Deelnemers ETEN bezoeken basisschool Crooswijk

23 maart 2018

Leerlingen van groepen 1 en 2 spelen alsof ze stiekem een picknickmand leegroven. Daarbij benoemen en beelden ze onder leiding van een theaterdocent de spullen uit die ze zogenaamd stelen. Fantasie en de kracht van verbeelding staan centraal, zegt de docente Annelies Hoeneveld. De behandelde woorden zullen ook terugkomen in de taalles.

Een groep Nederlandse en vooral buitenlandse docenten staan gebiologeerd te kijken naar de spelende kinderen. Samira Jamouchi van Oslo Metropolitan University is erg onder de indruk, zegt ze. "Het bevestigt me dat het mogelijk is om mijn droom over geïntegreerd cultuuronderwijs toe te passen in gewone lesprogramma's van het basisonderwijs."

Kennisuitwisseling

Jamouchi en andere buitenlandse docenten zijn dezer dagen in Rotterdam voor de jaarlijkse conferentie ETEN, European Teacher Education Conference. Hogeschool Rotterdam organiseert dit jaar de conferentie. ETEN is bedoeld voor internationale en nationale docenten. Er vindt kennisuitwisseling plaats rond bepaalde thema's, zoals hoe de verschillende onderwijssystemen in de diverse landen werken. Uitgangspunt van het congres is leren van elkaars ervaringen en meer diversiteit en internationalisering in het onderwijs. Daarnaast heeft het tot doel het vergroten van de docent- en studentmobiliteit, maar ook het bevorderen van onderzoek in het internationale onderwijs.

Tekst gaat verder onder de foto.
Theaterdocente Annelies Hoeneveld aan het werk. De ETEN-delegatie luistert geboeid toe.

Buitenlandse gastdocenten geven diverse colleges en workshops aan studenten van de hogeschool. Door de ervaring die deze gastdocenten meenemen, leren studenten letterlijk over de grenzen van hun klaslokaal heen te kijken. Ook bezoeken ze allerlei projecten en scholen in de stad, zoals de Oscar Romeroschool in Crooswijk.

Diversiteit als hulpmiddel

Het thema van deze editie van ETEN is 'diversiteit als hulpmiddel'. Het leek de organisatie daarom interessant met een delegatie kunstdocenten de Oscar Romeroschool te bezoeken. De groep bestaat naast Nederlanders uit deelnemers uit Noorwegen, Finland, Frankrijk en Dubai.

De Oscar Romeroschool neemt deel aan het culturele programma 'Stel je voor', ontwikkeld door Villa Zebra, Maas theater en dans en het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR). Leerkrachten en leerlingen ontdekken zo de kracht van verbeelding. In totaal nemen vijftien Rotterdamse scholen hieraan deel.

Beter presenteren

Het cultuuronderwijs wordt geïntegreerd in de lessen taal, rekenen en geschiedenis, vertelt Remco Went van Maas theater en dans. Kinderen pikken het hierdoor sneller op. Aanvankelijk stuit het idee vaak op verzet bij leerkrachten, ze hebben het al zo druk! "Maar als ze zien wat ze ermee kunnen bereiken, zijn ze enthousiast."

"Het effect is groter dan de tijd die het hen kost," vult Thomas Hardie aan, coördinator brede school van de Oscar Romeroschool. "In 2013 werd dit onderdeel van onze lessen. Aan leerlingen die toen deelnamen zie je dat ze zich beter kunnen presenteren en uitdrukken."


De ETEN-docenten poseren na afloop voor de Oscar Romeroschool. Helemaal links: Samira Jamouchi.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.