Menu Zoeken English

Afstudeerevent "Meet the Future Business Professional"

Dé plek voor studenten en bedrijven om met elkaar in contact te komen
07 november 2021

Op 27 oktober vond het jaarlijkse afstudeerevent "Meet the Future Business Professional" weer plaats. Het evenement wordt gezamenlijk georganiseerd door de HR Business School en Rotterdam Business School en biedt daarmee mogelijkheden voor nationale én internationale studenten en bedrijven. Één van de afstudeercoördinators, Eva Berends (Creative Marketing & Sales), vertelt over het belang van Meet the Future Business Professionals, "netwerken is zó belangrijk. Veel studenten zijn nog op zoek naar een afstudeerplek en kunnen hier in contact komen met bedrijven die een plek hebben. Zo kunnen beide partijen op een laagdrempelige manier op zoek naar de perfecte match. Voor studenten die nog zoekende zijn is het ook een hele goede manier om je breed te oriënteren en te kijken welk bedrijf er bij je past."

Geheel digitaal

Het evenement vindt dit jaar opnieuw geheel digitaal plaats. Nick van Heesewijk van Corekees, een duurzaam investeringsplatform, is op locatie aanwezig voor een interview tijdens de livestream, maar hij is erg te spreken over het digitale evenement, "het is heel goed georganiseerd en het is makkelijk voor bedrijven om het digitaal te doen, dat scheelt veel reistijd. Het is goed dat de HR Business School meegaat met de moderne tijd."

(tekst loopt door onder foto's)

 

Programma

"Meet the Future Business Professionals" opent met een inleiding van organisators Esther Karreman (HRBS) en Nathalie Barendswaard (RBS), waarin ze programma van de middag toelichten. Na de inleiding verdelen de studenten zich over de 7 workshops die worden aangeboden, vijf in het Nederlands en twee in het Engels. De workshops bereiden de studenten voor op de zoektocht naar een afstudeerplek, en uiteindelijk natuurlijk de arbeidsmarkt. Zo zijn er een aantal workshops die worden gegeven door Randstad, i4Talent en Brandstof, bedrijven waar de HR Business School al lang mee samenwerkt. Ze geven onder andere workshops over personal branding, het inzetten van social media, hoe bereid je je voor op een sollicitatiegesprek en de do's en don'ts van het onderhandelen. RBS docent Andres Campo Vergara geeft twee workshops over personal branding en hoe je jezelf het beste kunt presenteren. Studenten die graag zelf een onderneming willen starten komen ook aan hun trekken, de Start Up Academy van Hogeschool Rotterdam geeft een workshop over de mogelijkheden voor studenten die ook ondernemer zijn. Tot slot is er een workshop door Remco van der Pluijm (Marketing of Social Business) over één van de belangrijkste thema's voor de komende jaren, de betekeniseconomie, en wat studenten kunnen betekenen daarin. Hoe ga je als student om met een thema dat ook op de arbeidsmarkt een steeds grotere rol speelt?

Netwerkmogelijkheden

Na de workshops wordt de netwerkvloer geopend en kunnen studenten bij bedrijven langsgaan in digitale stands om elkaar kennis te maken. Er zijn zo'n 120 bedrijven aanwezig en meer dan 300 studenten, en de digitale stands worden druk bezocht. Zo krijgen bedrijven en studenten een goede indruk van elkaar en kunnen ze zien of het een goede match is.

Tijdens het netwerken kunnen studenten ook af en toe terug naar de digitale lobby waar interviews plaatsvinden met bedrijven, studenten, afstudeercoördinatoren en de organisatie van het evenement. Student Joep Wijnands (Global Marketing & Sales) vertelt bijvoorbeeld over zijn afstudeeronderzoek bij Corekees. Hij is zeer tevreden, "een vriend van mij is een aantal jaar geleden ook bij Corekees afgestudeerd en zijn positieve ervaring bleef in mijn hoofd zitten. Dus toen heb ik ook gesolliciteerd en ik ben heel blij met mijn afstudeerplek". Als tip voor studenten die nog op zoek zijn zegt Joep, "wees jezelf, dat is heel belangrijkste. Bereid je goed voor, maar ga je niet anders voordoen dan je bent."

Nick van Heesewijk vult aan, "de eerste indruk is belangrijk, we kijken hoe iemand zich presenteert in zijn/haar CV, ziet het er netjes uit, zonder spelfouten? Tijdens het gesprek hebben we dan een aantal vragen om te kijken of studenten zich een beetje verdiept hebben in het bedrijf en kijken we of we een goede klik hebben. Dat is uiteindelijk het belangrijkste." Nick vertelt ook hoe waardevol de studenten zijn voor het bedrijf, "in het begin zijn afstudeerders vaak nog heel erg zoekende, maar op een gegeven moment vinden ze hun draai en zie je dat ze hun eigen stukje vinden om onderzoek naar te doen en aanbevelingen over te vormen." En na de afstudeerperiode? Nick vertelt "de meeste aanbevelingen gebruiken we ook in het bedrijf, en veel afstudeerders blijven bij ons plakken."

Tot slot heeft Finance, Tax and Advice student Chakir El Gannour, hij studeert momenteel af bij EY, nog een laatste tip: "Kijk als student goed wat bij je past. Wil je bijvoorbeeld graag iets onderzoeken dat je zelf heel interessant vindt of wil je iets doen dat het bedrijf graag wil weten? Denk daar goed over na, en dan is het makkelijker om een goede plek te vinden."

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen