Robotauto geselecteerd voor Health Impact Accelerator

26 mei 2023

Fox Connect heeft samen met Hogeschool Rotterdam de IP-Car – een robotauto met beeld en geluid, dat op afstand te besturen is, aangemeld bij de Health Impact Accelerator. Met de ontwikkeling van de IP-Car kunnen mensen met een lichamelijke beperking virtueel meer vrijheid ervaren. Samen met vier andere innovatieve teams zijn zij geselecteerd om binnen het programma 'Health Impact Accelerator' van zorginnovatie.nl, in tien weken, een gedegen businesscase op te zetten rondom de IP-Car.

Wat is de opzet van Health Impact Accelerator?
Dominique de Vos van Fox Connect en studenten van verschillende opleidingen van Hogeschool Rotterdam gaan samen aan de slag om een businesscase te ontwikkelen rondom IP-Car. Onder begeleiding van ervaren coaches van Health Impact Accelerator werken zij onder andere aan een gedegen waardepropositie, worden de belangrijkste stakeholders in kaart gebracht en identificeren zij de concurrenten. Tijdens het programma is er twee keer deelgenomen aan een driedaagse bootcamp. Daarnaast vinden er wekelijks coachingsessies plaats. Ook is er ruimte om de IP-Car te demonstreren bij Zorg & ICT een onderdeel van Dutch Health Week.

Meer over Fox Connect – IP-Car
Dominique de Vos is oud-student van Hogeschool Rotterdam en ontwikkelt samen met het lectoraat Implementatie Zorgtechnologie zijn IP-Car. Fox Connect helpt mensen met een lichamelijke beperking digitaal meer vrijheid te ervaren door middel van een robotauto: de IP-Car. Hiermee kunnen ze vrij bewegen, kijken en communiceren met anderen op locaties waar zijzelf fysiek niet (meer) kunnen komen. Vrienden of familie kunnen de IP-Car meenemen naar locaties waar, door middel van een real time verbinding, de IP-Car vanuit huis bestuurd kan worden. Zo kan zelf het gezichtsveld worden bepaald. Het doel met de IP-Car is om deze mensen een stuk eigen regie te geven in waar ze aan mee kunnen doen.

Driedaagse bootcamp
Tijdens de bootcamps in april en mei gingen Dominique en de studenten van Hogeschool Rotterdam aan de slag met hun doelgroep en de businesscase. Er is een eerste prototype waarmee de doelgroep een beeld kan krijgen van de mogelijkheden van de IP-Car. Welk probleem ervaart de doelgroep en wat is de ideale oplossing? Ook stonden ze stil bij de verschillende stakeholders en welke belangen deze stakeholders ervaren bij het succes van hun onderneming. Als laatste gingen ze van start met de waardepropositie.

Hoe hebben de studenten van Hogeschool Rotterdam de bootcamp ervaren?
Voor de studenten was dit een unieke kans om te leren van elkaar, maar ook van andere deelnemers.

“De ervaring om kennis op te doen tussen andere ondernemers, experts en het gesprek met hen aan te gaan is waardevol. Hierdoor kijk je met een andere blik of inzicht naar het probleem”

Wil je meer weten over Health Impact Accelerator en de vier andere innovatieve teams? Zie hier.