Inclusief onderwijs, hoe doe je dat nou?

03 april 2018

Tien tafels waaraan tien mogelijke initiatieven voor inclusief onderwijs worden besproken. Aan een ervan gaat het over de aanpak van langstuderen, aan een andere over het idee om samen met studenten het onderwijs te vernieuwen. “Ik heb geleerd beter op het individu te letten.”

Fouten maken is helemaal niet erg, houden Saakje Bakker en Richard Röling zo’n honderd docenten in deze zaal in de Arminiuskerk voor.  Bakker is ‘faalkundige’ en Röling heeft als improvicatie-acteur zijn sporen verdiend op het onderwerp van fouten maken, ervan leren. Ze zien falen als een natuurlijk onderdeel en logisch gevolg van uitproberen, extra inspanningen en uitdagingen. Door mislukkingen ontstaan nieuwe inzichten. “We leven in een krankzinnige prestatiemaatschappij waarin de lat heel hoog ligt,” zegt Saakje. “Maar er is meer dan presteren en succesvol zijn.” Succesvol kunnen worden is beter dan succesvol moeten zijn, is de kernboodschap zoals die ook op haar site is samengevat.

Tekst gaat onder foto verder.
Saakje Bakker: "Er is meer dan presteren."

Op donderdag 29 maart vindt de startbijeenkomst van de WERKplaats Inclusieve Pedagogiek en Didactiek (IPD) plaats. Margo Pluijter, senior beleidsadviseur en uitvoerder van het traject van de WERKplaats, en Mirjam van den Bosch, directeur Engineering en Applied Science (EAS) en aanjager, zijn de initiatiefneemsters. Journalist/tv-maker Raja Felgata, bekend van Kleurrijke Lijst, is dagvoorzitter. Het doel van de bijeenkomst is de docenten betrekken bij de werkplaats en hen op ideeën brengen. En ook belangrijk: dat ze elkaar leren kennen.

Tekst gaat onder foto verder.Mirjam van den Bosch heet de aanwezigen welkom.

Failure talks

“In deze WERKplaats doen docenten experimenten om hun eigen onderwijs inclusiever te maken,” vertelde Margo in een eerder interview. De docenten konden bij haar vooraf ideeën indienen. Het leverde tien bruikbare op, waarover deze middag wordt gebrainstormd. 

Failure talks leveren leerzame anektodes op. Docenten vertellen hierna over hun faal-momenten. Zo heeft Izaak Dekker, docent Master Leren & Innoveren, eens een student die moeite had met onderzoek doen in klasverband te veel gepusht waardoor het tegenovergestelde resultaat werd bereikt. “Hij had al het gevoel dat hij er niet bij hoorde. Na mijn actie voelde hij zich helemaal buitengesloten. Ik heb geleerd beter op het individu te letten.”

Tekst gaat onder foto verder.Docent Izaak Dekker (links) vertelt over zijn faalmoment. Naast hem Richard Röling.

Onderwijs in de kleur van je hart 

Na de pauze sparren de docenten verdeeld over tien tafels een uur over de ingediende ideeën. Aan elke tafel zit een expert die de discussie leidt. Als het uur voorbij is, moeten de aanwezigen in drie woorden op de menti-meter aangeven waar het bij hen aan tafel over is gegaan. Op het grote scherm boven het podium verschijnen tientallen kreten als ‘Inclusief toetsen is de bom’, ‘Toetsen als masterchef’, ‘Binding door gezien worden’ en ‘Onderwijs in de kleur van je hart’.

Tekst gaat onder foto verder.

Sparren over inclusief onderwijs.

Voor het gezelschap onder het scherm op de groepsfoto gaat, vraagt Raja aan Mirjam hoe ze de het heeft ervaren. “Vooraf hoopte ik dat we hier de connectie konden maken met de docenten. Want de werkplaats is niet alleen van ons, maar van ons allemaal. Ik heb heel erg het gevoel dat dit is gelukt. Jullie zijn mijn nieuwe ons.”

Hoe nu verder? Margo: “Nu is het zaak met elkaar in gesprek te blijven.”

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.