Ex-dakloze 'Caveman010' fotografeert voor Hogeschool Rotterdam

08 maart 2019

We wandelen met Patrick van der Jagt langs de Hofbogen in Rotterdam-Noord. Vanachter het raam van een van de zaakjes zwaait een vrouw naar hem. Patrick steekt ook zijn hand op. De dame springt van haar stoel, zwiept de deur open en spreidt haar armen. “Ik ben zo trots op je! Met tranen in mijn ogen heb ik je op tv gevolgd! Even een knuffel scoren, hoor.”

Patrick glimlacht. Door het tv-programma ‘Het Rotterdam Project’ is hij in korte tijd uitgegroeid tot een razend populaire Rotterdammer. Presentator Beau van Erven Dorens plukte hem en vier andere daklozen van de straat in de hoop hen weer op het rechte pad te krijgen. Een lijst met telefoonnummers van hulpverleners en een bedrag van 10.000 euro dienden als de start van een nieuw leven.

50.000 volgers

Inmiddels is Patrick volledig afgekickt van de drugs, drinkt hij geen druppel meer en heeft hij zich volledig toegelegd op fotografie. Dat laatste is de reden dat we met hem hebben afgesproken. Hogeschool Rotterdam houdt van de stad en Rotterdam houdt van de Hogeschool. Als één iemand dat goed kan vastleggen is het wel Patrick, die altijd vol overgave en met liefde zijn lievelingsstad vastlegt. Op Instagram heeft @caveman010 inmiddels ruim 50.000 volgers.

Als we hem voorstellen studenten en docenten van Hogeschool Rotterdam te fotograferen op hun favoriete plekken in Rotterdam is hij direct enthousiast. “Ik zit in een fase dat ik op het gebied van fotografie alles wil uitproberen. Landschappen, mensen, shit die ik tegenkom op straat; alles. Dus het lijkt me heel mooi om jullie studenten en docenten op de foto te zetten.”

Zo te horen en zien gaat het goed met je.
“Super! Ik voel me fantastisch, echt lekker. Maar ik ben er nog lang niet. Nog altijd ben ik bezig met het herstellen van mijn verslaving. Ik ga nog steeds naar meetings en ga een of twee dagen in de week een dagprogramma volgen. Ik moet echt nog een half jaar of langer mijn best doen om zeker te weten dat ik niet terugval naar het verleden, weet je wel? Ik moet nu echt aan mezelf denken. Het is razend druk, want ik krijg van heel veel mensen berichtjes en verzoekjes. Maar ik moet nu vooral aan mijn herstel denken. Met gelijkgezinden praat ik over wat ik allemaal heb meegemaakt in de vijftien jaar dat mijn leven een zooitje was. Dat kan ik allemaal negeren, maar op een gegeven moment barst dan de bom. Daarom werk ik er liever aan.”

Is het vreemd om ineens een BN’er te zijn?
“Er zijn zó veel mensen die contact met mij opnemen. Ze willen weten wat ik nu doe, of het goed met me gaat, hoe het met mijn kat is, noem maar op. Weet je wat het is? Ik krijg alleen maar positiviteit op me af. Als ik door al mijn berichtjes op Instagram ga, kom ik geen enkele negatieve tekst tegen. Iedereen wil dat het goed met mij gaat. Tof hè?”

Heb je een boodschap voor de studenten en docenten van Hogeschool Rotterdam?
“Je kunt alles bereiken wat je wilt. Soms denk je dat een doel buiten je bereik ligt, maar ga er gewoon voor. Echt, het kan. Zelfs ik heb mezelf uit de put kunnen trekken. Ja, ik had hulp van een tv-programma. Maar ik was wel degene die de knoop moest doorhakken om met die shit te stoppen en een nieuw leven te willen. Willen, willen, willen; daar draait het om.”

Angad Pabarni is de eerste student (tweedejaars Social Work) die op de foto is gezet door 'Caveman010'. Hij koos voor de Witte de Withstraat. "Het bruist hier altijd", zegt hij op het terras van NRC. "Ik ga hier vaak met vrienden naartoe, een heerlijke plek. Vanuit mijn opleiding richt ik me op welzijn en samenleving. Nou, alles wat je kunt tegenkomen in de samenleving zie je op de Witte de With."