Openbare les lector Samen Opleiden Mariëlle Theunissen

Hoe kunnen opleidingsscholen aankomende docenten nog beter opleiden?

16 juni 2017

“Vergeet maar snel wat je op de lerarenopleiding hebt geleerd, in de praktijk gaat het heel anders”. Gelukkig komt deze uitspraak in opleidingsscholen nauwelijks meer voor. In opleidingsscholen werken scholen en lerarenopleidingen namelijk intensief samen bij het opleiden van leraren.

Doel is om de schok bij de overgang naar de praktijk te verzachten en zo leraren langer te behouden voor het beroep. Mariëlle Theunissen, lector Samen Opleiden bij Hogeschool Rotterdam, onderzoekt hoe opleidingsscholen in het basis-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs samen met hogescholen aankomende docenten (nog) beter kunnen opleiden. Zij houdt op 22 juni over dit onderwerp een openbare les in de Rotterdam Science Tower.

Het lectoraat Samen Opleiden, verbonden aan Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam, draagt bij aan het opleiden van goed voorbereide leraren. Dit wordt gerealiseerd door het opleiden van leraren door de lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam te verbinden met het opleiden van leraren door scholen in Zuidwest-Nederland. Uitgangspunt van deze samenwerking is het optimaliseren van de doorlopende leerlijn van studenten, startende en ervaren leraren. De bevindingen die volgen uit het onderzoek samen opleiden worden gebruikt om de curricula van de lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam te actualiseren. Bovendien zorgen de ervaringen ervoor dat opleidingen en het werkveld gerichte ondersteuning krijgen bij het verder ontwikkelen van een gedeelde visie op samen opleiden.

Tijdens de openbare les op 22 juni schetst Theunissen het belang van het werkplekcurriculum. Veel opleidingsscholen beschikken inmiddels over een werkplekcurriculum waarin leren, opleiden, begeleiden en beoordelen zijn ondergebracht. Het werkplekcurriculum in opleidingsscholen past bij de specifieke context van de school – denk aan leeftijd en niveau van de leerlingen of de wijk waar de school staat – zodat (aanstaande) leraren goed worden voorbereid om daar te kunnen functioneren.

Theunissen gaat in op vragen als ‘Op welke manier krijgt de specifieke context van de school een plek in het werkplekcurriculum?’ en ‘Hoe wordt het werkplekcurriculum ervaren door de betrokken opleiders en studenten?’ De antwoorden leiden tot de ontwikkeling van een serie ontwerpcriteria voor werkplekcurricula.

Mariëlle Theunissen

Dr. Mariëlle Theunissen is onderwijskundige en voltooide haar doctoraal opleiding Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In 1995 promoveerde zij op een proefschrift naar samenwerking tussen onderwijsorganisaties. Tijdens en na haar promotie werkte Theunissen als lerarenopleider aan de lerarenopleiding van de Radboud Universiteit Nijmegen en Hogeschool Rotterdam. Zij stond voor de klas als docent muziek en CKV aan het Alfrink College in Zoetermeer en zij was betrokken bij de ontwikkeling van de Opleidingsschool Haaglanden. Sinds mei 2016 is zij lector Samen Opleiden.