Menu Zoeken English

Onderzoek: Aanbevelingsalgoritmes voor publieke omroepen

Mediabedrijven als Netflix en Spotify gebruiken op grote schaal algoritmes. Hierdoor weten ze van welke films en muziek wij houden. Ook de NPO wil meer gebruik gaan maken van algoritmes. Het lectoraat A.I en Society helpt hen daarbij.

Algoritmes

Maaike Harbers, lector A.I. en Samenleving, leidt een onderzoek dat de NPO (Nederlandse Publieke Omroep) helpt bij het ontwikkelen van voor hen geschikte aanbevelingsalgoritmes.

Algoritmes worden steeds belangrijker voor mediabedrijven en -organisaties. Hierdoor weten ze van welke artikelen, muziek, series, films en video’s hun gebruikers houden. Ze kunnen zo het aanbod daarvan personaliseren. 

Ook de NPO wil deze aanbevelingsalgoritmes breder inzetten. Met een aantal partners uit het publieke omroepbestel onderzoekt het de mogelijkheden daartoe.

Transparant

De NPO is echter geen commercieel bedrijf zoals Netflix en Spotify. Ze moet vooral het Nederlandse publiek verbinden en verrijken met programma’s die informeren, inspireren en amuseren. Dit stelt andere eisen aan een aanbevelingsalgoritme. Daarom zullen de aanbevelingen transparant en inzichtelijk zijn. Pluriformiteit (diversiteit in perspectieven) staat daarin centraal.

Het project ‘Aanbevelingsalgoritmes voor publieke omroepen’ identificeert en operationaliseert een aantal principes die geschikt zijn voor dat doel.

Het lectoraat Artificial Intelligence & Society van Kenniscentrum Creating 010 voert dit project uit. Naast Hogeschool Rotterdam zijn partners: de NPO, VPRO en Media Perspectives.KIEM-hbo regeling van SIA financiert het project.

We gebruiken cookies voor analyse en marketing om de website te verbeteren.

Wijzig cookie-instellingen