Ga direct naar de content

Onze studenten in 2025

Verhalen van onze toekomstige studenten
Student 1

Ik doe een technische hbo-opleiding.

Vroeger wilde ik werktuigbouwkundige worden. Toen ik, na eerst gewerkt te hebben op een heel ander gebied, eindelijk zo ver was dat ik mij kon gaan om-scholen, bestond die opleiding niet meer. Bij de studievoorlichting zeiden ze dat dat beroep ook niet meer bestond. Maar eigenlijk maakt dat niet uit. Ik kreeg een goed advies.

Met mijn huidige opleiding kan ik precies dat doen wat mij zo mooi leek: met technische kennis oplossingen bedenken die anderen niet kunnen bedenken.

Ik werk samen met gemotiveerde studenten van heel andere opleidingen. Ik doe nu bijvoorbeeld een opdracht voor het Erasmus ziekenhuis. Samen met studenten van zorgopleidingen en van economische opleidingen mag ik uit-dokteren hoe we techniek kunnen gebruiken om mensen gezonder en zorg goedkoper te maken.

Ik vind het waanzinnig moeilijk, maar ook super-gaaf. Als ik mijn diploma heb, ga ik door met een master-opleiding. Een brede master. Dat bestaat nog niet zo lang. Daar leer ik op nog hoger niveau met onderzoekers met hele andere talenten oplossingen voor de praktijk te vinden.

En zelfs daar mag ik fouten maken.

Student 2

Ik ben student-lid van het College van Bestuur.

Daar zijn ze in 2021 mee begonnen. Toen ik ging studeren wist ik nog niet dat dat kon. Als student zelf ook leiding geven aan zo’n grote organisatie. En nu doe ik het. Dat is best spannend. Ik doe dit omdat ik later in het lands-bestuur van de Kroon wil.

Mijn studie P.E.C. (politiek, economie, beleid) besteedt daar veel aandacht aan. Nu ik zelf bestuurslid ben, leer ik nog veel meer in de praktijk. De andere collegeleden geven les op mijn opleiding. Grappig! Ze besturen zoals ze lesgeven! 

Niet dat het besturen van zo’n hogeschool politiek bedrijven is natuurlijk! Maar ik leer wel wat dilemma’s zijn en hoe je tot keuzes komt in zo’n organisatie waar iedereen goede ideeën heeft. Ik leer ook dat het moeilijk is om vooruit te kijken. Want volgens mij ziet de wereld er in 2040 heel anders uit.

We hebben sinds een paar jaar de langetermijnplannen afgeschaft. Die bleken toch nooit goed te werken. We hebben nu een korte beleidscyclus van twee jaar. Dat is 1 van onze nieuwste kwaliteitsafspraken met de minister van Toekomst en Jeugd. 

Misschien is dat ook wel mijn grootste kwaliteit. Om kunnen gaan met een omgeving die steeds verandert en werk dat steeds iets anders van me vraagt.

Student 3

Ik studeer logistiek.

In het eerste studiejaar heb ik veel geleerd over economie, techniek en planning. Omdat ik in mijn vrije tijd bezig ben met muziek en andere kunstvormen, wil ik in mijn werk straks een combinatie maken van logistiek met kunst en vrije tijd. Gelukkig krijg ik daar binnen Hogeschool Rotterdam nu al alle ruimte voor.

Als mijn zusje me ’s ochtends vraagt of ik naar school ga, zeg ik ja, maar eigenlijk is dat niet waar. Want ik ga bijna nooit naar school. Ik leer vooral in de leerwerkgemeenschappen die we hebben met bedrijven. Ik ben blij dat we alleen de dingen doen die zin hebben.

Ik doe nu een project bij het Havenbedrijf. Dat bedrijf was vroeger vooral bezig met de echte Rotterdamse haven. Die haven wordt steeds meer gebruikt voor toerisme en vrije tijd. Ik mag in dit bedrijf nadenken hoe daar ook meer aan verdiend kan worden.

Ik had nooit gedacht dat ik me daar vanuit een opleiding mee bezig zou mogen houden, maar het is precies wat ik kan en wil. Ik leer elke dag en volgens mij leert het bedrijf ook van mij.

Student 4

Na een half jaar wilde ik stoppen met mijn studie.

Maar ze vertelden me dat ik daar dan wel een goede reden voor moest hebben. Er stopte nooit iemand zomaar.
De leraar ging heel lang en vaak met mij praten, deed testen met mij en liet mij bij andere opleidingen kijken. Daar ging ik praten met studenten die hun studie wel heel leuk vonden. We hebben toen samen bedacht wat ik ging doen.

De leraar begeleidde mij heel goed en wist goed wat ik nodig had. Geen verandering, wel uitdaging en daarom andere projecten. Ik ging door met mijn studie, maar ging projecten doen bij andere opleidingen. Iedere week hadden we nog contact en hield hij een vinger aan de pols. Zelfs mijn vrienden spreek ik niet zo vaak!

Ineens vond ik het wel weer heel erg leuk om te studeren en ben ik blij dat ik door ben gegaan. Ik weet nu beter wat ik kan. Ik ben die leraar nog dankbaar dat hij zou goed naar mij heeft gekeken en geluisterd. We hebben elkaar in korte tijd goed leren kennen.

Zelfs mijn vrienden raad ik aan op bij Hogeschool Rotterdam te gaan studeren. Het is echt heel erg gaaf om echt goede aandacht te krijgen en hier zoveel te kunnen leren. Vooral dat je zelf kunt aangeven wat je wilt leren.

Student 5

Toen ik een project bij een bedrijf deed, werden een andere student en ik gevraagd daar te komen werken.

We kregen een baan aangeboden! Wij wilden natuurlijk eerst ons diploma halen. We hebben toen afgesproken dat we wel gingen werken en dat we niet meer naar de dagopleiding, maar naar de deeltijdopleiding gingen. Zo konden we het goed combineren. 

Het bedrijf vond dat ook beter. Zij kennen de school goed, want zij begeleiden meer projecten van onze school.
Alles is goed geregeld. De school vindt het belangrijk dat wij ons diploma halen en samen zoeken steeds naar goede oplossingen om dat voor elkaar te krijgen.

We maken samen een plan en worden daar heel goed bij geholpen. Voor het bedrijf onderzoeken we nu manieren om gesprekken te voeren over het aanpassen van het watergebruik. Zo dragen wij bij aan de oplossing van het watertekort in Rotterdam!

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.