Ik vind daar wat van

Korte en praktische bijscholing voor docenten

Jouw klas is een mengelmoes van individuen, een mooie afspiegeling van de maatschappij. Ieder met een eigen mening en visie. Of niet?

Hoe bespreek je met zo’n diverse groep het actuele nieuws? En hoe bespreek je met je  studenten hun (denk)vaardigheden? Is het waar wat er op sociale media staat? Zeker wanneer het om een gevoelig onderwerp gaat kunnen de meningen uiteenlopen. Een student heeft er meestal niet zoveel moeite mee om zijn mening te geven, maar het gaat er juist om waar die mening vandaan komt, hoe je die kunt onderbouwen en welke informatie van andere bronnen je hierin kunt meenemen.

Als je je leerlingen denkvaardigheden aanleert, dan krijgen ze een groter probleemoplossend vermogen en betere studievaardigheden. Leer met lef. Versterk je leerlingen én jezelf!

Start:
Op aanvraag

Dag en tijd:
Donderdag van 13.30 - 16.30 uur

Investering:
€ 475,- *

*verhoogd per 30-05-2023 ivm jaarlijkse prijsstijgingen

Aantal deelnemers:
minimaal 10

Opbouw

Hoe is de cursus opgebouwd?

Voor wie?

Het maakt voor deze cursus niet uit of je pas begonnen bent met lesgeven of al langer voor de klas staat. De een zal de lesstof ervaren als totaal nieuw, de ander als een frisse kijk op bekende methodiek. Voel jij je al aangesproken? Aarzel dan niet en meld je direct aan. Deze cursus is ook nuttig voor zijinstromers.

Wat leer ik ?

Tijdens de workshop Ik vind daar wat van doe je kennis en vaardigheden op om kritisch denken in de klas te stimuleren. Je enthousiasmeert je leerlingen om nieuwsberichten en hun eigen denken tegen het licht te houden. Na deze workshop heb jij handvatten om kritisch denken tijdens de les te stimuleren. Jouw eigen kritische denkvaardigheden neem je ook onder de loep.

Wat heb ik eraan?

Na deze workshop:

• Kun je je leerlingen kritisch naar zichzelf laten kijken;
  • Kun je makkelijker een dialoog op gang brengen in de klas;
  • Kun je werkvormen inzetten om je leerlingen creatief, kritisch en praktisch te laten denken
  • Weet je hoe je je leerlingen goed laat luisteren (naar elkaar);
  • Weet je hoe je je leerlingen leert om de betrouwbaarheid van informatie te beoordelen;
  • Ben jij een sterkere docent met (nog) meer zelfvertrouwen;
  • Kun je de opgedane kennis meteen toepassen in de praktijk.

Onderwerpen

Dagdeel 1:  Anders kijken

• Het perspectief van een ander innemen
  • Werkvormen dialoog in de klas
  • Empathisch vermogen stimuleren

Dagdeel 2: Denken over denken

• Reflecteren op je eigen denken
  • Werkvormen metacognitie prikkelen
  • Samenhang tussen kritisch denken en andere vaardigheden

Dagdeel 3: Terug naar de bron

• De betrouwbaarheid van informatie beoordelen
  • Werkvormen bewust informatie gebruiken en produceren
  • De fasen van kritisch denken

Voorwaarden

Deze cursus gaat door bij minimaal 10 deelnemers. Je kunt je tot 14 dagen van tevoren afmelden, anders worden de kosten alsnog in rekening gebracht.

Bij 10 of meer deelnemers is deze cursus ook incompany mogelijk.