiende behoefte vanuit het werkveld aan praktisch opgeleide denkers die de handen uit de mouwen kunnen steken om succesvolle evenementen te organiseren en de klantbeleving voor organisaties te optimaliseren. En belangrijk is dat er hierbij rekening gehouden wordt met relevante sociaal-maatschappelijke en ecologische thema’s in de regio.

Hier spelen we met de opleiding Event & Experience Management op in. Studenten leren tijdens deze tweejarige opleiding betekenisvolle concepten te ontwikkelen en ook te realiseren. Ze brengen de klantreis in kaart, onderzoeken waar behoeftes liggen en produceren klantbelevenissen en/of evenementen. De studenten leren om aan complexe projecten te werken met diverse betrokken partijen en weten deze te verbinden om gezamenlijk een ultieme experience te realiseren. En dit alles op een duurzame en maatschappelijk verantwoorde manier.

Bekijk hier de opleiding Ad Event & Experience Management

Een Associate degree Event & Experience Management afgestudeerde is een creatief organisatietalent dat op een duurzame manier concepten ontwikkelt en realiseert, waarbij de klantbeleving centraal staat.

Beroepsprofiel Event & Experience Management

Na twee jaar Rotterdam Academy zijn studenten direct inzetbaar op de arbeidsmarkt, of klaar om door te stromen en in twee jaar tijd een aansluitende bachelor te behalen.