Menu Zoeken English

Op locatie: maatregelen en voorzieningen

Al onze gebouwen zijn geopend. De openingstijden kun je vinden bij de informatie per locatie.

Onder het kopje Onderwijs in coronatijd lees je welke activiteiten er in de gebouwen plaatsvinden en welke instituten gebruik maken van welke gebouwen.

Houd je bij een bezoek aan de locaties aan de RIVM richtlijnen.

Momenteel gelden nog altijd de RIVM-maatregelen, zoals afstand houden, handen wassen, niezen in je elleboog en gebruikmaken van een papieren zakdoekje. Als je klachten hebt laat je je testen en blijf je thuis. Ook als je in quarantaine bent geplaatst omdat je contact hebt gehad met iemand die positief is op het virus blijf je thuis. 

Het kabinet heeft aangekondigd op 13 augustus een besluit te nemen over de 1,5m-regel in het hoger onderwijs. We zullen zo snel mogelijk daarna laten weten wat dit besluit betekent voor de start van het studiejaar 2021-2022.

Bekijk voordat je de locatie bezoekt de onderstaande video met instructies. Deze instructies zijn gebaseerd op het 1,5 meter-protocol van Hogeschool Rotterdam. Hierin staan praktische richtlijnen en regels om onderwijsactiviteiten te laten plaatsvinden in een ‘anderhalvemeterschool’. Iedere bezoeker houdt zich hieraan.

Onze toezichthouders handhaven de RIVM-richtlijnen binnen onze gebouwen. Maar zij kunnen het niet alleen. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om regels zoals anderhalve meter afstand na te blijven leven. Spreek elkaar er gerust op aan. Bij de opstart van het onderwijs is gebleken dat studenten en medewerkers soms onbewust dichter bij elkaar staan dan gewenst. Als iemand hen herinnert aan de afspraken, worden die snel weer in acht genomen. Dat is een prettige manier om onze veilige werk- en leeromgeving in stand te houden. 

Met ingang van 26 juni 2021 is de landelijke plicht vervallen om een mondkapje te dragen in publieke ruimtes, behalve in ruimtes waar geen 1,5 meter afstand gehouden kan worden. Ook op de hogeschool is een mondkapje niet langer verplicht, tenzij expliciet aangegeven. Wie graag nog een mondkapje wil dragen, mag dat uiteraard blijven doen. Dat is een individuele afweging. We bekijken of we een vorm van een gerichte, gedeeltelijke mondkapjesplicht gaan invoeren voor het najaar. Het dragen van een mondkapje kan dan bijvoorbeeld verplicht zijn bij opleidingen waar nauw persoonlijk contact plaatsvindt. Als meer bekend is over de hygiënemaatregelen voor het nieuwe collegejaar informeren we je daarover.

We hebben de volgende maatregelen genomen om een zo veilig en prettig mogelijke leer- werkomgeving te creëren.

  • Schoonmaak. De dienst FIT zorgt ervoor dat onderwijsruimtes en werkplekken na gebruik worden schoongemaakt. Indien er wisselingen in klassen en andere ruimtes plaatsvinden zelfs meerdere keren per dag. Ook contactpunten die veel door medewerkers en studenten worden aangeraakt, worden dagelijks schoongemaakt met passende middelen. 
  • Ontsmettingsmiddelen. Bij de ingangen van alle gebouwen zijn zuilen geplaatst om je handen te ontsmetten. Bij de vendingmachines zijn doekjes en/of sprays beschikbaar en op veel andere punten handpompjes.
  • Ventilatie. In alle gebouwen zijn de luchtbehandelingssystemen ingeschakeld, zodat overal voldoende wordt geventileerd. Er zijn vragen gesteld of de ventilatiesystemen aan besmetting kunnen bijdragen. Onderzoek van het RIVM wijst uit dat hier geen aanwijzingen voor zijn. Goed ventileren is volgens de RIVM-richtlijnen van belang voor het verversen van de lucht en draagt bij aan een gezond binnenklimaat. Daarom is het bijvoorbeeld belangrijk dat in ruimtes met meerdere personen bijvoorbeeld ook een aantal ramen wordt open gezet voor frisse lucht. Wees hier ook zelf alert op. Al onze gebouwen voldoen ruimschoots aan de eisen die aan ventilatie van onderwijsgebouwen worden gesteld, de ventilatiesystemen zijn gecertificeerd en worden continu gecontroleerd.
  • Routing en bestickering.  Om de stroom mensen goed te geleiden, hebben we in de gebouwen een routing aangebracht met bestickering. Volg de aangeduide routes, houd je aan het eenrichtingsverkeer en let op de maximale bezetting in een lokaal. Liften zijn alleen voor gebruik door mindervaliden en voor goederenvervoer. In andere gevallen, maak je gebruik van de trap. Hoe de routing en bestickering eruit ziet, kun je hier bekijken in dit filmpje van onze locatie Willem de Kooning Academie. 



  • Aanwijzingen personeel op locatie. Medewerkers van de dienst Faciliteiten en IT (FIT) zijn op de locaties aanwezig en kunnen aanvullende (route)aanwijzingen geven. Dit doen zij om de logistieke stromen en veiligheid op locaties te bevorderen. Volg deze aanwijzingen op en help je eigen gezondheid en veiligheid en die van medestudenten en collega’s te bewaken.
  • Kom je op de locatie werken of studeren, ruim dan s.v.p. voor je vertrekt de tafel of het bureau waaraan je werkt op. Laat geen papieren, etensresten of andere rommel liggen. Deze kleine inzet bevordert een gezonde leer- en werkomgeving. De schoonmaakmedewerkers dragen zorg voor de schoonmaak van de tafels en toetsenborden.

Om het openbaar vervoer zo min mogelijk te belasten, adviseren wij om zoveel mogelijk gebruik te maken van eigen vervoer, zoals de fiets of scooter. Reis je met het OV, houd je dan aan de maatregelen die daarvoor gelden.

De beperkte parkeerfaciliteiten worden niet op voorhand ter beschikking gesteld aan medewerkers of studenten. In uitzonderlijke gevallen – bijvoorbeeld op grond van een medische indicatie - zal worden bekeken of hiervoor ruimte kan worden gemaakt. Mocht je hierover nog vragen en/of zorgen hebben, neem dan contact op met je decaan, je leidinggevende of mail naar het corona informatiepunt corona.info@hr.nl.

We begrijpen dat sommige studenten en collega’s moeite hebben om onder deze omstandigheden naar de locatie te komen. Uit zorg voor hun eigen gezondheid of die van een van hun naasten. Ook begrijpen we dat er schroom is om deze zorg open naar elkaar uit te spreken. Dat zou niet moeten. We roepen leidinggevenden en slc’ers op om dit binnen de teams en in de klas bespreekbaar te maken.

Als medewerker kun je je zorg bespreken met je leidinggevende of met de bedrijfsmaatschappelijk werker als student kun je terecht bij je slc’er of je decaan. Zoals eerder gecommuniceerd doen we er alles aan om de locaties veilig in te richten, zodat het goed mogelijk is om je aan de maatregelen te houden. Dat is belangrijk, omdat we daarmee het onderwijs op locatie kunnen laten doorgaan. We moeten er gezamenlijk de schouders onder zetten om onze studenten het best mogelijke onderwijs te bieden, want dat is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Heb je gezondheidsklachten? Blijf dan thuis. Kun je vanuit thuis werken? Werk dan thuis. Word je geacht je werk te doen op een van de geopende locaties? Hou de voorzorgsmaatregelen in acht. 

Iedereen dient zich strikt te houden aan de geldende aanwijzingen van de overheid met betrekking tot de afstand houden én thuis blijven bij de geringste gezondheidsklachten. Volg ook de aanwijzingen op van medewerkers van de hogeschool bij toewijzing van ruimtes om te werken en leren én aanwijzingen die zij geven in het uitoefenen van hun toezichthoudende functie. 

Voor het bezoek aan een van de locaties dien je het protocol van de hogeschool goed te hebben gelezen.

Daar waar de voorzieningen thuis adequaat zijn, is het advies daar gebruik van te maken. Overigens, het kan zo zijn dat de hogeschool bij een bepaalde drukte een rem op de toegang zet.

De meeste mediatheeklocaties zijn twee dagen per week kort geopend. Je kunt dan langskomen om gereserveerde boeken op te halen en/of in te leveren. Zelf boeken uit de kast halen en lenen is niet mogelijk. Je moet eerst reserveren en wachten op een afhaalbericht in je mailbox.

  • Nieuwe student of medewerker? Kijk bij Lenen, verlengen en reserveren voor uitleg hoe dat werkt.
  • Op locatie Museumpark en Academieplein is een inleverautomaat aanwezig. Je kunt hier altijd boeken inleveren zolang het gebouw geopend is.
  • Op locatie Academieplein is de werkruimte met computerwerkplekken beschikbaar. Hou je s.v.p. aan de met pijlen aangegeven looprichting. Verplaats geen meubilair en houd afstand!
  • Tip: zoek je opleiding op via Informatiebronnen per opleiding en klik op de tab Boekenlijst. Zo kun je gemakkelijk je boeken reserveren of de e-bookversie  inzien (indien beschikbaar).

Kijk bij Mediatheeknieuws voor actuele informatie

 

De restaurants zijn op beperkte tijden open en worden alleen gebruikt als uitgiftepunt van eten en drinken. Je mag er uiteraard iets nuttigen, maar ze zijn niet de plek om rond te hangen, samen eten te nuttigen dat bezorgd wordt, zelfs niet om te studeren of bij te praten. Op sommige locaties is het soms erg druk. Als de drukte op de betreffende locaties niet vermindert zullen we de maatregelen moeten aanscherpen. Nadere mededelingen volgen.

De restaurants hebben de komende tijd de volgende openingstijden:

Kralingse Zoom
Het restaurant is geopend van 11:00 – 13:00 en van 15:00 – 19:00
Grand Café: gesloten 

Wijnhaven 107
Foodlab is geopend van 10:00 – 14:00 

Blaak/Wijnhaven 61
Restaurant De Willem is geopend van 09:00 – 15:00 

Museumpark
Restaurant is geopend van 08:30 – 19:00
Koffiecorner is geopend van 08:00-15:00

Rochussenstraat
Uitgifte vanuit de koffiecorner van 08:00 – 16:30
Restaurant 1e etage is gesloten 

Academieplein
Restaurant is geopend van maandag t/m donderdag 08:30 17:30 en vrijdag van 08:30 – 15:00 

Posthumalaan
Uitgifte vanuit de koffiecorner van 09:30 – 14:00
Restaurant 8e etage gesloten

Pieter de Hoochweg
Restaurant is gesloten

De koffie- en snoepautomaten zijn beschikbaar, met desinfecterende doekjes om de bedieningspanelen en handen schoon te maken.

Gezien de nieuwe ontwikkelingen wordt de zaterdagopenstelling voorlopig teruggedraaid. Het is niet meer mogelijk om op die dag te studeren op een van onze locaties. Ingeroosterd onderwijs en toetsing gaan wel door op zaterdag.

Veelgestelde vragen per onderwerp

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen