Ga direct naar de content

Team HR wint case competitie bij Hogeschool Leuven

13 oktober 2015

Drie dagen lang bogen vijf teams van Hogeschool Rotterdam zich over zeer lastige business cases bij de zevende editie van de internationale business case competitie in het Belgische Leuven. En met groot succes! Zij wisten namelijk plaats nummer 1, 2 en 3 te bemachtigen. Een zeer knappe prestatie.

Na drie lange dagen met lastige casussen werd het team bestaande uit Bram van Walstijn en Sheila Kap (Instituut voor Financieel Management), Nicholas Smeele (CommerciĆ«le Economie) en Roderick Vos (International Business and Management Studies) in een volle aula tot de terechte winnaar uitgeroepen.

Internationale case competitie

Deze internationale case competitie wordt jaarlijks georganiseerd door het University College Leuven Limburg. Gedurende drie dagen streden de vijf teams van Hogeschool Rotterdam met 25 andere teams afkomstig uit Nederland, BelgiĆ« en Duitsland om de felbegeerde titel. In een case competitie gaan de studenten aan de slag met een business case. Binnen enkele uren moeten zij een oplossing voor een probleem van een bedrijf hebben bedacht en daarbij mogen ze geen gebruik maken van hulpmiddelen als internet. Daarna volgt de presentatie en verdediging aan de jury. Een pittige klus voor de studenten! 

Business cases van en voor ondernemers

De casussen die het team voorgeschoteld kreeg waren zeer verschillend van aard en omvatten allerlei aspecten die bij ondernemen een belangrijke rol spelen, zoals marketing, logistiek, finance, strategie en human resources.

De eerste casus betrof een trendy uitgaansclub in Singapore. Trendy clubs worden gekenmerkt door een korte levensduur van circa 18 maanden. De studenten moesten een plan maken voor de toekomst van deze club na de eerste 7 succesvolle maanden. Marktsegmentatie, consument- en productanalyse en marketingcommunicatie speelden hierbij een grote rol.

Bij de tweede casus werd gevraagd te adviseren of een klein Canadees familiebedrijf in de varkenshouderij al dan niet moest investeren in recente technologische ontwikkelingen op het gebied van genetica.

In de finalecasus stond corporate social responsibility centraal. Een Amerikaanse groothandel in koffie geeft jaarlijks een toenemend bedrag uit aan sociale projecten gericht zijn op de verbetering van de leefomstandigheden van Midden- en Zuidamerikaanse koffieboeren. De vraag was is hoe de onderneming deze projecten succesvol kan blijven managen en hoe de effecten voor de belangrijkste stakeholders gemeten kunnen worden.

Multidisciplinaire teams en grondige voorbereiding

De case competitie kan als zeer succesvol bestempeld worden voor de teams van Hogeschool Rotterdam. Doordat studenten van verschillende opleidingen gemixt werden, ontstonden multidisciplinaire teams. Om tot een oplossing te komen moesten zij elkaars kennis, vaardigheden en kwaliteiten benutten. De teams hebben enorm veel geleerd van drie dagen intensief samenwerken, mede dankzij de inzet van vele docenten, mensen uit het bedrijfsleven, oud-studenten en een uitstekende organisatie.

Ter voorbereiding op deelname aan de case competitie volgden de studenten afgelopen weken speciale case trainingen. Hierin werden zij klaargestoomd voor deelname aan diverse internationale case competities. De case competitie in Leuven stond als eerste dit schooljaar op de agenda. Er volgen dit jaar nog andere case competities in Montreal, Vermont en Navarra waar de studenten na selectie aan mee kunnen doen.

De case trainingen worden verzorgd door KEESSIE, het case development centre van Kenniscentrum Innovatief Ondernemerschap in samenwerking met de onderwijsinstituten RBS 2.0 en IFM.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.