Over de toekomst gesproken: studenten versus zeespiegelstijging

11 mei 2021

In de rubriek 'Over de toekomst gesproken...' gaat bestuurslid Zakia Guernina op bezoek bij studenten van Hogeschool Rotterdam om te kijken hoe zij in de praktijk aan het werk zijn. In aflevering 7 neemt ze een kijkje op het strand van Hoek van Holland en bij de Maeslantkering, waar studenten werken aan projecten die het hoofd moeten bieden tegen de stijgende zeespiegel.

De Maeslantkering is een imposant bouwwerk, zeker als je onderdoor mag lopen. Zakia Guernina kijkt dan ook haar ogen uit bij de stormvloedkering die ons beschermt tegen het zeewater. Althans, als de zeespiegel niet verder stijgt dan een meter. Maar wat als die stijging hoger uitvalt?

Jan Roos, student Civiele Techniek, doet onderzoek naar dat vraagstuk. Hij kijkt naar wat voor megagemaal er in de Nieuwe Waterweg geplaatst kan worden als daar een nieuw sluizencomplex wordt gebouwd. “Zo’n groot gemaal bestaat nog niet, dus het is prachtig om daar onderzoek naar te mogen doen.”

Experts

Niet veel verderop kijkt zijn medestudent Tamara Urosevic op het strand van Hoek van Holland naar de duinen. Ook deze natuurlijke kering speelt uiteraard een belangrijke rol in de bescherming tegen het zeewater. “Ik onderzoek hoe we door middel van natuurlijk zandtransport de duinen hoger en breder kunnen maken. Dat doe ik binnen de Community of Practice Hoogwaterveiligheid, waarin studenten samen met docenten, lectoren, onderzoekers en praktijkpartners aan oplossingen werken voor de gevolgen van de zeespiegelstijging. Dankzij de experts om me heen kan ik de praktijk en theorie bij elkaar brengen.”

Bekijk de video van het bezoek van Zakia Guernina aan Jan en Tamara: