Jaaropening 2018: Hogeschool Rotterdam kijkt vooruit

“We leven in een onvoorspelbare wereld en de beste manier om de toekomst te voorspellen, is er deel van uit te maken”
07 september 2018

Hogeschool Rotterdam luidde op donderdag 6 september het collegejaar 2018-2019 in. Reden voor Ron Bormans, voorzitter van het College van Bestuur, om vooruit te kijken: naar de toekomst en naar wat de hogeschool doet om haar onderwijs nog beter te maken. ”Het hbo moet studenten opleiden voor een samenleving waarin traditionele beroepen verdwijnen en plaatsmaken voor nieuwe rollen en functies. Wij zetten in op ‘contextrijk onderwijs’, waarmee we studenten voorbereiden op de nieuwe dynamiek van deze veranderende wereld. Onderzoek helpt ons bij de zoektocht naar deze nieuwe toekomst.”

“We leven in een onvoorspelbare wereld en de beste manier om de toekomst te voorspellen, is er deel van uit te maken”, hield Bormans zijn gehoor voor. “In deze tijd is identiteit erg belangrijk en staat het individu steeds meer centraal. Mensen zoeken betekenisvolle verbindingen met elkaar. Ook in ons onderwijs is de nadruk voor individu en identiteit toegenomen”, vertelde hij. “We staan voor de opdracht om studenten op een nieuwe wereld voor te bereiden. Dit doen we door hen de ruimte te geven zichzelf te zijn: koester je ‘ik’, maar voel je ook verantwoordelijk voor het grotere geheel. In ons onderwijs willen we studenten laten kennismaken met de beroepspraktijk van morgen. Dat noemen we ‘contextrijk onderwijs’. We willen jonge mensen in een inspirerende leeromgeving een solide basis geven en hen verbinden met de nieuwe context van de wereld om ons heen.”
 

Broedplaatsen van creativiteit

Om hieraan invulling te geven, heeft de hogeschool vorig jaar het startsein gegeven voor acht werkplaatsen: broedplaatsen van creativiteit waar studenten en docenten alle ruimte krijgen om te experimenteren. Samen werken zij aan nieuwe ideeën en oplossingen voor complexe vraagstukken. 
 
Als voorbeeld werd de WERKplaats Inclusieve Pedagogiek en Didactiek tijdens de jaaropening uitgelicht. Vanuit die werkplaats starten dit jaar elf experimenten. Bormans liet het publiek kennismaken met drie van zulke experimenten. Zoals het project Inclusief toetsen en begeleiden. “Hierbij kijken we vanuit een pedagogische invalshoek naar toetsen en evalueren we tussentijds waar studenten staan”, legde Monique van den Heuvel, hoofddocent Pedagogiek en Didactiek, uit. “De schriftelijke taligheid van toetsen wordt vaak als obstakel voor inclusief onderwijs beschouwd. Net als de beperkte manier waarop studenten moeten laten zien leerdoelen te beheersen, zoals een tentamen of vooraf beschreven opdracht. In een speciale werkgroep komen docenten samen voor de uitwisseling van ervaringen met inclusieve toetsing en begeleiding.”
 
 
Vlnr: Monique van den Heuvel, Serge Feldmann en Susan Jedeloo over experimenten in de WERKplaats Inclusieve Pedagogiek en Didactiek
 
Studentendecaan Serge Feldmann vertelde over een experiment dat studenten weerbaarder moet maken tegen stress. “Studenten gaan steeds meer gebukt onder prestatiedruk, waardoor de uitval toeneemt en het studierendement onder druk staat. We hebben een programma ontwikkeld waaraan 120 eerstejaars studenten van de opleiding Social Work deelnemen. Zij ontwikkelen allerlei vaardigheden die hun mentale veerkracht en flexibiliteit vergroten.”
 
Docent Susan Jedeloo ging in op een project waarbij studenten van de bachelor Verpleegkunde een training Verbindend Communiceren krijgen. “We leren studenten woorden te geven aan wat er in hen leeft. We gaan onderzoeken welke bijdrage verbindende communicatie kan leveren aan leren en groeien, respectvol samenwerken en inclusiviteit.”
 

Bachelor Award voor Active -Trailer

Verder stond de opening in het teken van de studentprijzen die werden uitgereikt. Leon Goor, dit jaar gekozen tot docent van het jaar, maakte op enthousiaste wijze de drie nominaties voor de Hogeschool Rotterdam Bachelor Award bekend. Het publiek kreeg de eervolle taak om te stemmen om de winnaar te bepalen.
Steven Boonstra kwam uiteindelijk als winnaar uit de strijd met zijn onderzoek naar de Active e-Trailer: een concept dat zich richt op een nieuw schoon, zuinig en stil transportmiddel voor de Rotterdamse haven. De tweede plaats was voor Lemar Zadran met haar project Verborgen Vrouwen. Zij deed onderzoek naar vrouwen in Rotterdam Delfshaven die een verborgen en geïsoleerd leven leiden en naar hoe hulpverleners deze vrouwen kunnen helpen aan hun isolement te ontsnappen. Tessa Nicolaas eindigde op de derde plaats met haar project waarbij zij basisscholen helpt het rekenonderwijs in de onderbouw te verbeteren.
 
Tekst gaat onder foto verder.
Docent van het jaar Leon Goor, docent van het jaar, maakte de nominaties voor Bachelor Award bekend.
 

Overtref Jezelf Beurs voor Marijn van der Ploeg

Net als elk jaar stond tijdens de jaaropening ook de uitreiking van de Overtref Jezelf Beurs op het programma. Deze beurs van 5.000 euro wordt uitgereikt aan de student met het meest veelbelovende toekomstplan. Dit jaar ging de beurs naar Marijn van der Ploeg. Zij wil een documentaire maken over de Syrische vluchteling Mike, die na een lange reis in Nederland twee medescholieren van zijn oude middelbare school ontmoet. De drie jongens voelen zich een nieuwe familie in een nieuw land. “In de documentaire stel ik me de vraag wat de kracht van vriendschap is, als je als Syrische vluchteling onderdeel wordt van de Nederlandse maatschappij”, vertelde Marijn, die de beurs als startkapitaal gaat gebruiken voor haar film.
 

Durven vallen en opstaan

Collegelid Angelien Sanderman nam tijdens de jaaropening na een periode van vier jaar afscheid van Hogeschool Rotterdam. “De hogeschool heeft een enorme rijkdom aan kennis en kwaliteit en we hebben veel stappen gezet om ons onderwijs naar een hoger niveau te tillen. Het is hierbij van belang dat onderzoek en onderwijs elkaar versterken. Dat betekent dat je soms moet durven vallen om weer op te staan, maar vooral dat je bereid moet zijn van elkaar te leren.”
 

Collegelid Angelien Sanderman nam tijdens de jaaropening afscheid van Hogeschool Rotterdam.

Lees meer over de jaaropening 2018

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.