Studenten kijken in collegezaal via livestream naar cardiologische ingreep

Enthousiaste reacties op interactief college

19 februari 2019

Op het grote scherm in de collegezaal van locatie Academieplein verschijnt in zwart-wit een kloppend hart. Kadoeng, kadoeng, kadoeng. Dankzij contrastvloeistof worden ook de kransslagaders goed zichtbaar. Hier en daar wordt ‘wauw’ of ‘oeh’ gefluisterd.

De ongeveer zestig studenten van Medische Hulpverlening (BMH) en Gezondheidszorg Technologie kijken niet naar het nieuwste seizoen van Grey’s Anatomy, nee, ze kijken live mee bij een cardiologische behandeling die in het Erasmus MC wordt uitgevoerd. Het is een interactief college, want de studenten kunnen tijdens de ingreep vragen stellen aan het team van twee interventiecardiologen, twee medisch hulpverleners en een medisch technicus.

Nadat cardioloog Jeroen Wilschut zijn ploeg heeft voorgesteld, zegt hij droogjes: “De patiënt ligt al een tijdje te wachten, dus laten we maar beginnen.” Gegniffel in de zaal. Maar dan is het tijd voor het serieuze werk. Het vermoeden bestaat dat de patiënt een vernauwing in haar linker kransslagader heeft. Dit kan problemen opleveren voor de toevoer van zuurstof richting het hart.

Ongelooflijk

Om te kijken of dat daadwerkelijk het geval is en in welke mate, worden katheters gebruikt. De dunne slangetjes worden via haar pols richting het hart gedirigeerd. Intussen komen er vanuit de zaal verschillende vragen, die op het gemak worden beantwoord door de cardioloog. “Ongelooflijk dat dit mogelijk is”, zegt Berkay Sarikaya, tweedejaars bachelor Medische Hulpverlening. “Het komt niet heel vaak voor dat je tijdens een ingreep vragen aan een arts kunt stellen.”

Met behulp van onder meer een mini-cameraatje, zeer nauwkeurige 3D-scans en zelfs bluetoothapparatuur wordt duidelijk dat er inderdaad sprake is van een kleine vernauwing in de kransslagader van de patiënt. Dus wordt er een zogenaamde stent geplaatst en als een ballonnetje opgeblazen, zodat het bloedvat open blijft staan.

De ingreep is geslaagd. Applaus in de zaal. “Ik vond het geweldig om te zien”, zegt Betul Darwich, vierdejaars BMH. “Alle disciplines kwamen voorbij; van de technicus tot de BMH’er. Vooraf had ik geen idee hoe de rolverdeling zou zijn, maar dat is nu volledig duidelijk. Dankzij deze manier van een college volgen heb ik een goed beeld gekregen van wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van de verschillende functies. Erg leerzaam. ”

Waardevol

Ook Ramon van der Knaap is zeer te spreken over de livestream vanuit het Erasmus MC. “Dit is eens wat anders dan alleen maar oefenstof”, aldus de eerstejaars Mens & Techniek. “Voor mij was het erg waardevol om te zien wat een medisch technicus voor vaardigheden moet hebben. Het interessantst vond ik hoe hij 3D-beelden maakte waarmee hij de artsen ondersteunde. Nu heb ik een helder plaatje van hoe het er in de praktijk aan toe gaat.”

Alle studenten zaten aan het grote scherm gekluisterd. Berkay: “Normaal gesproken dwaal ik tijdens een college nog wel eens af naar mijn telefoon, maar daar was nu totaal geen sprake van. Omdat we er live bij waren was het continu boeiend en soms ook een beetje spannend. Op deze manier wil ik vaker colleges volgen.”