Menu English

Immersive Tech Week

28 november 2022 - 2 december 2022

Ook Hogeschool Rotterdam geeft haar visitekaartje af met een gevarieerd programma, waarbij bezoekers uitgedaagd worden in de wereld van de nieuwe digitale dimensie, 3D, te stappen.

Toon:

Bekijk hieronder alle events

En ervaar het zelf!

Hackathon 'De Sprint'

Hackathon The Sprint Immersive Tech Week

  • 28 - 30 november 2022

De Immersive Tech Week zou niet compleet zijn als we er niet zelf ook iets kunnen maken. En daarom wordt de week gestart met een Hackathon. Gedurende 3 dagen gaan teams aan de slag om na te denken over bijzondere oplossingen voor Gezondheidszorg, Klimaat & Duurzaamheid, Cultuur & Entertainment, Inclusie & Diversiteit, Industrie & Productiviteit.

Bij een hackathon ga je met een multidisciplinair team je richten op uitdagingen (challenges) rondom thema's. Deze opgaven worden ingebracht door bedrijven en overheden, zoals gemeente Rotterdam en TNO. 

Ga de uitdaging aan en schrijf je in voor 18 november 2022. Deelnemers kunnen zich individueel inschrijven of als lid van een team. Voor alle deelnemers is de toegang tot de hackathon en de Immersive Tech Week gratis. De hackathon duurt drie dagen. Elke dag ben je welkom, vanaf maandag 08.00 uur tot woensdag 17.00 uur. De hackathon vindt plaats in De Doelen te Rotterdam. Gedurende de hackathon worden de teams voorzien van (gratis) eten en drinken. 

Iedereen is welkom en iedereen heeft vanuit zijn of haar eigen perspectief een waardevolle expertise en inbreng voor sprankelende ideeën, innovatieve oplossingen en baanbrekende inzichten. Bovendien zijn er leuke prijzen te winnen. Dus zorg dat je erbij bent.

Inschrijven en meer informatie: 

  • Nederlandstalig: The Sprint - Immersive Tech Week Hackathon
  • EnglishThe Sprint - Immersive Tech Week Hackathon


Challenges Gemeente Rotterdam

Rotterdam heeft een netwerk aan speel/sportlocaties in de stad. Verbind de speelgebieden in de stad en maak het aantrekkelijk voor de bewoners om verschillende locaties te bezoeken.

Rotterdam is een dicht bebouwde stad. Om de bewoners van de stad te voorzien van elektriciteit, riolering, metro, en ga zo maar door moet de ondergrondse infrastructuur goed toegankelijk zijn en in kaart gebracht worden. Hoe kunnen immersieve technieken hierbij helpen?


Challenges TNO

Voelen d.m.v. handschoenen geeft een extra dimensie aan de wereld van VR en AR. Hoe kunnen gebruikers zo gemakkelijk mogelijk leren met deze devices te werken?

De gemeente Rotterdam beschikt over openbaar beschikbare gegevens over milieuvervuilingsniveaus zoals geluid en luchtkwaliteit. Mensen kunnen profiteren van realtime locatiegebaseerde toegang tot deze informatie door beslissingen te nemen over waar ze willen wonen of genieten van buitenactiviteiten. Jouw uitdaging is om een applicatie te bedenken waarmee mensen in het echte leven met deze gegevens kunnen communiceren. Hoe zou je augmented reality gebruiken, om gegevens over milieuvervuiling in een buitenomgeving te visualiseren? Hoe kunnen de gebruikers omgaan met deze uitgebreide visuele informatie om gedragskeuzes te maken die een schonere en gezondere levensstijl mogelijk maken?

DDoS-aanvallen (Distributed Denial of Service) treden op wanneer de aanvaller de beoogde machine overspoelt met overbodige verzoeken in een poging systemen te overbelasten en te voorkomen dat legitieme verzoeken worden uitgevoerd. Dergelijke cyberbeveiligingsgegevens worden vaak niet gevisualiseerd op een manier die het voor mensen gemakkelijk maakt om de dynamiek en bronlocatie van de aanvallen te begrijpen. Jouw uitdaging is om een manier voor te stellen waarop dit soort complexe gegevens kunnen worden gevisualiseerd in een 3D-omgeving om de tijdelijke en geo-spatiale kenmerken van deze aanvallen te illustreren. Openbaar beschikbare datasets (DDoS Botnet Attack on IOT Devices | Kaggle) omvatten IP-adressen, die kunnen worden omgezet in ruimtelijke coördinaten en tijdstempels. Kun je een creatieve manier bedenken om deze dreigingsinformatie in een virtuele omgeving te visualiseren?

Playground

  • Maandag 28 november 2022 | 13.00 - 20.00

  • Dinsdag 29 november t/m vrijdag 2 december | 09.00 - 20.00

Gedurende de hele week zijn er in de hal van De Doelen projecten te zien en te beleven waar studenten aan hebben meegewerkt. Het programma is divers en iedere dag staat er iets anders, dus het leuk en interessant om vaker door de week heen binnen te lopen. De ingang hiervoor is voor iedereen gratis.  

RMI

De VR stress game is een initiatief van de opleiding Maritiem Officier van het Rotterdam Mainport Institute. De game wordt in teamverband gespeeld waarbij studenten van Maritiem Officier aanpassingsvermogen van een team aan boord van een schip ontwikkelen, softskills succesfactoren zijn en de debriefing een belangrijk onderdeel van de game is. De VR stress game wordt ontwikkeld door en voor HR studenten (TI, CMGT & MAROF studenten) en maakt gebruik van Oculus Quest brillen.

Informatie over de overige events volgt binnenkort.

The Future of Immersive Roundtable

  • De Doelen Rotterdam

  • Roundtable: vrijdag 2 december van 13.00 – 14.30 uur. 

Tijdens deze Round Table Sessies gaan deelnemers vanuit verschillende perspectieven met elkaar om de tafel om te bedenken hoe onze immersieve toekomst eruit gaat zien en wat dat gaat betekenen voor studenten, docenten, mkb, overheid en bewoners van de stad.

Er zullen vier rondetafelgesprekken plaatsvinden over hoe de immersieve middelen onze toekomst gaan beïnvloeden. Wat betekenen ze voor de maatschappij, voor de stad, voor het onderwijs? Wil je hierover meepraten, loop dan gewoon binnen.

Willem de Kooning Academie

Tijdens de Immersive Tech Week biedt de Willem de Kooning Academie een gevarieerd programma.

Hieronder vindt je een compleet overzicht van de programmering. Bezoek voor meer achtergrond informatie de website van Willem de Kooning Academie.

 
Virtual Fashion & Virtual Bodies
Vrijdag 2 december 2022 | Jurriaanse Zaal | 14.30 - 17.00 uur

In dit programma wordt kritisch onderzocht hoe immersieve technologieën (VR/AR/MR) in de mode worden ingezet. 

De belofte is dat virtuele mode de impact op de ecologische voetafdruk kan verlagen. Men kan kleding aanbieden zonder: materiaalproductie, afval en vervuiling en modeshows zonder internationale vluchten. Tegelijkertijd kan men niet ontkennen dat het energieverbruik in de digitale wereld hoog is.   

Naast de groene verschuiving informeren en inspireren opkomende digitale technologieën de mode en de creatieve vrijheid die zij biedt. Er zijn bijvoorbeeld geen beperkingen aan (staal)maten, of men kan gemakkelijk van geslacht wisselen. Ook zijn er geen beperkingen door zwaartekracht of materiaaleigenschappen. Dit betekent dat er een enorme vrijheid is om te experimenteren met 'wie je bent', wat 'je wilt zijn' of 'wat je behoeften zijn'. Virtuele mode stelt ons in staat onze geslachten opnieuw te verbeelden, de grenzen van onze menselijke soort uit te dagen en ons begrip van identiteit uit te breiden. 

Dit programma Virtual Fashion & Virtual Bodies, toont best practices van de meest gerenommeerde digitale (mode)ontwerpers en kunstenaars van vandaag en morgen. Zij zullen ons meenemen op hun reis en laten zien welke creatieve technologische toepassingen in de virtuele mode een tastbare toekomst en duurzaam potentieel hebben. 

De studenten van Willem de Kooning Academie zullen hun interactieve toekomstige modeconcepten presenteren in een interactieve tentoonstelling. Hierin verkennen de studenten modeontwerp de grenzen van immersieve technologieën en onderzoeken ze kritisch wat virtuele mode voor hen betekent. 


14.30 - 14.40 Introductie en opening
14.40 - 15.00 Beata Wilczek
15.10 - 15.30 Sander Veenhof
 
15.40 - 16.00 Pitches studenten WdKA
door Leroy van Halen &
Anouk van Klaveren
16.00 - 16.20 Nik Gundersen
The Virtual Fashion Experience
16.30 - 16.50 Suzanne Vos
Virtual Fashion Design

Church of VR: Vincent Boon 'Diary of a Shapeshifter'
Alle dagen: Willem Burger Foyer | 13.00- 17.00 uur

Vincent Boon, alumnus WdKA, toont zijn afstudeerproject 'Diary of a shapeshifter' in Church of VR. waarin de vraag centraal staat hoe je je kunt aanpassen als je door je eigen schaduw wordt achtervolgd. The Diary of a Shapeshifter is een experimentele VR-ervaring over transformatie terwijl je achtervolgd/gesaboteerd wordt door je eigen schaduw. Leer meer over zijn werk via de WdKA Graduation Catalogue.

Playground: Interactieve tentoonstelling door derdejaars studenten Fashion Design
Vrijdag 2 december: Grote Zaal Hal | 10.00 - 20.00 uur

Derdejaars Fashion Design studenten presenteren hun werk op de Playground. Playground toont adembenemende nieuwe digitale werelden en ervaringen die het reële en het virtuele op nieuwe en onverwachte manieren met elkaar verbinden. Klik hier voor meer informatie over Playground.

Rondetafelgesprek: Art Education & XR 
Vrijdag 2 december: Van Beuningen Zaal | 10.00 - 11.00 uur

Brigit Lichtenegger (coördinator Interaction Station) neemt deel aan een panelgesprek over Immersive Tech en kunstonderwijs. Meer informatie vindt u hier.

Bekijk het hele programma

🍪

Welkom!
Wij maken gebruik van functionele en analytische cookies voor de werking van de website en het verbeteren van jouw gebruikerservaring. Wil je meer weten? Lees dan ook ons cookiebeleid.

Instellen