Ga direct naar de content

‘Het leerproces moet centraal staan. Niet de techniek.’

Impressie van de interactieve openbare les van Lector Fleur Prinsen over het ontwerpen van digitale leerarrangementen.
25 januari 2018

Het uitzicht over de havens vanuit de zaal in de nok van het STC-gebouw is adembenemend. “We zitten in een toepasselijke omgeving,” zegt Frans Spierings, programmadirecteur van Kenniscentrum Talentontwikkeling, die de aanwezigen verwelkomt.

“Hoewel het in de scheepvaart al mogelijk is om volledig automatisch te varen, blijft het van belang dat de bemanning de Wet van Buys Ballot kent en kan navigeren op de sterren, mochten de systemen het begeven. Laten we de oude technieken in ere houden.” Nieuwe technieken bouwen hier ook op verder. “Ook in digitale didactiek blijft de didactiek centraal staan, en niet de techniek.”

Het vormt de introductie van de openbare les van lector Digitale didactiek Fleur Prinsen. “Onderwijs ontwerpen met ICT is een ontzettend creatief vak,” begint ze haar betoog. “Een vak waarin we vorm geven aan gemedieerde leeractiviteiten”.

Korte aandachtspanne

Onlangs werd in Frankrijk besloten om het gebruik van mobiele telefoons in de klas te verbieden. Onzin, vindt Prinsen. Hoewel de social media de laatste tijd vaak negatief in het nieuws komen, moeten we er ook de positieve mogelijkheden van blijven inzien, meent ze. “Docenten moeten leren inzien hoe deze nieuwe technologie ook productief ingezet kan worden. We moeten leerlingen helpen onproductief gedrag om te zetten in productief gedrag”. We zullen hier kritisch naar moeten kijken. Wanneer we bijvoorbeeld constateren dat de aandachtspanne van leerlingen nog maar zes a zeven minuten bedraagt, klinkt het wellicht logisch dat de e-learning industry het microleren (het snel en compact aanleren van vaardigheden) uitroept tot de trend van  2018. “Maar moeten we dat willen? We hoeven de industrie hierin niet te volgen, maar wel begrijpen waar we mee concurreren."

Tekst gaat onder de foto verder.

Aanwezigen kregen een ervaring met een eenvoudige Virtual Reality bril.

Prinsen heeft twee gastsprekers uitgenodigd. De eerste, kerndocent Ralph Hillebrand, demonstreert een eenvoudige toepassing van virtual reality. De tweede gastspreker is Wilfred Rubens, een onafhankelijk adviseur ict en leren. Toen internet opkwam, zag hij de oneindige mogelijkheden om wereldwijd kennis te delen. Hij heeft goede ervaringen opgedaan tijdens het herontwerpen van een blended learning bij onder andere een Vlaamse instelling voor volwassenonderwijs. Hij deelt een aantal tips over het ontwikkelen van digitale leerarrangementen: vorm groepjes van drie a vier docenten uit verschillende disciplines. Betrek vooral docenten die al enthousiast zijn over ict en laat ze samen digitale toepassingen ontwikkelen. “Dan sla je de discussie voor wat betreft ‘het waarom’ over,” aldus Rubens.

Samenwerken aan het versterken van leerprocessen

Prinsen roept docenten als didactische experts op om samen met technici, informatiespecialisten, praktijkonderzoekers en studenten digitale leerarrangementen te gaan ontwerpen. Dit soort arrangementen kunnen het leerproces voor studenten veraangenamen, vergemakkelijken, en verbeteren, aldus Prinsen. Om het herontwerpen van het onderwijs goed te laten verlopen, hebben docenten ‘just in time’ en ‘in context’ ondersteuning nodig. Er valt veel te winnen wanneer kennisdeling en gezamenlijk ontwerp gefaciliteerd worden. In haar open online publicatie is onder andere een methode voor het gezamenlijk ontwerpen gepresenteerd.

Na een vragenronde uit de zaal en vanaf Twitter (de hashtag #digdidactiek is trending tijdens deze bijeenkomst) neemt Prinsen aan het eind van haar les weer het woord. Ze spreekt de hoop uit dat de docenten op Hogeschool Rotterdam elkaar vaker zullen vinden om zo hun ervaringen te delen en kennis uit te wisselen. “Binnen de hogeschool zijn wij met een groep collega’s reeds bezig om digitale didactiek verder te brengen. We zijn als ‘Edulab’ onder andere op Yammer te vinden. Collega’s kunnen deze ontwikkelingen volgen en erin participeren.”

foto's: Hans Tak

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.