Lerarenopleiding Natuurkunde, een sociale en exacte opleiding in één

Eerstejaarsstudent aan het woord

08 maart 2023

“De keuze voor de lerarenopleiding natuurkunde was voor mij niet heel snel gemaakt. Ik was erg aan het twijfelen of ik iets in de zorg wilde doen of juist alleen iets met elektrotechniek. Als docent doe je beide, want je hebt veel contact met de leerlingen maar ook met de ouders en andere docenten.” Kyara is eerstejaarsstudent aan de Lerarenopleiding Natuurkunde en vertelt over haar keuze voor de opleiding.

Docentschap en zorg

“Voor sommige leerlingen ben jij ook een plek waar ze om hulp kunnen vragen. Dit geldt niet alleen voor de lesstof maar ook voor problemen thuis. Het stukje zorg zit er dus zeker in. Dat ik voor mensen iets kan betekenen is iets waardoor ik graag docent wil worden. En omdat ik natuurkunde een interessant vak vind, heb ik voor de Lerarenopleiding Natuurkunde gekozen. Het vak natuurkunde is erg exact, maar door dit met docentschap te combineren krijgt het ook een sociale kant. Tijdens de lessen wordt er goed gekeken naar het sociale aspect. Je krijgt les over hoe je voor de klas moet staan en hoe je het beste met leerlingen kunt communiceren. Ook leer je waar je op moet letten bij kinderen en wat er op die leeftijd allemaal in hun hoofd af kan spelen. Je wordt dus heel goed voorbereid, waardoor je met een gerust hart voor de klas kunt gaan staan.”

De opleiding

“Op de open dag merkte ik dat de sfeer heel huiselijk was. Je werd door iedereen met open armen ontvangen. Dit is gedurende de opleiding alleen maar meer geworden. De huiselijke sfeer is zeker wel de reden waarom ik gekozen heb voor deze lerarenopleiding en daar heb ik nog steeds geen spijt van gehad. Doordat de opleiding best klein is en iedereen elkaar altijd wil helpen ontstaat er een hele goede band. De docenten zijn ook makkelijk aanspreekbaar en willen je helpen waar ze kunnen. Dit zorgde ervoor dat ik het begin van het studiejaar heel soepel is verlopen. Er is altijd wel een docent of medestudent die je op weg kan helpen als je even vastloopt. Ik zou de lerarenopleiding Natuurkunde dan ook zeker aanraden!”

Voor meer informatie zie: Voltijd bachelor Lerarenopleiding Natuurkunde - Hogeschool Rotterdam

Ook interessant: het scholierenplatform ‘Exact wat je zoekt’ waar jongeren alles vinden over bèta en techniek: hulp bij exacte vakken, informatie over beroepen, alle studies, studiekeuzetesten, interessante artikelen en nog veel meer zie: Exact wat je zoekt | Op deze website vind je informatie over alle opleidingen mbo, hbo en wo bachelor binnen bèta en techniek.