Menu
Zoeken English

Welkom in de LWG kraam van Children's zone Wijkteam

Wie zijn er online voor je?  

Eithlene Hanson: werkbegeleider Children’s Zone| Maatschappelijk Werker, Wijkteam Vreewijk, Gemeente Rotterdam.
Mijn functie als werkbegeleider in wijkteam Vreewijk bestaat onder andere uit het begeleiden van gezinnen met kinderen tot en met 14 jaar. Ook begeleid ik nu al een aantal jaren met plezier stagiaires van verschillende sociale opleidingen om zich tot toekomstige professionals te kunnen ontplooien. Verder ben ik schoolcontactpersoon voor een basisschool in de wijk, waar ik regelmatig overleggen mee voer en ook aanmeldingen van binnen krijg.

Banu Sanli-Polat: Werkbegeleider Gemeente Rotterdam - Maatschappelijke Ontwikkeling
Als werkbegeleider ben ik onderdeel van wijkteam Bloemhof. Ik begeleid gezinnen met kinderen in de leeftijd van 0-14 jaar. Hierbij leren we de ouders vaardigheden aan op diverse leefgebieden. Dit doe ik samen met studenten, zij leren hiermee ook het vak. Hierbij maak ik gebruik van onze ontwikkelde methodiek. Tevens ga ik de wijk in om contact te leggen met netwerkpartners en scholen om vroegtijdig bij gezinnen te zijn. 

 

 

Interview met werkbegeleider Robin Voorn

Dagelijks helpen honderden wijkteammedewerkers Rotterdammers met (complexe) problemen. Deze serie portretteert de mensen die werken aan een sterker Rotterdam waarin iedereen mee kan doen. Werkbegeleider Robin Voorn werkt in een Children’s Zone wijkteam en legt uit hoe door ‘er vroeg bij te zijn’ grotere problemen worden voorkomen. Zij zet zich in voor de Tarwewijk, één van de zeven focuswijken in Rotterdam-Zuid. 

De Children’s Zone maakt onderdeel uit van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ). In 8 wijken in Rotterdam Zuid is Children’s Zone vanuit de wijkteams actief. Het doel van de Children’s Zone is om de toekomstkansen voor kinderen van 0 tot 14 jaar in deze wijken te vergroten en deze gelijk te trekken met de rest van Rotterdam. Dit gebeurt op een laagdrempelige manier via scholen en door de inzet van studenten. 

1. Kun je iets vertellen over jouw rol binnen het wijkteam?
‘Ik ben onderdeel van het wijkteam en begeleid gezinnen met kinderen in de leeftijd van 0 tot 14 jaar. Door de gezinnen in een vroeg stadium te bereiken (vroegsignalering) en mij te richten op de wat lichtere problematiek, voorkom ik dat de problemen groter worden. Dit doe ik door ouders vaardigheden aan te leren op verschillende leefgebieden zoals financiën, dagbesteding en opvoeding. Op deze manier proberen we de zelfredzaamheid van ouders zoveel mogelijk te vergroten, zodat ze na de begeleiding voldoende zelfvertrouwen hebben en sterker in hun schoenen staan. Het begeleiden van gezinnen doe ik samen met studenten. Als werkbegeleider binnen de Children’s Zone coach en begeleid ik de studenten tijdens hun leerproces. Zo houden we regelmatig reflectiegesprekken, bespreken we de voortgang van gezinnen en gaan we samen de wijk in. Als professional behoud ik de regie en blijf ik eindverantwoordelijke voor de begeleiding van het gezin.’ 

2. Binnen de Children’s Zone wordt er veel gewerkt met studenten. Hoe ziet dit er in de praktijk uit en wat is de achterliggende gedachte hiervan? 
‘Uit onderzoek en de praktijk blijkt dat ouders het prettig vinden om met studenten aan de slag te gaan. Dit komt doordat studenten laagdrempelig en toegankelijk zijn. Daarbij hebben studenten een frisse blik en gaan zij naast de ouder staan om samen oplossingen te zoeken. De student gaat wekelijks op huisbezoek, samen met een medestudent. Ik ga meerdere keren mee op huisbezoek en volg de voortgang op de voet. In complexe situaties werk ik samen met een student. Het is belangrijk voor hun leerproces om ook in deze situaties ervaring op te doen. We leiden tenslotte young professionals op.’ 

3. Wat maakt jou trots op je werk?
‘Trots ben ik als een gezin erop vooruitgaat en niet langer de begeleiding van het wijkteam nodig heeft. Nóg trotser ben ik wanneer dit te danken is aan de inzet van een student. Soms treedt de student na het afstuderen in dienst van de gemeente Rotterdam. Mooi om te zien dat zij de keuze maken om bij ons hun loopbaan voort te zetten en het wijkteam komen versterken. De Rotterdam Children’s Zone is gebaseerd op de ‘Harlem Children’s Zone’ in New York. Tijdens mijn vakantie in New York bracht ik een bezoek aan de Harlem Children’s Zone. Dit bezoek was waardevol voor mijn werk en heeft een positieve indruk achtergelaten. Ik ben trots op het werk dat ik uitvoer voor de gezinnen in Rotterdam. Het is betekenisvol werk en het is fijn om dit samen te mogen doen met een gedreven team. We weten elkaar altijd te vinden en elkaar te versterken in kwaliteiten. Samen vormen we een enorm bereik om gezinnen in Rotterdam Zuid te helpen.’

4. Beschrijf jouw Rotterdamse werkmentaliteit
‘Ik ben geboren en getogen in Rotterdam en mijn Rotterdamse mentaliteit is voor een groot deel terug te zien in mijn werk. Zo kan ik direct zijn en hecht ik veel waarde aan eerlijkheid. Iedereen weet bij mij wat ze aan mije hebben en waar ze aan toe zijn. Ik ben een doorzetter, geef niet snel op en ben altijd bereid om tot het uiterste te gaan voor een gezin. Ik voel mij verantwoordelijk voor mijn werkzaamheden en verwacht van de studenten die ik begeleid dezelfde instelling, inzet en mentaliteit. ‘Niet lullen maar poetsen!’, roep ik dan ook vaak. Mijn collega’s en de studenten houden mij zo nu en dan ook een spiegel voor. Dit is soms best confronterend, maar het houdt mij scherp en daar leer ik weer van.’ 

5. Een van de competenties die je als wijkteammedewerker moet hebben is het denken in oplossingen. Hoe pak jij dit aan?
‘In plaats van de focus te leggen op de problemen, richt ik mij op de wensen van de ouder. Ik denk graag in mogelijkheden en van nature stel ik veel oplossingsgerichte vragen. Zo stimuleer ik de ouders en studenten om eerst zelf op onderzoek uit te gaan en oplossingen te bedenken, voordat ik ze aanreik. Wij werken met de Brug naar een Positieve Toekomst. Met deze Brug brengen wij samen met ouders in kaart waar ze aan willen werken en wat ze uiteindelijk willen bereiken. Hierdoor verschuift de aandacht van het probleem naar de oplossing.’

6. Hoe zie je de toekomst voor je m.b.t. de Children’s Zone?
‘Ik zie de toekomst positief in. In de afgelopen twee jaar is de Tarwewijk er in zijn geheel op vooruitgegaan. Ook zijn de leerprestaties en de Cito scores van scholieren verbeterd. Ik merk dat er al veel gezinnen bereikt worden. Door laagdrempelig te blijven en onze zichtbaarheid op scholen en in de rest van de wijk verder te vergroten, kunnen we hopelijk nog meer gezinnen in de Tarwewijk bereiken.’ 

7. Hoe zorg je voor een goede samenwerking met collega’s en netwerkpartners?
‘Door integraal samen te werken met mijn collega’s binnen het wijkteam en de netwerkpartners in de wijk, kunnen we de gezinnen zo goed mogelijk helpen. Zo maken wij als team regelmatig gebruik van elkaars kennis en vaardigheden en trekken we waar nodig samen op tijdens de begeleiding van een gezin. Netwerkpartners in de wijk zijn bijvoorbeeld scholen, buurthuizen maar ook het Centrum voor Jeugd en Gezin, huisartsen en wijkagenten. Ze zijn een belangrijk aanspreekpunt voor het wijkteam en vice versa. Vaak is het de netwerkpartner die vroegtijdig signaleert en de Children’s Zone inschakelt voor advies en begeleiding. Iedere netwerkpartner krijgt, afhankelijk van de expertise van de wijkteammedewerker, een vast aanspreekpunt toegewezen. Ik ga regelmatig langs bij de netwerkpartners waar ik contactpersoon van ben en blijf tussen de fysieke contactmomenten door altijd bereikbaar.’

 

Wat doet een: werkbegeleider bij Children’s Zone?

Children’s Zone is actief in acht achterstandswijken in Rotterdam-Zuid. Hun doel is het vergroten van toekomstkansen voor kinderen van 0 tot 14 jaar, en deze gelijk te trekken met de rest van Rotterdam. ‘Door er vroeg bij te zijn, voorkomen we grotere problemen’, zegt Banu Sanli-Polat, werkbegeleider bij Children’s Zone. ‘En daar hebben we iedereen in de wijk voor nodig.’

 

 

 

 

 


‘Onze aanpak is laagdrempelig omdat we onderdeel zijn van de wijk. We werken nauw samen met scholen, maar ook met buurthuizen, speelplaatsen, huisartsen en andere schakels.’

Nadruk op wensen
Met huisbezoeken zien Banu en haar collega’s signalen die je op school niet ziet. ‘Het grootste voorbeeld van een kind, zijn de ouders. Een stabiele thuissituatie leidt vaak tot betere leerprestaties. Bij Children’s Zone helpen we ouders hierbij door niet te praten over problemen, maar over wensen. Wat wil je voor je kind? Een beter leven? Een goede baan? Een mooie opleiding? Vanuit deze wensen leren we de ouders vaardigheden die het gezin stabieler maakt. Denk aan taallessen of schuldvrij leven. We coachen de ouders zodat het gezin op de lange termijn zelfstandig verder kan. Samen gaan we ervoor.’

Preventief werken
Kinderen met gedragsproblemen hebben specialisten nodig, maar Banu voorkomt dat liever door preventief te werken. Dit doet ze met een methode genaamd ‘De Brug’. ‘De Brug’ bestaat uit vijf verschillende leefgebieden: Een fijn huis, lekker in je vel, toekomst voor je kind, grip op je geld, en werken aan je toekomst. ‘Tijdens de intake kijken we met de ouders waar ze staan op de brug. Wat willen de ouders en hoe doen we dat? Dat kan bijvoorbeeld door een kind in te schrijven bij een sportvereniging via een fonds. Maar ook taallessen voor de ouders zelf. Zolang ze hun eigen vaardigheden aanscherpen. Als we zien dat er meer nodig is, verwijzen we ze door naar het wijkteam.’

Van dag tot dag
Elk wijkteam heeft twee werkbegeleiders en een aantal stagiairs. Vanwege de mankracht, hun netwerk in de wijk, en het preventief werken, houden ze de wachttijden minimaal. ‘Samen met de stagiairs beginnen we elke dag met een briefing. Hier bespreken ze hun leerdoelen. Zoals: wat wil je bereiken? En waarom doe je iets? Aan het einde van de dag komen we samen voor de evaluatie. Daarnaast doe ik ook intakegesprekken, huisbezoeken en overleg ik veel met mijn collega’s.’

Corona
Vanwege corona zijn huisbezoeken niet meer mogelijk. Dit maakt het werk van Banu lastiger. ‘In een huis zien we veel meer dan door een scherm. Bijvoorbeeld de onderlinge interactie of tekenen van armoede. Maar het werk gaat door. Door trainingen blijven we effectief tijdens video- of telefoongesprekken.’

Aanmelden
Elke school in het gebied heeft een contactpersoon bij Children’s Zone. Toch heeft Banu liever meer contactpersonen op verschillende plekken. ‘Niet alleen scholen zijn belangrijk, maar alles in de wijk. Dus ook Huizen van de wijk en speeltuinen. De signalen van armoede of verwaarlozing zijn vaak klein en subtiel. Maar ze zijn er. Andere hulpverleners schakelen ons, helaas, nog te laat in. Maar als je een kind ziet zonder lunch, bel ons. Het zijn de kleine dingen die het verschil maken.’

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen