Ga direct naar de content

Nieuw lesprogramma over betekenis van gebruik van hulpmiddelen

Ontwikkeld door Kenniscentrum Zorginnovatie
10 maart 2016

Kenniscentrum Zorginnovatie heeft in het project ‘Meer dan handig’ een lespakket ontwikkeld dat studenten in het hoger onderwijs inzicht geeft in de betekenis en consequenties van het gebruik van bepaalde hulpmiddelen. Dit lespakket wordt vandaag, ter afsluiting van het project, door Mieke Cardol en Sander Hilberink gepresenteerd tijdens de eerste Disability Studies Lunch-lezing van 2016 bij de VU Amsterdam.

Hulpmiddelen zoals een hoortoestel, armprothese of incontinentiemateriaal zijn bedoeld om praktische problemen op te lossen. Het idee is dat iemand met behulp van een hulpmiddel zo normaal mogelijk kan functioneren en kan ‘meedoen’. De praktijk is vaak ingewikkelder. Een armprothese kan bijvoorbeeld een oplossing bieden bij onzekerheden over het uiterlijk, maar kan ook in de weg zitten bij bepaalde activiteiten.

In het kader van onderzoeksprogramma Disability Studies in Nederland van ZonMw, is door Universiteit Wageningen in 2011 een onderzoek uitgevoerd waarin werd stilgestaan bij hoe mensen omgaan met de consequenties van het gebruik van deze hulpmiddelen. Voor welke praktische, sociale en emotionele keuzes staan gebruikers van een hoortoestel, een armprothese en/of incontinentiemateriaal elke dag en hoe onderhandelen zij hierover met zichzelf? En wat kunnen bijvoorbeeld onderzoekers en zorgprofessionals op hun beurt hiervan leren?

Om meer bekendheid aan de resultaten van het onderzoek te geven, heeft het lectoraat Disability Studies van Kenniscentrum Zorginnovatie een onderwijsprogramma ontwikkeldn, bestaande uit drie delen:

  • Mechanismen van in- en uitsluiting
  • Hulpmiddelen en de relatie met de ‘ander’
  • Ervaringskennis

Dit programma is vrij beschikbaar via de website van Disability Studies in Nederland.

Lees meer over ‘Meer dan handig’ 

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.