Menu Zoeken English

Welkom in de LWG kraam van Integraal kindcentrum, Stichting Aanzet

en Wijkteam Maassluis (Vraagraak)
  • Stichting Aanzet

Hallo aankomend social worker! Ben je geïnteresseerd in een veelzijdige, uitdagende, maar vooral leerzame stage, lees dan snel verder!

Voor een optimale ontwikkeling van kinderen en jongeren is een goede samenwerking tussen ouders en professionals van groot belang. Stichting Aanzet helpt daarbij. Aanzet adviseert, ondersteunt en begeleidt ouders, pedagogisch medewerkers, leerkrachten, directies en gemeenten op het gebied van opvoeding en educatie. Samen vergroten we de ontwikkel- en onderwijskansen van kinderen zodat zij hun talenten kunnen ontdekken, ontwikkelen en benutten. Met het oog op een mooie toekomst!

Bekijk de vacature van Stichting Aanzet

  • Wijkteam Maassluis (Vraagraak)

Vraagraak is het wijkteam van Maassluis. Hier komen verschillende hulpvragen binnen van (kwetsbare) inwoners. Vraagraak voert samen met de gemeente Maassluis taken uit op het gebied van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de jeugdwet( Wet Maatschappelijke Ondersteuning, de jeugdweg en de wet verplichte GGZ. Binnen Vraagraak zijn er twee jeugdteams, een volwassenteam en een toegang-team die nauw met elkaar samenwerken. Als er een vraag binnenkomt kijkt de toegang-medewerker wat er de hulpvraag is en waar die naartoe moet. Tevens kan er gebruik gemaakt worden van deskundigheid van diverse organisaties uit Maassluis. Indien er een andere instantie nodig blijkt te zijn, kan je door een medewerker doorverwezen worden.

Meer informatie over privacy: Wijkteam Maassluis (Vraagraak)Samen zoeken naar oplossingen: Wijkteam Maassluis (Vraagraak)
Bekijk hier de vacature van Wijkteam Maassluis (Vraagraak)

  • Integraal KindCentrum

In het integraal kindcentrum wordt aan kinderen van 0-13 jaar opvang en basisonderwijs aangeboden in multidisciplinaire teams. Daarbij streeft men naar een inclusieve benadering: er is plaats voor elk kind, ook voor kinderen met een extra zorgbehoefte. Opvang, onderwijs en zorg zijn in de praktijk nog vaak verschillende werelden. De professionals zijn ieder op een andere manier opgeleid.  In het IKC is het echter nadrukkelijk de bedoeling om ieders inzet optimaal te gebruiken. Dat betekent dat de verschillende professionals over hun eigen grenzen heen moeten gaan kijken, inzicht moeten verwerven wat je collega te bieden heeft en hoe je samen meerwaarde kunt creëren. 

Bekijk de vacature van IKC

Profiel van de socialworker IKC

IKC mindmap coronatijd

Wie horen bij deze LWG?

  • Stichting Aanzet:

    

Mandy Wapenaar: projectleider Samen Leren Schiedam en Vlaardingen en stagebegeleider 
Marije van der Zwan: projectleider Samen Leren Maassluis en stagebegeleider 

    

LWG studenten: Britt Verkerk, Inssaf El-Khassim, Linda Vermeer
(Samen leren en Voorleesexpress)

  

LWG docenten: Liesbeth van Ree en Patricia Molegraaf

Ga naar de meeting met Stichting Aanzet

 

  • Vraagraak: Wijkteam Maassluis

  
Contactpersoon: Leonie
Stagebegeleidster: Cindy
LWG student: Thijs

LWG docent: Patricia Molegraaf

Ga naar de meeting met Wijkteam Maassluis (Vraagraak)

 

  • Integraal KindCentrum 


Praktijkbegeleider: Eefje van Sloten

     

LWG studenten: Quinty Troost, Melissa Verduijn en Anne de Vries


LWG docent: Liesbeth van der Ree

LWG contactpersoon: Esther ’t Hart van Un1ek

Ga naar de meeting met IKC (Integraal KindCentrum)

 

 

       

Filmpje IKC

Filmpjes Stichting Aanzet

 

Aanvullende informatie

Stichting Aanzet
Je gaat samen met je koppelpartner op huisbezoek bij gezinnen in Vlaardingen, Schiedam en/of Maassluis. Je verzorgt naast de huisbezoeken ook interactieve bijeenkomsten in de ouderkamers van scholen. Je voert in overleg ook (coördinatie) werkzaamheden uit voor andere projecten/activiteiten van Stichting Aanzet zoals de VoorleesExpress, de Boekfiets en het PeuterLab.

Tijdens deze stage ben je verbonden aan een Interprofessioneel Studententeam (IST). Dit houdt in dat stagiairs van verschillende opleidingen met elkaar samenwerken aan een vraagstuk in de praktijk.

Integraal KindCentrum

De website is tot stand gekomen door interprofessionele samenwerking. Dit houdt in dat professionals van verschillende disciplines met elkaar samenwerken om tot het beste resultaat te komen. Iedere professional kijkt namelijk vanuit zijn eigen expertise naar de situatie. In ons geval werken wij als social worker (3e jaars), gespecialiseerd pedagogisch medewerker (2e jaars) en leerkracht basisonderwijs (2e jaars) samen aan een project, de website, binnen de Brede Route vanuit de organisatie UN1EK. Wij leren hier onze krachten te bundelen rondom het belang van het kind en zorgen voor een doorlopende ontwikkelingsleerlijn.

Vraagraak Wijkteam

  

Afbeeldingsresultaat voor kinderen
De verschillen tussen kinderen 
binnen een IKC:

Als kind ben je ongeveer 4 jaar voor je echt naar school gaat. Je komt in een groep met verschillende kinderen. Je komt hier in aanraking met verschillende lesstoffen. Als juf/meester leer je het kind kennen. Zo ook de verschillen tussen de kinderen. Ieder kind is uniek en maakt een verschillende ontwikkeling door. De een leert heel snel, de ander is erg goed in opruimen, de ander juist weer helemaal niet. Er zijn zoveel verschillen tussen de kinderen. Als juf/meester krijg je dit allemaal mee en te zien, en hoe leuk is dat! Zo ook als social worker. De afgelopen periode liep ik 2 dagen mee in groep 2. Deze groep was erg divers en daarom ook zo interessant en leerzaam! Het is een groep van ongeveer 25 kinderen. Deze kinderen zijn allemaal 5 of 6 jaar oud. Ik kreeg de kans om deze kinderen te leren kennen. Binnen deze groep zaten kinderen die heel goed luisterde, stil waren en zich beeldig gedroegen. Maar daarentegen zaten er ook kinderen in deze groep die minder goed luisterde, woedeaanvallen kregen etc. Dit maakt het werk voor mij als social worker juist zo interessant en leerzaam. Als iedereen zich hetzelfde gedroeg, wat viel er dan nog te leren? Elk kind is uniek! Daarnaast heeft ieder kind verschillende redenen voor waarom hij/ zij zich zo gedraagt.  

Als social worker is het belangrijk om met een brede blik hiernaar te kijken. Het is belangrijk om open te staan en echt te kijken naar het kind. Dit houdt in het echt luisteren naar de kinderen. Dit is ook wat ik geprobeerd heb. Hoe boos een kind ook kon worden, hield ik mijn rust. Dit deed ik door kalm te blijven, zowel in mijn stem als houding. Hierdoor liet ik zien, het maakt niet uit hoe boos je ook bent, ik luister naar je. Zoals er verschillen zijn tussen de kinderen zijn die er ook in social workers. Iedereen doet het op zijn eigen manier. Ikzelf vind het heel belangrijk om betrokken te zijn bij de kinderen. Binnen deze groep zaten zoals ik eerder vermeld had, verschillende kinderen. Om een beter beeld te krijgen zal ik twee kinderen binnen deze groep omschrijven.  

Maikel een jongetje van 5 jaar oud. Ik kijk naar hem hoe hij op de grond zit te brullen en om zich heen slaat, schopt en scheld. Wat gaat er toch om in je koppie? Denk ik bij mijzelf. Ik zie hoe de juf hem rustig probeert te krijgen. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Ze krijgt verschillende woorden naar haar hoofd geslingerd. Even later is Maikel weer rustig. We gaan buitenspelen. We zien hoe Maikel spuugt op de grond en scheld. Ik probeer rustig met Maikel te praten en aan te geven dat hij hier mee moet ophouden. Maikel geeft mij een knuffel. Ik denk dat hij mij begrijpt. Helaas gaat het toch weer mis en heeft hij een ander kind geslagen. Wat is er gebeurd Maikel? Hij kijkt mij aan en zegt: niks. Maar waarom huilt hij dan? Maikel loopt naar de jongen toe uit zichzelf en biedt zijn excuus aan.   

Vera een meisje van 5 jaar oud. Vera zit op haar stoel en luistert aandachtig naar de juf. Ze doet goed mee als de juf haar iets vraagt. Ze is super trots als ze het goede antwoord geeft en glimlacht. Tijdens het buitenspelen is ze vrolijk aan het spelen met haar vriendjes en vriendinnetjes. Ze lacht en praat met de andere kinderen. Als we aan het werk zijn vraagt Vera heel netjes of ik haar kan helpen omdat het haar zelf niet lukt. Ik help haar en ze bedankt mij en is erg trots en blij. Aan het eind van de dag zegt Vera gedag. Ze zegt dat ze het een leuke dag vond op school en zegt blij: tot morgen juf! 

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen