"Dankzij de open dag heb ik eindelijk mijn studiekeuze gemaakt"

03 februari 2020

De open dag van Hogeschool Rotterdam gaf Luca Louwerse het laatste zetje om de knoop door te hakken. Ze weet het nu zeker: “Ik ga de Lerarenopleiding Natuurkunde doen.”

Ze werd er af en toe een beetje gek van. Luca Louwerse kreeg de laatste tijd steeds vaker de vraag welke studie ze gaat volgen. Thuis, op verjaardagen, op haar werk; overal was men nieuwsgierig naar haar keuze. “Ik ben zó blij dat ik eindelijk antwoord kan geven. Het levert best wel een beetje stress op als je nog niet weet wat je over een paar maanden wilt gaan studeren. Gelukkig gaf de open dag het laatste zetje en weet ik nu zéker dat ik de Lerarenopleiding Natuurkunde wil gaan doen.”

De 18-jarige Luca speelde al een paar jaar met het idee om voor een lerarenopleiding te kiezen. Natuurkunde en wiskunde stonden bovenaan haar lijstje. “Totdat ik tijdens een vorige open dag een kijkje nam bij de economische studies. Toen dacht ik: dit wordt het! Daar kwam ik vrij snel op terug. Ik wil graag met mensen werken. Het lijkt mij mooi om leerlingen op een plezierige en goede manier les te geven, zodat ze de stof écht interessant vinden.”

Dus ging ze afgelopen zaterdag naar de open dag van Hogeschool Rotterdam om drie lerarenopleidingen te bekijken: Natuurkunde, Wiskunde en Economie. Die laatste optie viel al snel af. “Ik voelde me veel meer op mijn plek bij Natuurkunde en Wiskunde, vakken die ik op de middelbare school altijd al interessant heb gevonden. Natuurkunde heb ik op vwo-niveau gedaan, wiskunde op havoniveau”, zegt Luca, die met haar moeder de open dag bezocht. “Daarom heb ik voor de Lerarenopleiding Natuurkunde gekozen; daar heb ik meer kennis over.”

Luca vond het erg prettig om met studenten en docenten van de opleiding te kunnen praten. “Meestal is het tijdens een open dag vooral een kwestie van zitten en luisteren naar wat er wordt verteld. Maar nu kon ik heel gericht mijn eigen vragen stellen aan de studenten en docenten, die het beste weten hoe de opleiding in elkaar zit. Zonder de open dag had ik nóg meer tijd nodig gehad om mezelf te overtuigen voor deze studie te kiezen. Ik kan niet wachten om te beginnen.”