Werktuigbouwkunde

Vierjarige bachelor in het Nederlands

In het kortOpbouwVakkenNa je studiePraktische informatie & toelatingsvoorwaardenLocatie

Engineers Werktuigbouwkunde bedenken, bouwen en onderhouden apparaten die ons leven makkelijker maken. Ooit was dat het wiel, nu is dat een robotarm, een nieuw soort motor of revolutionaire techniek.

Het zijn projectleiders, ontwerpers, tekenaars of constructeurs en je vindt ze overal en internationaal. En ze worden steeds belangrijker. Kijk maar hoe afhankelijk we zijn van techniek, instrumenten en energie. Alles moet slimmer, preciezer, schoner en groter of juist kleiner. Dat is de opleiding Werktuigbouwkunde voor jou.

Je bent gefascineerd door techniek. Je wilt weten hoe machines in elkaar zitten en nieuwe dingen maken of bestaande dingen verbeteren, omdat milieueisen zijn veranderd. Je lost een technisch probleem creatief op, werkt graag achter de computer en vindt het prettig samen te werken. Werktuigbouwkunde is een breed vakgebied waarin je als ontwerper van producten en machines of leidinggevende van een ontwerpteam aan de slag kan. Een engineer met hbo Werktuigbouwkunde werkt ook aan olieboorplatforms, hijskranen, scheepsmotoren, turbines voor de elektriciteitscentrales en machines voor de productie van microchips. Of je werkt als afdelingsleider, projectleider of technisch adviseur. Je spreekt de taal van andere technici binnen het bedrijf en communiceert afhankelijk van je functie met klanten, leveranciers, monteurs, planners, inkopers, regelgever en directie.

Lees meer over deze opleiding
Werktuigbouwkunde 2015.png

Brochure aanvragen

Werktuigbouwkunde

Ik wil brochures aanvragen voor meer dan één opleiding

Brochure aanvragen
Vul alle velden correct in om het formulier te versturen.
Vraag de brochure aan
 
  • Kom sfeer proeven bij Werktuigbouwkunde

    wtb_still
  • Werktuigbouwkunde - meisje donker haar
  • Cagla houdt van rekenen

    "Als ik ergens een nieuwe constructie zie, ben ik nieuwsgierig hoe deze in elkaar zit. Tijdens projecten werken we in teamverband aan een case. Een mooi voorbeeld is het project uit het eerste jaar waar we voor een klant een heftafel hebben ontworpen en doorgerekend. Door rekenvaardigheden ontwikkel je je inzicht, dat heb ik nu nodig om de krachten, spanningen en momenten van een constructie door te rekenen."

    Cagla, student Werktuigbouwkunde

  • Werktuigbouwkunde - samenwerken
  • Saïd, tweedejaars

    "Werktuigbouwkunde is een brede opleiding. Eerst wist ik niet precies wat ik wilde."

    "Nu in het tweede jaar kan ik kiezen uit: constructie, mechatronica, energie of maintenance. Omdat ik uit Rotterdam kom, heeft de haven me altijd aangesproken. Daarom ga ik de minor Offshore & Constructions doen. Door nieuwe ontwikkelingen binnen offshore ben je bezig met nieuwe technieken. Je werkt mee aan het ontwerp van kranen die gebruikt worden op booreilanden. Ik wil bij een groot internationaal bedrijf aan de slag als constructief ontwerper."

    Saïd, student WTB

  • Werktuigbouwkunde - imtech albeda
  • Werktuigbouwkunde - meisje met wereldbol
  • Werktuigbouwkunde - machinearm
  • Werktuigbouwkunde - boorplaat
  • Werktuigbouwkunde - jongen gezicht
  • Werktuigbouwkunde - pand Academieplein
  • Heleen Kamp, studiecoach

    "Wanneer je de havo ‘met twee vingers in je neus’ hebt gehaald, is de overgang naar hbo Werktuigbouwkunde natuurlijk wennen. Je krijgt niet alles voorgekauwd en moet overal achteraan. Dat vraagt om een serieuze studiehouding, nieuwe studievaardigheden en de discipline om elke dag wiskundeopgaven te maken. Als je snel in staat bent bestaand gedrag aan te passen aan de nieuwe omstandigheden, is deze technische studie prima te doen."

    Heleen Kamp, Studieloopbaancoach

Studie in Cijfers

Meer informatie: www.studiekeuze123.nl

student- tevredenheid

4 

3.8 

student- tevredenheid

Deze opleiding4 

Landelijk gemiddeld3.8 

uitgedrukt in cijfer tussen de 1 en 5

aantal eerstejaars

Deze opleiding104

Landelijk gemiddelde van deze opleiding120

aantal eerstejaars

Deze opleiding104

Landelijk gemiddelde van deze opleiding120

ervaren contacttijd eerstejaars

12-18

18-24

ervaren contacttijd eerstejaars

12-18

18-24

aantal klokuren per week volgens de grootste groep studenten

doorstroom naar tweede jaar

Deze opleiding50%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding64%

doorstroom naar tweede jaar

Deze opleiding50%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding64%

van deze opleiding

diploma binnen
5 jaar

Deze opleiding44%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding54%

diploma binnen
5 jaar

Deze opleiding44%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding54%

binnen het hoger onderwijs

doorstuderen

Deze opleiding11%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding17%

doorstuderen

Deze opleiding11%

Landelijk gemiddelde van deze opleiding17%

studenten die aansluitend aan deze opleiding een nieuwe opleiding starten

arbeidsmarkt

Deze opleidingnvt

Landelijk gemiddelde van deze opleiding77%

arbeidsmarkt

Deze opleidingnvt

Landelijk gemiddelde van deze opleiding77%

werk op niveau binnen 1,5 jaar na afstuderen. Alleen landelijk cijfer beschikbaar.

publicatiedatum
22-05-2014

Toelichting vanuit de opleiding:

Het doorstroompercentage is relatief laag. Oorzaak: Onder de opleiding vallen ook studenten die het oriënterend propedeusejaar volgen, dat tot 2012 werd aangeboden. Van hen kiest een aantal na de propedeuse voor een andere technische opleiding.

Opbouw van je opleiding

Studeren volgens het Rotterdams Onderwijs Model

Al onze opleidingen werken met het Rotterdams Onderwijs Model. Dit model garandeert dat onze opleidingen een ideale balans hebben tussen drie elementen: kennis, praktijk en persoonlijke ontwikkeling.

In de loop van je studie verandert de verhouding: aan het begin ontwikkel je meer kennis, later ga je meer en meer de praktijk in. Altijd met begeleiding van je persoonlijke coach. 

Daarnaast stel je voor een deel je eigen opleiding samen: keuzevakken in het eerste en tweede jaar, je stageplaats(en), een minor en je afstudeeropdracht of -onderzoek in het laatste jaar. 

Beroepsdomeinen

Brede vorming

De opleiding Werktuigbouwkunde aan Hogeschool Rotterdam kiest voor een brede vorming gericht op vier beroepsdomeinen, te weten:

  • Constructief Ontwerpen (offshore en machinebouw): Hoe zorg je dat een brug stevig blijft rusten op zijn pijlers? Welk materiaal en welke vorm kies je voor het ontwerp van je constructie?
  • Energie (warme werktuigbouwkunde): Wil je weten hoe een dieselmotor of een gasturbine werkt? Ben jij diegene die miljoenen huishoudens van energie voorziet?
  • Mechatronica: Hoe ontwikkel je met behulp van mechanische technieken, elektrotechniek en ICT machines die zware, gevaarlijke en complexe klussen kunnen klaren in fabrieken, ziekenhuizen of de agrarische sector?
  • Maintenance: Hoe zorg je dat je constructies en machines blijven werken?

De leergebieden (competenties) van Werktuigbouwkunde verwijzen naar de levenscyclus van een product: analyseren, ontwerpen, realiseren en beheren. Daarnaast zijn er nog de algemene competenties als managen, adviseren, onderzoeken en professionaliseren.

Het eerste jaar

Starten met je opleiding

In het propedeusejaar heb je de kans om je breed te oriënteren op het vakgebied. Je krijgt onder meer cursussen wiskunde, stromingsleer en dimensioneren van constructies, trainingen technisch tekenen en Engels. Je leert hoe je technische projecten moet organiseren om tot een gewenst eindproduct te komen. Een projectopdracht is bijvoorbeeld het ontwerpen van een autokrik. Via excursies en praktijkopdrachten ga je je in het eerste jaar al oriënteren op de beroepen.

Na het eerste jaar

De hoofdfase van je opleiding

De hoofdfase wordt gevormd door de resterende studiejaren, met verschillende cursussen, trainingen en projecten. De beroepspraktijk en de eigen invulling zijn belangrijk in deze fase. De stage is bij uitstek geschikt om je verder te oriënteren op de beroepspraktijk. Afhankelijk van je ervaring gedurende de stage en je persoonlijke wensen kan je zelf accenten aanbrengen in de hoofdfase (specialisatie). Aan het eind van de studie wordt een afstudeeropdracht uitgevoerd in een bedrijf.

Keuze en begeleiding

Hulp en ondersteuning

In het eerste en tweede jaar kun je kiezen uit zo'n driehonderd keuzevakken. Afhankelijk van je opleiding kun je zelf een stageplek uitzoeken. Via een minor in het vierde jaar kies je een bepaald profiel waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Ook de afstudeeropdracht die je kiest, geeft een persoonlijke inkleuring aan je opleiding.

Iedere student is uniek en heeft zijn eigen ideeën over wat hij in zijn studie wil bereiken. In onze begeleiding maken we je bewust van je capaciteiten, kansen en uitdagingen. Zo helpen we je om jezelf te overtreffen en het beste uit jezelf te halen.

Stage lopen

Bij een bedrijf aan de slag

In het derde jaar ben je gedurende een langere tijd werkzaam in een professionele organisatie, waar je op een betrekkelijk zelfstandige wijze werkzaamheden uitvoert en aan je stageopdracht werkt.

Bekijk in onderstaand filmpje hoe Nadia Mouaden haar derdejaars stage bij Smit Nederland BV ervaart.


Minors

Kies je eigen richting

In de laatste fase van je opleiding verdiep je je door middel van een minor in je vakgebied of verbreed je je kennis in een door jou gewenste richting. Je kunt onder andere kiezen uit onderstaande minors. Let op! Bij duale en deeltijdopleidingen kun je niet altijd gebruik maken van het gehele aanbod en is je keuze beperkter. 

Offshore & Constructions

De minor richt zich op het werktuigbouwkundig ontwerp van deze installaties en constructies. Naast het aanleren van algemene kennis van constructieve aspecten worden ontwerpvaardigheden aangescherpt en toegepast. Naast de statische belastingen hebben de dynamische belastingen door wind en golven grote invloed op het ontwerp. De minor besteedt aandacht aan het ontwerpen van constructies die aan deze belastingen onderhevig zijn

Verdiepende minors

Minor Processtechnologie & Energietransitie, Minor Mechatronica

Verbredende minors

Minor Innovation Engineering and Design, Minor International Business and Career, Minor International Management & Consultancy, Minor Management of Technology

Ben je student bij een andere hogeschool en wil je een minor bij Hogeschool Rotterdam volgen? Bekijk je mogelijkheden op Kiesopmaat.nl. De minors van Hogeschool Rotterdam duren een half jaar (september - februari) en leveren 30 EC (studiepunten) op.

Afstuderen

De afronding van je opleiding

Aan het eind van de opleiding wordt een afstudeeropdracht uitgevoerd in een bedrijf. Het gaat hierbij om een samenhangende en complexe opdracht die je zelfstandig uitvoert.

  • Regulier
  • Vwo-route

    Vwo-route

    Vwo'ers met het N&G- of N&T-profiel kunnen een versnelde voltijdroute van drie jaar volgen.

     

Vakken

De tijdlijn geeft een indicatie van de vakken die je kunt verwachten

1

Onderwijsperiode 1
Materiaalkunde

Hoe bepaal je in je ontwerp de materiaalkeuze?

coffeecup_165670883.jpg
Vakken Onderwijsperiode 1
Onderwijsperiode 2
Dimensioneren van constructies

Bereken de krachten die op een constructie inwerken.

Vakken Onderwijsperiode 2
  • Studieloopbaancoaching en projectvaardigheden
  • Keuzeonderwijs/ bijspijkeronderwijs
  • Werktuigbouwkundig construeren
  • Functies
  • Constructieleer
  • Project Mechatronica
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Studieloopbaancoaching en projectvaardigheden
  • Keuzeonderwijs/ bijspijkeronderwijs
  • Werktuigbouwkundig construeren
  • Differentiëren en integreren
  • Constructief ontwerpen & maintenance
Onderwijsperiode 4
Ontwerpen van een mechanische constructie

Maak een ontwerp dat voldoet aan alle eisen van een echte klant.

Vakken Onderwijsperiode 4
  • Studieloopbaancoaching
  • Keuzeonderwijs/ bijspijkeronderwijs
  • Basis Stromingsleer
  • Informatica
  • Constructief ontwerpen & maintenance

2

Onderwijsperiode 1
Kinematica

Bewegingsleer: bereken bijvoorbeeld hoe een lift op tijd stopt.

Vakken Onderwijsperiode 1
  • Studieloopbaancoaching
  • Keuzeonderwijs
  • Management & Communication Skills
  • Kinematica
  • CNC Programmeren
  • Ontwerpen van overbrengingen
  • Ontwerpen transporthulpmiddel
Onderwijsperiode 2
Ontwerpen van een manipulator

Met je team een simpele robot ontwerpen en besturen.

Vakken Onderwijsperiode 2
  • Studieloopbaancoaching
  • Keuzeonderwijs
  • Management & Communication Skills
  • Ontwerpen van verbindingen
  • Ontwerpen v.e. spuitgietmatrijs
  • Kinetica
  • Ontwerpen van een manipulator
Onderwijsperiode 3
Verantwoord omgaan met energie

Bereken de energie die bijvoorbeeld een HR-ketel verbruikt.

Vakken Onderwijsperiode 3
  • Studieloopbaancoaching
  • Keuzeonderwijs
  • Management & Communication Skills
  • Automatiseer de productie
  • Verantwoord omgaan met energie
  • Ontwerpen van een mechanisme
  • Oriëntatieproject minor
Onderwijsperiode 4
Golfverschijnselen

Bereken bijvoorbeeld de terugvering van een schokdemper.

Vakken Onderwijsperiode 4
  • Studieloopbaancoaching
  • Keuzeonderwijs
  • Management & Communication Skills
  • Golfverschijnselen
  • Ontwerpen van een warmtewisselaar
  • Kiezen van een aandrijving
  • Ontwerpen v.e. bewegingssimulator

3

Onderwijsperiode 1
Onderhoud

Hoe zorg je ervoor dat wat je ontwerpt ook blijft werken?

Vakken Onderwijsperiode 1
  • Onderhoud
  • stage
  • Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 2
Stage

Doe een opdracht bij een bedrijf en leer de praktijk.

Vakken Onderwijsperiode 2
  • Starten van een onderneming
  • Stage
  • Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 3
Eindige elementen methode

Gebruik de computer voor ingewikkelde krachtberekeningen.

Vakken Onderwijsperiode 3
  • Studieloopbaancoaching
  • Systemen
  • Eindige-elementen-methode
  • Productie
  • Ontwerpen v.e. lichtgewichtconstructie
  • Energiehuishouding
Onderwijsperiode 4
Regeltechniek

Hoe werkt een cruisecontrol? Denken in systemen.

Vakken Onderwijsperiode 4
  • Studieloopbaancoaching
  • Regeltechniek
  • Ontwerpmethodiek
  • Productie
  • Ontwerpen v.e. lichtgewichtconstructie
  • Energiehuishouding

4

Onderwijsperiode 1
Constructie materialen in de offshore (onderdeel Minor Offshore & Constuctions)

Kies de juiste materialen om corrosie te voorkomen.

Vakken Onderwijsperiode 1
  • Minor theorie
  • Minor praktijk
  • Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 2
Toegepaste besturingstechniek (onderdeel Minor Mechatronica)

Programmeren van besturingssystemen van bijvoorbeeld transportband.

Mechatronica
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Minor theorie
  • Minor praktijk
  • Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 3
Afstuderen

In opdracht van een bedrijf laten zien dat je je diploma waard bent.

Vakken Onderwijsperiode 3
  • Studieloopbaancoaching
  • Keuzemodule
  • Afstuderen
Onderwijsperiode 4
Afstudeerbegeleiding

Oefenen met presenteren en afstudeerverslag schrijven.

Vakken Onderwijsperiode 4
  • Studieloopbaancoaching
  • Afstuderen

1

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Studieloopbaancoaching en projectvaardigheden
  • Keuzeonderwijs/ bijspijkeronderwijs
  • Management & Communication Skills
  • Werktuigbouwkundig construeren
  • Materiaalkunde
  • Statica
  • Kinematica
  • Oriëntatieproject
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Studieloopbaancoaching en projectvaardigheden
  • Keuzeonderwijs/ bijspijkeronderwijs
  • English for Mechanical Engineering
  • Werktuigbouwkundig construeren
  • Informatica
  • Constructieleer
  • Constructief ontwerpen & maintenance
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Studieloopbaancoaching en projectvaardigheden
  • Keuzeonderwijs/ bijspijkeronderwijs
  • Kinetica
  • Automatiseer de productie
  • Verantwoord omgaan met energie
  • Basisinstallaties
  • Differentiëren en integreren
  • Ontwerpen van een mechanisme
  • Oriëntatieproject minor
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Studieloopbaancoaching en projectvaardigheden
  • Keuzeonderwijs/ bijspijkeronderwijs
  • Kiezen van een aandrijving
  • Golfverschijnselen
  • Basis Stromingsleer
  • Ontwerpen van een warmtewisselaar
  • Ontwerpen van een manipulator

2

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Studieloopbaancoaching
  • Onderhoud
  • Ontwerpen van overbrengingen
  • Stage
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Studieloopbaancoaching
  • Starten van een onderneming
  • Ontwerpen van verbindingen
  • Stage
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Studieloopbaancoaching
  • Systemen
  • Eindige-elementen-methode
  • Productie
  • Ontwerpen v.e. lichtgewichtconstructie
  • Energiehuishouding
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Studieloopbaancoaching
  • Regeltechniek
  • Ontwerpmethodiek
  • Productie
  • Ontwerpen v.e. lichtgewichtconstructie
  • Energiehuishouding

3

Onderwijsperiode 1
Vakken Onderwijsperiode 1
  • Minor theorie
  • Minor praktijk
  • Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 2
Vakken Onderwijsperiode 2
  • Minor theorie
  • Minor praktijk
  • Studieloopbaancoaching
Onderwijsperiode 3
Vakken Onderwijsperiode 3
  • Studieloopbaancoaching
  • Keuzemodule
  • Afstuderen
Onderwijsperiode 4
Vakken Onderwijsperiode 4
  • Studieloopbaancoaching
  • Afstuderen

Studieloopbaancoaching en projectvaardigheden

Na een studie Werktuigbouwkunde werk je samen met collega’s van verschillende disciplines aan technische innovaties. Je hebt elkaar nodig om tot een goed resultaat te komen.

Als werktuigbouwkundig ingenieur is het dus van belang dat je kunt communiceren en samenwerken in een complexe organisatie. Werktuigbouwkunde is een zeer brede studie, voortdurend in verandering. Jezelf permanent blijven ontwikkelen en reflecteren op eigen ontwikkeling is een voorwaarde voor succes. Bij studieloopbaancoaching én de projecten van jaar 1 maak je een eerste begin met je ontwikkeling tot een dergelijke beroepsprofessional.

Studieloopbaancoaching

Materiaalkunde

Als je een ontwerp maakt, zal je op een gegeven moment een beslissing moeten nemen over het soort materiaal dat je gaat gebruiken. Wordt het aluminium, of toch kunststof of een composiet?

Hoe weet je in welk ontwerp welk materiaal de beste keuze is? Waarop baseer je je keuze? Bestaat er wel zoiets als een "beste" keuze? Waar het om gaat bij dit vak is dat jij, als werktuigbouwkundig ontwerper, een weloverwogen materiaalkeuze kunt maken. Daarvoor heb je kennis nodig over de eigenschappen van materialen. Maar belangrijker is dat je weet, hoe je deze eigenschappen kunt beïnvloeden. Koffiebekers zijn bijvoorbeeld van polystyreen gemaakt. Maar als je tijdens de productie luchtbellen door de kunststof blaast, krijg je polystyreenschuim: piepschuim!

Project Mechatronica

De opdracht van het Project Mechatronica is een bestaand product herontwerpen en daadwerkelijk zelf bouwen. Het eindresultaat moet verschillend zijn van het bestaand ontwerp.

Een groep studenten ging aan de slag met de 'Glidetrack'. De 'Glidetrack' bestaat uit een bewegend platform dat zich lineair beweegt over de rails d.m.v. een transmissiemotor. Door een camera op het platform te monteren, verkrijg je videobeelden die soepel en gelijkmatig bewegen. Het team presenteerde met succes hun eigen ontwerp en redesign. Bij het Project Mechatronica werk je aan verschillende competenties: projectmatig werken, 3D-modellen tekenen en berekenen, en een product zelf in de werkplaats fabriceren.

In het Projecy Redesign maken studenten een glidetrack

Differentiëren en integreren

Veel onderwerpen in de techniek maken gebruik van wiskundige berekeningen.

Of het nu gaat om een eenvoudige sterkteberekening van een profiel of een ingewikkelde berekening van een complexe constructie of een rendementsberekening van een motor of installatie, steeds heb je voor de vertaalslag wiskunde nodig voor je berekeningsmodel. Wiskunde is het gereedschap voor de technische vakken. Je zal het bewust of onbewust in het vakgebied gebruiken. Er wordt daarom in het eerste jaar veel aandacht besteed aan wiskunde. Deze cursus is het laatste deel van de wiskunde in onderwijsperiode 1 tot en met 4 van het eerste jaar.

WTB_foto_3_wiskunde.jpg

Basis Stromingsleer

Pompen en leidingsystemen vormen een belangrijk onderdeel van machines en transportsystemen. Ook voor het verplaatsen van energie kan een pomp- en leidingsysteem onontbeerlijk zijn.

Kennis en inzicht omtrent de stromingsleer en variabelen die het ontwerp van een pompinstallatie bepalen is daarom noodzakelijk. Aangezien het verplaatsen en/of het verhogen van de druk van het te verplaatsen medium energie vraagt en er verantwoord met energie omgegaan moet worden is het noodzakelijk, dat er een optimale keuze van een pomp wordt gemaakt. In het kort vormt het volgende de kern van deze cursus: Het ontwerpen van een pompinstallatie die voldoet aan theoretische en praktische uitgangspunten. Hierbij dient de stromingsleer als basis.

WTB_2_pomp.jpg

Ontwerpen van een manipulator

Je gaat een op-maat-gemaakte robotarm realiseren die een freesmachine optimaal kan laden en lossen voor de laagst mogelijke prijs.

De robot moet aan alle gestelde eisen voldoen.

Materiaalkunde

Als je een ontwerp maakt, zal je op een gegeven moment een beslissing moeten nemen over het soort materiaal dat je gaat gebruiken. Wordt het aluminium, of toch kunststof of een composiet?

Hoe weet je in welk ontwerp welk materiaal de beste keuze is? Waarop baseer je je keuze? Bestaat er wel zoiets als een "beste" keuze? Waar het om gaat bij dit vak is dat jij, als werktuigbouwkundig ontwerper, een weloverwogen materiaalkeuze kunt maken. Daarvoor heb je kennis nodig over de eigenschappen van materialen. Maar belangrijker is dat je weet, hoe je deze eigenschappen kunt beïnvloeden. Koffiebekers zijn bijvoorbeeld van polystyreen gemaakt. Maar als je tijdens de productie luchtbellen door de kunststof blaast, krijg je polystyreenschuim: piepschuim!

Onderwijsvorm

  • Jaar 1

    30,16,6,4

  • Jaar 2

    36,16,6,4

  • Jaar 3

    21,36,0,4

  • Jaar 4

    3,24,30,4

  • Jaar 1

    51,16,6,4

  • Jaar 2

    27,36,0,4

  • Jaar 3

    3,24,30,4

  • Praktijk
    Praktijk
  • Theorie
    Theorie
  • Keuze
    Keuzeruimte
  • Begeleiding
    Begeleiding

Studielast tijdens het eerste jaar

  • 5dagen
    School per week
  • 20 uur
    Zelfstudie per week

Praktijkvoorbeelden

Werken aan echte projecten uit de praktijk

Na je afstuderen

Gefeliciteerd! Je hebt je Bachelor of Engineering (B Eng) gehaald. Deze titel mag je achter je naam voeren. Je kunt er ook voor kiezen de titel Ingenieur (ing.) vóór je naam te zetten.

Ook ontvang je bij je diploma een diplomasupplement met een DS-label. Met dit Engelstalige document kun je de waarde van je diploma eenvoudiger aantonen in het buitenland bij de toelating tot een vervolgstudie of bij het vinden van een baan.

Heb je het Honoursprogramma gevolgd? Dan krijg je ook een honours degree, waarmee je je doorzettingsvermogen en extra kennis kunt aantonen.

Beroepen

Als werktuigbouwkundig ingenieur ben je breed inzetbaar. Je bedenkt, ontwerpt en realiseert nieuwe producten en processen, maar verbetert en optimaliseert ook bestaande technieken.

Veel functies staan voor je open op het gebied van ontwerpen, berekenen, tekenen, produceren, testen en onderhouden van eenvoudige, alledaagse, producten tot zeer ingewikkelde, unieke, offshore installaties.

Je werkt met uiteenlopende producten zoals: magnetron, 3D-freesmachine, 3D-printer, pompinstallatie, olieboorplatform, hijskraan, turbine voor een elektriciteitscentrale, machine voor de productie van microchips, en vele andere.

Erik de Jong is Construction Engineer bij IHC Merwede. In de film hieronder ervaar je één van Eriks werkdagen.

Constructeur machines/gereedschappen

De constructeur ontwerpt machines en gereedschappen en begeleidt de ontwikkeling van deze machines en gereedschappen. Voorbeelden van werkzaamheden: je maakt met speciale computerprogramma's (bijvoorbeeld CAD) constructieve ontwerpen, je begeleidt de uitvoering van een project, kiest materialen uit, berekent de kosten en de sterkte en stabiliteit van machines, gereedschappen en toegepaste materialen. Je geeft aanwijzingen aan tekenaars die ontwerpen verder uitwerken, test machines en gereedschappen uit en overlegt met tekenaars en opdrachtgevers.

Constructief ontwerper

Als werktuigbouwkundig ingenieur ben je breed inzetbaar. Je bedenkt, ontwerpt en realiseert nieuwe producten en processen, maar verbetert en optimaliseert ook bestaande technieken. Veel functies staan voor je open op het gebied van ontwerpen, berekenen, tekenen, produceren, testen en onderhouden van eenvoudige, alledaagse, producten tot zeer ingewikkelde, unieke, offshore installaties. Je werkt met uiteenlopende producten zoals: magnetron, 3D-freesmachine, 3D-printer, pompinstallatie, olieboorplatform, hijskraan, turbine voor een elektriciteitscentrale, machine voor de productie van microchips, en vele andere.

Onderhoudsspecialist

Onderhoud en levensduur van een product spelen een steeds grotere rol in het kader van duurzaamheid en lifecycle-oplossingen. Als onderhoudsspecialist ben je betrokken bij het opstellen van onderhoudsprocedures, het oplossen van onderhoudsproblemen, het evalueren en optimaliseren van onderhoudsschema's, het meedenken met de ontwerper zodat in het ontwerpproces al rekening gehouden wordt met onderhoudswensen en onderhoudservaringen ('onderhoudsvriendelijke producten' en realisatie langere levensduur van het product).

Projectleider werktuigbouw

Je geeft leiding aan, coördineert en bewaakt werktuigbouwkundige projecten. Als projectleider verzorg je de dagelijkse leiding van een project. Je bent verantwoordelijk voor de inhoud, het budget en de planning. Een dagelijks terugkerende uitdaging om bij elke beslissing de balans hiertussen in evenwicht te houden. Hoe zorg ik dat ik op tijd, met winst, een kwalitatief goed product aflever?

Werkvoorbereider

Op basis van de offerte van een aangenomen project of contract bereid je de werkzaamheden voor, waarbij je rekening houdt met de specificaties en regelgeving. In overleg met afdelingen stel je materiaallijsten en contracten op voor toeleveranciers en onderaannemers. Je maakt een werkbegroting op en een technisch dossier. Je coördineert welke mensen, met welke materialen en machines, volgens strakke planning de opdracht uitvoeren. Daarbij werk je conform wettelijke richtlijnen en procedures.

Doorstuderen

Studenten Werktuigbouwkunde kunnen doorstuderen aan de TU om zich verder in het vakgebied te verdiepen. Veel studenten verbreden echter hun kennis en gaan bedrijfskunde of management doen omdat je als werktuigbouwkundige vaak in een leidinggevende positie terecht komt. 

Huidige arbeidsmarkt

Bron: HBO-Monitor 2013

352271559294100352589798817799454952930.735227155929410035352271559294100352589798817799454952930.7352271559294100352589798817799454952930.72589798817799454952930.7352271559294100352589798817799454952930.735227155929410035352271559294100353522715592941003535227155929410035352271559294100352589798817799454952930.72589798817799454952930.7352271559294100352589798817799454952930.72589798817799454952930.7352271559294100352589798817799454952930.72589798817799454952930.72589798817799454952930.72589798817799454952930.7352271559294100352589798817799454952930.7352271559294100352589798817799454952930.72589798817799454952930.72589798817799454952930.7352271559294100352589798817799454952930.7

Startloon indicatie

€2589

Kans op een vaste baan

54%

Kans op een voltijd baan

95%

Spreekt van
"goede aansluiting arbeidsmarkt"

79%

Is tevreden over studiekeuze

94%

Waar ga je studeren?

Je volgt lessen op zowel Academieplein als RDM Campus.

Statisch beeld van de kaart

Academieplein

G.J. de Jonghweg 4 - 6
3015 GG Rotterdam

Meer info en route

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Je volgt lessen op zowel Academieplein als RDM Campus.

Statisch beeld van de kaart

RDM Campus

RDM-kade 59
3089 JR Rotterdam

Meer info en route

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Bereken je persoonlijke reistijd met het OV

Kom bij ons langs

  • Open dag

    Werktuigbouwkunde

    01
    nov

    Tijdens de open dag vinden er presentaties plaats over de opleiding. Daarnaast kun je terecht met al je vragen bij studenten en docenten Werktuigbouwkunde. Met specifieke toelatingsvragen kun je op deze dag ook terecht bij Studievoorlichting.

    Meer informatie

  • Proefstuderen

    Werktuigbouwkunde

    20
    nov

    Wil je kijken of Werktuigbouwkunde iets voor jou is? Kom dan proefstuderen. Je krijgt dan een voorproefje van de opleiding door opdrachten te maken en lessen te volgen. Via je decaan van je school kun je kijken of dit mogelijk is.

    Meer informatie

Chat met een medewerker van Studievoorlichting

Studievraag?

Stel hem via de chat. Je kunt ook gebruik maken van het contactformulier