Menu Zoeken English

Mandy: "In het begin was het puzzelen. Nu loopt alles op rolletjes!”

Online onderwijs bij Hogeschool Rotterdam
31 maart 2020

Het onderwijs bij Hogeschool Rotterdam gaat door. Onderwijs op afstand, hoe doen we dat? In deze reeks vertellen studenten en docenten hoe zij het ervaren, onderwijs geven en nemen op afstand. Mandy van Dijk, student Chemie vertelt.

Goedemiddag Mandy. Mag ik je een paar vragen stellen? 

‘’Ja! Ik was in een online vergadering, waar ik ambassadeur van ben. Die is nét afgelopen.’’ 

Oh vertel…? Welke opleiding volg je? In welk jaar zit je?

‘’Ik ben vierdejaarsstudent Chemie. Samen met mede-ambassadeurs van de opleiding Chemie ben ik verantwoordelijk voor de content van de social media van Chemie, Instagram (@chemie_hr) en Facebook (Chemie Hogeschool Rotterdam). Samen met een docent beheren wij deze accounts. Maar hoe kunnen we content plaatsen, wanneer we niet meer op school en het lab komen?!’’ 

Hoe ziet je ochtend eruit? Heb je een dagritme? 

‘’Om een uurtje of acht word ik wakker. Dan ga ik eruit om te ontbijten met een eiwit-shake. Rond een uur of tien bereid ik de lessen voor. Rond elven à twaalven volg ik meestal een online les. Die staat ingeroosterd voor twee uur, terwijl we vaak met drie kwartier al klaar zijn. Het is meer een vragenuur dan een college. Ik schrijf wat steekwoorden op, die ik daarna verder uitwerk. De avonden hou ik echt voor mezelf. Dan sport ik samen met mijn vriend. Sit-ups en push-ups kunnen we gewoon thuis doen.’’ 

Hoe bevalt het studeren op afstand? Wat gaat goed? 

‘’Ik heb een hele planning gemaakt, dus mij bevalt het goed. De opgenomen filmpjes werken heel fijn. Ik kan die gemakkelijk terugspoelen en pauzeren. Met een college kan dat niet. Dan denk ik: ‘Oh niet zo snel…wat zei de docent nou…’ De opleiding Chemie heeft het goed geregeld. In het begin was het een beetje puzzelen. Tijdens de ‘onderwijsvrije week’ heeft de school alles georganiseerd. Nu loopt alles op rolletjes!’’ 

Wat kan beter? 

‘’Een oudere docent is niet zo handig met het moderne online gebeuren. Wel doet hij heel erg zijn best. Hij is altijd goed bereikbaar en behulpzaam. Ook vind ik het lastiger om me thuis te concentreren. Meestal maak ik mijn huiswerk op school, zodat ik niet te veel word afgeleid. Nu leer ik in mijn kamer. Er zijn zo veel factoren die me kunnen afleiden. Denk aan mijn tv en prulletjes.’’ 

Welke vakken volg je nu online? Welke online tools gebruik je nu voor je studie?

‘’De theorievakken ‘Kolloïd-Chemie’ en ‘Project-DNA’. De docent maakt van tevoren een filmpje met een PowerPointpresentatie en een ingesproken verhaal. Daarna komt het vragenuurtje. De filmpjes van docenten staan privé op YouTube, zodat alleen Chemie-studenten die kunnen bekijken. Microsoft Teams gebruiken we voor het videobellen. Ik vind die tool echt heel fijn.’’ 

Welke onderdelen van je opleiding kun je momenteel niet doen? 

‘’Praktijkonderdelen op het lab kunnen we helaas niet doen. Je wordt beoordeeld op bijvoorbeeld het maken van ‘product X’. Denk aan polymeren. Je kunt thuis niet zomaar met chemicaliën aan de slag. In het lab heb je daar een zuurkast voor.’’ 

Wat mis je het meest aan onderwijs op locatie? 

‘’Echt het sociale… Het feit dat je fysiek in een klaslokaal zit en dat je met je met vrienden en docent kunt praten. En het even langs een docent gaan, om iets te vragen of te vertellen. Wat dat betreft vind ik Microsoft Teams echt heel fijn. Ik heb het gedeeld met een groepje vrienden, zodat we met zijn allen kunnen kletsen. Nu we het afspreken zo veel mogelijk moeten beperken, merk ik écht dat ik de sociale contacten mis.’’

Lees ook de andere interviews

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen